Mats-S Mats-S skrev:
Jag tog in den här förra året , lönar sig fraktmässigt att köpa storpack :)
[länk]
Men min var på 20 liter :cool:

Här är en mindre, tror det är den som "cergod" köpte:
[länk]

Tyska eBay som gäller för Roundup och MCPA. Notera att "ff-versandhandel" inte finns kvar där, i alla fall inte just nu.
Nja, finns Dr. Stähler glyfos på 1L billigt också på ebay.com. viktigast är att kolla hur starkt koncentratet är. Vanligt är 360g, starkare som powerflex är 480g. Sök saker som glyfos, glyphosate, roundup 480 mm. Om du handlar via eBay blir det mindre problem att få tillbaka pengar osv.

Köpte för en tvåhundring förrförra sommaren för att testa effekt, blandade 1:9, dvs 1dl koncentrat > 9 dl vatten.

Det viktigaste är att förstå att effektiviteten går upp något när det finns starkare behov för växten att suga i sig ordentligt. Ganska givet, men det gör enorm skillnad att köra när växten står i solen och det inte regnat på 24 timmar och när så inte varit fallet.

Enkel appliceringsmetod för de som inte vill raderera ut allt är att använda disktrasa och sedan stryka på det som ska bort. Använd handskar, ta tag i bladen med ena handen och stryk på med disktrasan.

Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Tom1868 Tom1868 skrev:
Dr. Stähler glyfos på 1L billigt också på ebay.com
Stämmer säkert, men man länkar till tyska leverantörer oftast, så jag kör på ebay.de för att får maximala utbudet (tror jag :)
Tom1868 Tom1868 skrev:
blandade 1:9, dvs 1dl koncentrat > 9 dl vatten.
Det finns en detaljerad diskussion typ mitt i den här tråden (inlägg nr 130 och framåt) ang hur man ska blanda. Vår "kemiexpert" "Claes Sörmland" reder ut begreppen mycket bra, börja här och läs inläggen från Claes:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det betyder att en produkt med 360 g/l så ska det spädas 75X eller 13 ml per liter vatten.
För en lösning på 480 g/l lir spädningen 100X eller 10 ml per liter vatten.
Sedan dess har jag följt Cleas blandningsråd, 100% verkningsgrad med minimal giftinblandning.
Tom1868 Tom1868 skrev:
Enkel appliceringsmetod för de som inte vill radera ut allt
Om det inte är större buskar så är det klart bättre/enklare att använda MCPA vid dom tillfällena. Det är betydligt selektivare och dödar tex inte gräsmattan. Även det finns på eBay.de

Skönt med människor som diskuterar hur mycket gift de ska hälla ut i sin trädgård. Jag har hört att eldningsolja i jorden och en tändsticka brukar lösa ogräsbekämpning på ett fint sätt.

Skärpning! Saknar ni historisk förankring och samhällsansvar?

• Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tom1868 Tom1868 skrev:
Det viktigaste är att förstå att effektiviteten går upp något när det finns starkare behov för växten att suga i sig ordentligt. Ganska givet,
Nej, det är inte givet. Att som du överdosera brutalt ökar definitivt läckage risken. Men en ofta refererad Engelsk studie på parkslide visade att det inte hjälper att överdosera. Det blir bara mer gift i naturen.

Jag har full förståelse för att man inte vill att konsumenter handhar koncentrat när det finns folk dom du.

Mats-S
JonasHöglund JonasHöglund skrev:
Skönt med människor som diskuterar hur mycket gift de ska hälla ut i sin trädgård. Jag har hört att eldningsolja i jorden och en tändsticka brukar lösa ogräsbekämpning på ett fint sätt.

Har du något att tillföra ämnet, eller bara allmänt gnäll?
Det är ingen som tvingat dig att läsa det här, ingen som vill dig illa här, så kalmera dig nu och lägg din energi på något konstruktivt ;).

• Gilla
Snicklas och 7 till
  • Laddar…
Var det känsligt?

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T
JonasHöglund JonasHöglund skrev:

Så du kör inte bil alls då? Eller ens åker buss?

Mats-S Mats-S skrev:
Jag tog in den här förra året , lönar sig fraktmässigt att köpa storpack :)
[länk]
Men min var på 20 liter :cool:

Här är en mindre, tror det är den som "cergod" köpte:
[länk]

Tyska eBay som gäller för Roundup och MCPA. Notera att "ff-versandhandel" inte finns kvar där, i alla fall inte just nu.
Hej, det stämmer. Jag köpte den 5-liters dunken från "ff-versandhandel".

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Var det känsligt?
Nope, roundup är all in, dödar allt :rofl:

Lars Forss drack hormoslyr i TV och överlevde i 32 år. Han kanske skulle levt än idag om han nöjt sig med Roundup.

H Hallerudsbo skrev:
Köpte mig 15 liter roundup gold nu.
Ska blanda 1,5 dl till 10 liter vatten så jag har medel tills jag dör, kanske lite längre.
Hej
Vart fick du tag på roundup gold?
//Henrik

• Arg
coe42
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Lars Forss drack hormoslyr i TV och överlevde i 32 år. Han kanske skulle levt än idag om han nöjt sig med Roundup.
Homoslyr i sig var väl ofarligt. Problemet var att tillverkningen medförde en dioxinförorening har jag för mig.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
R
Folk undrar hur var och hur jag får tag på bekämpningsmedel som inte finns kvar i Sverige. :rolleyes:

mitt svar:
Kolla byggahus trådarna gällandes bekämpningsmedel så får du tyska länkar att beställa ifrån:rofl::cool:(y)

• Haha
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H
Gylto Gylto skrev:
Hej
Vart fick du tag på roundup gold?
//Henrik
köpte av en lantbrukare som har lov att köpa.

• Gilla
Gylto
  • Laddar…
Någon som köpt nyligen och har en pålitlig länk?

Helst ett lite mindre paket, eller om någon i Göteborg redan har och vill sälja några liter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.