275 506 läst · 5 439 svar
276k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Varför kan de överklaga? Det är upp till de två inblandade staterna att komma överens ifall en förbindelse ska byggas eller ej.P paralun skrev:
Jag blev själv överraskad över värmen men jag tror att just den fasen också används av i stort sett alla andra grejer som var i drift just då, typ stor tv & ljudanläggning, fönsterbelysning tre kyl frys och diverse annat.K karlmb skrev:
När jag skruvade ur de två andra fasernas säkring en och en morrade pumpen så jag skruvade tillbaks snabbt 😃
OK, men då är det ju en omfördelning av de andra grejorna då som behöver göras.D Dilato skrev:Jag blev själv överraskad över värmen men jag tror att just den fasen också används av i stort sett alla andra grejer som var i drift just då, typ stor tv & ljudanläggning, fönsterbelysning tre kyl frys och diverse annat.
När jag skruvade ur de två andra fasernas säkring en och en morrade pumpen så jag skruvade tillbaks snabbt 😃
Nja, vi har lämnar ifrån oss mycket makt till EU. Handel och då även elmarknaden är en sådan sak som EU har en hel del att säga till om.
Ingen fas drog mer än 5A just då och ingen ny signifikant belastning har tillkommit under de senaste 5 åren så det är nog lugnt vad gäller det.K karlmb skrev:
Jag håller på med att försöka reda ut hur det är kopplat, jag har förvånansvärt få aktiva säkringar men allt funkar och har alltid gjort så, så det är ju inte så himla prioriterat.
Jag har "lite" koll🤓
Varför är det ett dilemma för regeringen?P paralun skrev:Jo men vi ska inte försöka styra debatten till en debatt om 60-öringen utan det är ju helheten av elsystemet som måste diskuteras. Men förmodligen ett stort dilemma för sittande regering eftersom många som köpt solceller har en välfylld kassakista och lite huslån och precis som grannar till mig löst ut en fond som utvecklats bra, bara att handla.
Jag har skrivit det förr, men gör det igen: det går alldeles utmärkt att citera i efterhand när man märker att ens inlägg inte hamnade omedelbart efter det kan svarade på.D Daniel 109 skrev:
En annan strategi, som är ännu bättre, är att alltid citera. När man har lagt på sitt inlägg så kan man sen redigera det och ta bort det citerade om det visade sig vara redundant. Så gör jag i stort sett alltid.
Nyliberalism är i princip klassisk liberalism (formad av Smith, Bastiat och Mises, et al). Med tiden har dock liberalism urvattnats till att bli något annorlunda än klassisk liberalism. I USA motsvarar "liberal" snarare ungefär "socialdemokrat" i Sverige. Ibland lite mer vänster än socialdemokrat.D daVinci skrev:
I Sverige (och antagligen även annorstädes) finns begreppet "socialliberal" som inte alls är samma sak som klassisk liberalism. Folkpartiet stod ganska länge för socialliberalism. Hur det är numera, efter namnbytet till Liberalerna, är jag lite osäker på.
(Det här är jag säker på att daVinci har koll på, så ovanstående är mer ett slags VDN-fakta till er övriga).
Redigerat:
Jag är inte expert på nettodebitering av el, men är inte uteblivna skatteintäkter det stora "problemet" med det ?D Daniel 109 skrev:
Det stora problemet jag syftar på är de stora överskott de får på sommaren. Men viss blir det även dyrt med all el som ska betalas på vintern. Skatten var dock inte något jag tänkte på.
Jobbar du på att missförstå?P pmd skrev:
Vi har ju redan diskuterat det! Glömsk? Elhandelsavtalet säger att elhandeln mellan länder ska vara fri och just HPB kan man då pröva via EU/Acer som är EU's energimyndighet. Sen finns det en prioritering av överföringar mellan länder som vi diskuterade i vintras, kommer inte ihåg om HPB är med.K karlmb skrev:
Kolla själv:
https://www.acer.europa.eu/
Nej inte till "gökungar" som till Danmark och Tyskland som undergräver hela EU's energiförsörjning inkl CO2 mål. Annars är det mycket bra och en överlevnadsfråga för Europa. Ett antal SMR-reaktorer smart placerade i olika länder så har vi en mycket stark energiförsörjning och kan hänga på racet med USA samt Kina.B bjorn.abelsson skrev: