Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Koncentrationen beror ju på vad som ska utrotas, hur det appliceras och vilka hjälpande ämnen som finns i mixen, t ex vätningsämnen som ser till att bekämpningsmedlet flyter ut bra över bladytan. Generellt så kräver ju en homogen besprutning en lägre koncentration än en gel som just för att bladytorna som exponeras i växten blir lägre med gelen. Men det är nog bara tillverkaren som kan ange testade och garanterade brukskoncentrationer.
Fair enough men det var inte riktigt min poäng :)

Men jag har fått svar på min fråga i tidigare inlägg.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men för i helvete, grabbar (för det är väl typ 100% män i den här tråden?) -ska ni tvungetvis beställa och använda koncentrerad glyfosat i trädgården så behöver *väldigt* många av er läsa på. Ganska mycket, ser det ut som!?!

Först och främst bör man förstå att glyfosat inte alltid är bästa bekämpningsmedlet. Glyfosat är ett medel som tagits fram för att med hjälp av genmanipulerat utsäde (som genom genmanipulation givits glyfosatresistens) kunna döda av icke önskvärd gröda och gynna den genmanipulerade grödan. Vill man bara döda av ytor av växtlighet i random svenska villaträdgårdar så finns det många andra alternativ...

Med det sagt så om man nu väljer att gå på det typ polsk-importerade glyfosat-spåret, så finns det några grundregler man bör hålla sig till för att era barn inte ska hata er allt för mycket i framtiden:
1. Grödan ni vill döda med glyfosat måste vara i god tillväxt -det går inte att döda t ex tort gräs. Vill man döda gräsmatta eller andra växter och det är tort så måste man vattna och gödsla så att det man vill döda växer och frodas.
2. Späd ut medlet till max 3% -glyfosat i hög koncentration gör ingen skillnad mot glyfosat i rätt koncentration. Det handlar mer om växten och att den växer och frodas, än om koncentrationen på medlet.

3. Om ni ska ge er in i glyfosat-träsket så gör det med rätt kunskap och med rätt supliment för att minimera det negativa kemikalieavtrycket som era barn kommer behöva ta hand om...
4. Ett bra supliment är en så kallad "surfactant" som bryter ytspänningen på bladen man besprutar och medlet tränger in i plantan lättare (och det är bladen som ska besprutas -glyfosat som landar i jorden bryts ner mer eller mindre omedelbart och ger ingen effekt överhuvudtaget!).
5. Förutom ytspänningshämmande medel så kan man med fördel även använda sig av en så kallad "kicker", dvs en tillsats som ytterligare förstärker medlets verkan.
6. Så, om man blandar ner sitt polska glyfosatkoncentrat till 2%, adderar en kapsyl eller två av så kallade
metylerade fröoljor (methylated seed oil) som ytspännongshämmande prepparat och sedan lite ammoniumsulfat som "kicker", så kan jag garantera att alla blad som är i närheten av grönt som träffas av dropparna kommer att dö inom någon vecka.

Ska ni tvungetvis ge er ut i att använda koncentrerad glyfosat, så se då till att göra det på rätt sätt och med låga koncentrationer och rätt supplement!

• Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
hevi hevi skrev:
Så, om man blandar ner sitt polska glyfosatkoncentrat till 2%, adderar en kapsyl eller två av så kallade
metylerade fröoljor (methylated seed oil) som ytspännongshämmande prepparat och sedan lite ammoniumsulfat
Vet du vart man hittar det i Sverige så man slipper onödigt hög. fraktkostnad?

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[länk]
Letat som en idiot men inga skickar till Sverige men denna gör det. Tack för hjälpen att hitta! Håller på att ta bort Parkslide men kommer inte åt dem helt som växer i stenmuren. Resten av det gigantiska beståndet tar jag bort manuellt och räknar med 10 års arbete. Man får se upp så den inte, som med KirsKål, sprider sig om man gräver och har sig. Var tyvärr tvungen att ta bort ved med rötter som var för höga ovan mark för motor-gräsklipparen. Beståndet är 30 år gammalt. Här en film om hur det ser ut nu när jag fått bort växten och de nya gröna var lätta men den gamla veden ett helv... att få bort.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, tyvärr, i alla fall inte i förpackningsstorlekar lämpliga för privatanvändning. Gissar att det borde gå att få tag på metylerad fröolja i rimlig förpackningsstorlek på samma ställe där ni fick tag på 46% glyfosat i rimlig förpackningsstorlek... Amoniumsulfat är ett utmärkt gödselmedel och kan köpas i små förpackningar från t ex https://gardenseedsmarket.com/ som skickar till Sverige för en hyggligt rimlig peng.

Snailman
Mats-S Mats-S skrev:
Leverantören från Polen har ju både 1 liters och 5 liters förpackningar (tror även han har 15 eller 20 liter)

Och det är ju betydligt billigare att köpa en 5 liters än 5 enliters, då frakten tyvärr adderas hos Ebay, så det är samma pris som om man beställt dem en i taget.

Myrstacken
johnjensen johnjensen skrev:
Letat som en idiot men inga skickar till Sverige men denna gör det. Tack för hjälpen att hitta! Håller på att ta bort Parkslide men kommer inte åt dem helt som växer i stenmuren. Resten av det gigantiska beståndet tar jag bort manuellt och räknar med 10 års arbete. Man får se upp så den inte, som med KirsKål, sprider sig om man gräver och har sig. Var tyvärr tvungen att ta bort ved med rötter som var för höga ovan mark för motor-gräsklipparen. Beståndet är 30 år gammalt. Här en film om hur det ser ut nu när jag fått bort växten och de nya gröna var lätta men den gamla veden ett helv... att få bort.
[video]
Bara att fortsätta köra med gräsklipparen

Myrstacken Myrstacken skrev:
Bara att fortsätta köra med gräsklipparen
Jomenvisst gör man det där det går. Många på folkhop-nätets sociala media som varnar om att röra växten och visar upp bilden från Aktuellt på Parkslide som tar sig in i avloppet som om det är något som alltid händer fast det bara finns två kända fall i Sverige under 20 år. De verkliga personer jag känner har bekämpat med att skala ner och lyckats. Inte sagt att det räcker med en sommar men det har gått bara man gör rent verktygen efteråt och låter det man skördar ligga kvar.

Kommer köra mitt beställda RU 480 endast i Stenmuren med metoden utspädning 1cl/Liter och pensling. Räknar med många års arbete.

S
johnjensen johnjensen skrev:
Du kanske redan läst mitt dokument om parkslide? Det tar bland annat upp hur man bör använda glyfosat för att det skall få bästa möjliga effekt mot just parkslide. Själv förespråkar jag gärna de giftfria alternativen som också finns beskrivna där.
http://bit.ly/parkslide

För övrigt anser jag att det borde vara förbjudet att posta länkar till inköp av glyfosat utan att också beskriva hur det används på ett ansvarsfullt sätt. Det finns goda anledningar till att glyfosat är olagligt att äga, hantera och använda glyfosat utan licens.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
optimum
Jag brukar använda koncentrerad Roundup för att ta död på stubbar.
Samma som i Ecoplugg men de kommer försvinna.
Jag brukar borra några hål i stubben och hälla i Roundup och så blir det inga rotskott från stubben och den dör precis som med Ecoplugg och man slipper plastrester i stubben.

Någon som har tips på vad man använder istället som dödar stubben?

MultiMan
Låter den vara eller gräver upp den? Finns stubbfräsare att anlita. Själv gör jag just så eller klipper ner det som kommer upp efterhand med sekatör.

optimum
MultiMan MultiMan skrev:
@optimum Låter den vara eller gräver upp den? Finns stubbfräsare att anlita. Själv gör jag just så eller klipper ner det som kommer upp efterhand med sekatör.
Låter man dem vara tar det lång tid innan de ruttnar. Brukar bli en hel del rotskott.
Svårt att få in en stubbfräs på mindre trädgårdar.
Ecoplugg var en bra lösning men upptäckte att det var vanlig Roundup som beståndsdel.
Vore bra med något man kunde ersätta med som ger liknande effekt.

Mats-S
S STB skrev:
För övrigt anser jag att det borde vara förbjudet att posta länkar till inköp av glyfosat utan att också beskriva hur det används på ett ansvarsfullt sätt. Det finns goda anledningar till att glyfosat är olagligt att äga, hantera och använda glyfosat utan licens.
Om du läser tidigare inlägg så kommer du att finna utförliga beskrivningar hur man hanterar RU, tex
https://www.byggahus.se/forum/threa...et-fran-marknaden.346825/page-21#post-4321903

Intressant lagförslag, tror du på allvar att någon skulle bry sig :cool:

S
Mats-S Mats-S skrev:
Intressant lagförslag, tror du på allvar att någon skulle bry sig
Jag kanske uttryckte mig oklart. Regeln att inte publicera länkar till inköpsställen av glyfosat utan vettiga instruktioner skulle alltså gälla forumet.

Enligt lag är det ju redan förbjudet att äga, hantera och använda de flesta glyfosatprodukter utan licens. Nu är ju risken förmodligen liten, men man riskerar ändå åtal. Det lär ju inte vara speciellt svårt för polisen att både hitta och lagföra personer eftersom det finns massor av klockrena erkännanden överallt. Uppenbart är det ju som du säger: ingen bryr sig.

S STB skrev:
Jag kanske uttryckte mig oklart. Regeln att inte publicera länkar till inköpsställen av glyfosat utan vettiga instruktioner skulle alltså gälla forumet.

Enligt lag är det ju redan förbjudet att äga, hantera och använda de flesta glyfosatprodukter utan licens. Nu är ju risken förmodligen liten, men man riskerar ändå åtal. Det lär ju inte vara speciellt svårt för polisen att både hitta och lagföra personer eftersom det finns massor av klockrena erkännanden överallt. Uppenbart är det ju som du säger: ingen bryr sig.
Man ska använda gifter med försiktighet. Håller med om att de som sprutar/sprejar hej vilt inte borde. Samma med råttgift som i vissa länder även används för att ta dör på andra djur. Men det som pga FHM förbud kommer hända är rått och musinvasioner hos bönderna och deras säd vilket redan hänt och att Parkslide troligen kommer gör stor skada i våran natur.
S STB skrev:
Du kanske redan läst mitt dokument om parkslide? Det tar bland annat upp hur man bör använda glyfosat för att det skall få bästa möjliga effekt mot just parkslide. Själv förespråkar jag gärna de giftfria alternativen som också finns beskrivna där.
[länk]

Om du tittar på min film så ser du att jag manuellt försöker utrota Parksliden med metoder som av mig kända fysiska personer har lyckats med även om man får fortsätta år efter år: https://www.byggahus.se/forum/threa...et-fran-marknaden.346825/page-21#post-4322799
Ska pensla, med rätt dosering 1cl/L på de som jag inte kommer åt och växer i stenmuren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.