175 499 läst · 435 svar
175k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Köpte 5L 480g/L och spädde ner till 2% och nu har det gått 7dagar sedan jag besprutade men ogräset har inte dött, hur lång tid ska det ta ?
Vet inte om jag gjorde fel, sprutade mot roten/centrum.
Säljaren var co.krzew polen. Har någon annan provat med gott resultat från den säljaren ?
Vet inte om jag gjorde fel, sprutade mot roten/centrum.
Säljaren var co.krzew polen. Har någon annan provat med gott resultat från den säljaren ?
Medlet fungerar ypperligt, så allt gurkel om att det luktar starkt kemiskt och att växten dör inom en dag om du häller outspädd på en planta är bara strunt.Suttung skrev:
Det luktar ungefär som riktig såpa och Det tar väl närmare 2 veckor innan man har fullgod effekt, vare sig om den är outspädd eller utspädd.
jaså det är 2veckor?Suttung skrev:
J Johan92 skrev:
480 ska spädas ner till 1 procent.
J Johan92 skrev:
4 till 20 dagar enligt den här källan.J Johan92 skrev:
https://homeguides.sfgate.com/long-glyphosate-work-89418.html
Annars är det egen erfarenhet, men sprutade du på roten gjorde du fel. Du ska spruta på bladen, läste du inte bruksanvisningen alls?
Okej då får jag ha lite tålamod, var bara orolig att jag fått nått ”oäkta”Suttung skrev:
jodå men missade att det var viktigt att få över bladen, men det ska jag testa.
Mats-S skrev:Kolla ratingen på säljaren, samt att den bygger på hyfsat många antal betyg. Viktigt att även kolla att den fraktas från en ort inom EU. Annars blir tullen inblandad och då kan det gå hursomhelst, finns inlägg här angående köp från england som blivit konfiskerade. Om du har lite skoltyska kunskaper så gå in direkt på ebay.de ;-)
Förvara den svalt och mörkt så håller den även som öppnad. Men den får absolut INTE utsättas för frost, då blir den förstörd. Jag hade en öppnad behållare i ca 15 år, funkade perfekt till sista droppen
Brukar vara så på eBay, du gör förmodligen inget fel.
Och mitt vanliga tjat ...
Späd INTE starkare än nödvändigt, det ger ingen extra effekt, men större negativt påverkan på miljön.
480g : spädes 1%
360g : spädes 1.3%
Har du någon egen erfarenhet eller källa på varför den inte klarar frost? Själva molekylen lär strunta i om vattnet runt den ändrat fas, och har personligen haft en dunk i kallgarage i många år utan problem.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
480g ska spädas till 1%, absolut inte 2% eftersom det inte ger någon bättre effekt.J Johan92 skrev:
Det tar normalt minst en vecka innan synbar effekt.
Det är bladen du ska spreja, inte stammen eller roten. Det bör heller inte regna 1 dygn efter behandlingen.
Troligen inget fel på din roundup, spreja om på korrekt sätt så funkar det säkert
En fråga: förbjudet som gäller from 1/10 gör mig lite förvirrad. Får jag som privat person köpa glyfosat (tex roundup eller barcaly gallup) fram tom med 1/10 eller behöver man ha sån behörighets grej redan nu? Tycker det är luddigt på myndigheternas sidor.
Finns det något likartat som tar vedartat ogräs lika bra? Jag försöker utrota vresrosor som tagit över bitvis av ca 2 ha mark och en grannen kämpar mot många många meter syrenhäckar.
Är vår enda möjlighet att beställa från utlandet? Känns lite nervöst att göra det.
Tack i förhand!
Finns det något likartat som tar vedartat ogräs lika bra? Jag försöker utrota vresrosor som tagit över bitvis av ca 2 ha mark och en grannen kämpar mot många många meter syrenhäckar.
Är vår enda möjlighet att beställa från utlandet? Känns lite nervöst att göra det.
Tack i förhand!