lilytwig lilytwig skrev:
Nej, det gör det inte. Det som kan göra skillnad är att dra ner produktionen, inte att optimera sin output och trycka ut så mycket som möjligt.
Med hjälp av en lastvakt kan du få underlag så att du kan välja själv.
Men det case som Homewizard beskriver i länken som postades gör saken värre. Nu har det just ingen betydelse i vårt land. De flesta har ju trefas vx.
Jo jag nöjer mig med att Nederländerna samt Belgien förefaller ha en klart högre "probleminsikt".
Sen just HomeWizard kommer då från just Nederländerna och deras kunder får en tydlig bild av problemet.
Det finns då sedan ett antal sätt att ansluta sin smarta elmätare eftersom jag varit aktiv i trådarna i forumet.

Har inget mer att tillägga med dagens fakta på bordet men mer kommer säkert från elnätsbolagen.
 
P paralun skrev:
Vi vet ju inte eftersom vi aldrig haft så höga spänningar och nu kan det då vara varje dag med mycket sol som elutrustning utsätts för höga spänningar. Sen finns det ju en "struts-taktik" att stoppa ner huvet i sanden och hoppas att det går.
Blir bara fantasier det där. I verkligheten så köper man åsksydd+AC/DC från underleverantörer som säljer globalt i enorma volymer. Dessa har spenderat stora belopp på att verifiera att deras komponenter klarar specifikationerna med marginal. (Du förstår inte hur privat sektor fungerar).

lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte spänning på 253 volt som slår ut elektronik, utan det är spikar och transienter. De uppkommer t ex vid åskoväder, start av kraftiga motorer mm
Det vanliga var faktiskt spänningsfallet. Som ledde till en strömrusning när spänning återgick. Det kan man ju skydda sig emot men då blir komponenterna lite dyrare. Vet inte hur det är numera men när elektronik gick sönder vid åska förr så var det just spänningsdippen som var orsaken.

P paralun skrev:
Citat:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."

[länk]
Första gången den artikeln länkades så kollade jag upp saken iom att det var fullt med förvirrade spekulationer i artikeln. Visade sig att det inte gick att hitta någon substans som gav stöd till de fantasifulla spekulationerna.
Skit-artikel med urusel kvalitet bara.

I Belgien så stänger växelriktarna ned bara när spänningen blir för hög. Precis som dom ska göra. Mekanismen finns och fungerar.

(Det som fattas är lagring som absorberar effekten. Och det skulle då överheten där kunna sluta obstruera och bötfälla. Men det vet jag inte om det händer. Politiker brukar reagera först när dom ser en brölande pöbel. Och det har dom väl inte sett än).
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag nöjer mig med att Nederländerna samt Belgien förefaller ha en klart högre "probleminsikt".
De har snarare problem på en helt annan nivå. Nederländerna har periodvis massiva överskott och kraftigt negativa elpriser, på grund av nettodebitering på el. Något som många högljutt förespråkade även i Sverige. I Sverige har vi lokala problem på vissa ställen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har snarare problem på en helt annan nivå. Nederländerna har periodvis massiva överskott och kraftigt negativa elpriser, på grund av nettodebitering på el. Något som många högljutt förespråkade även i Sverige. I Sverige har vi lokala problem på vissa ställen.
Jo jag ser ingen större skillnad med Sverige, vi når nog säkert den "kritiska solcellsmassan" i likhet med Nederländerna samt Belgien om inte någon tänker till och styr utvecklingen.
 
Det är en stor skillnad i att vi har en subvention på 60öre mot en nettodebitering. Där är det lönsamt att leverera el även om det blir kraftigt negativ, det är även lönsamt att investera i solceller trotts att elpriset äv väldigt lågt under sommaren.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en stor skillnad i att vi har en subvention på 60öre mot en nettodebitering. Där är det lönsamt att leverera el även om det blir kraftigt negativ, det är även lönsamt att investera i solceller trotts att elpriset äv väldigt lågt under sommaren.
Jo men ser man i det stora så handlar det då om att även ha en trovärdig elförsörjning vintertid och till det bidrar då solceller minimalt. Så den stora frågan är var man ska lägga nödvändiga investeringar?
Lägger vi hop alla solcellsanläggningar så hade vi kunnat bygga flera SMR-reaktorer som vi har nytta av året om.
 
Nu byter du helt ämne. Som vanligt.
 
  • Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu byter du helt ämne. Som vanligt.
Nej det gjorde jag inte alls och 60-öringen är ju ett intressant dilemma för ett energislag som vi inte har någon större nytta av vintertid. Här måste ju staten tydligt välja inriktning för framtiden.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
PHEV-laddning? (En fas hög ström)

Eller ugnen?
Det var faktiskt värmepumpen som producerade varmvatten.
 
P paralun skrev:
Nej det gjorde jag inte alls
Jo, det e inte bara Daniel som upplever att du byter ämne när du blir trängd.
Hyfsat många faktiskt som kommit på ditt ”trix”

Själv har jag massor av obesvarade frågor i trådar där du hellre, helt plötsligt, börjar diskutera nåt helt annat.

Jag kan inget om det som nu diskuteras så därför läser jag med intresse men håller käft i sakfrågan.

Du däremot, är inne i alla trådar mellan himmel och jord och marknadsför dig som förståsigpåare… Låt de som har spetskompetens diskutera å håll dig till de ämnen du behärskar.

Så blir BH ett bättre forum👍
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en stor skillnad i att vi har en subvention på 60öre mot en nettodebitering. Där är det lönsamt att leverera el även om det blir kraftigt negativ, det är även lönsamt att investera i solceller trotts att elpriset äv väldigt lågt under sommaren.
Å andra sidan så är det väldigt litet av årsproduktionen som levereras till negativa priser. Men visst är 60-öringen kontraproduktivt i vissa lägen, men oftast inte.
Ett annat exempel har vi per i dag. I morse när spot priset var 122öre i SE3 så matade jag ut en skaplig skvätt el. Det är produktion som hjälper till att stabilisera och som bidrar till att hålla ner priserna.
Myntet har som oftast två sidor.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Å andra sidan så är det väldigt litet av årsproduktionen som levereras till negativa priser. Men visst är 60-öringen kontraproduktivt i vissa lägen, men oftast inte.
Ett annat exempel har vi per i dag. I morse när spot priset var 122öre i SE3 så matade jag ut en skaplig skvätt el. Det är produktion som hjälper till att stabilisera och som bidrar till att hålla ner priserna.
Myntet har som oftast två sidor.
Jo men vi ska inte försöka styra debatten till en debatt om 60-öringen utan det är ju helheten av elsystemet som måste diskuteras. Men förmodligen ett stort dilemma för sittande regering eftersom många som köpt solceller har en välfylld kassakista och lite huslån och precis som grannar till mig löst ut en fond som utvecklats bra, bara att handla.
 
Det vi diskuterade nu var problemet med överproduktion i vissa lägen. Det jag menar att man behöver göra är att ta bort incitamentet att producera el till negativa priser.
Ett förslag för att få bättre incitament att anpassa sig till marknaden är att elskatten begränsas till 100% och att avdraget begränsas till 125% av elskatten.
Nederländerna behöver göra något åt sin nettodebitering också.
 
D Daniel 109 skrev:
Det vi diskuterade nu var problemet med överproduktion i vissa lägen. Det jag menar att man behöver göra är att ta bort incitamentet att producera el till negativa priser.
Ett förslag för att få bättre incitament att anpassa sig till marknaden är att elskatten begränsas till 100% och att avdraget begränsas till 125% av elskatten.
Nederländerna behöver göra något åt sin nettodebitering också.
Vilket problem med överproduktion??
Är väl aldrig överproduktion i Europa.

Att det uppstår negativa priser ibland beror bara på överhetens regleringar och skatter. Tog man bort de skulle priserna vara relativt stabila.

Men som det är idag kan en vindkraftspark inte ens dra en 30 meter kabel till en elektrolysör. Tjänstemännen som administrerar säger blankt nej. Och dom gör inte fel för lagstiftningen tillåter inte det.

Om vi röstade bort staten skulle vindkraftsparken kunna dra sin kabel och producera vätgas och sälja. Och andra kunde göra liknande saker. Varvid minuspriserna skulle försvinna.

Troligen går det inte ha en lagertjänst som köper och säljer el utan att åka på elskatt för el man säljer tillbaka.

Andra sätt att hantera minuspriser vore väl att företagen slutade med PPA'r och istället hedgade via NASDAQ. Samma med producenter. Då skulle inte en vindkraftspark producera vid minuspriser. Det här tror jag i sig kommer. Nu märker man att minuspriser förekommer och kommer ändra sig när rådande PPA'r terminerar. (Jag det är iaf vad jag gissar).

Att någon villaägare säljer lite effekt när det är minuspriser tror jag alla med insikt struntar fullkomligt i. Det nämns aldrig som ett bekymmer. Det är bara några i div diskussionsforum som är hysteriska över det. (Antagligen bara för att dom är arga för att grannen eller kollegan slipper betala skatt på egenproducerad el).
 
D daVinci skrev:
Men som det är idag kan en vindkraftspark inte ens dra en 30 meter kabel till en elektrolysör. Tjänstemännen som administrerar säger blankt nej. Och dom gör inte fel för lagstiftningen tillåter inte det.
Problemet är inte sladden.
Det som hindrade var att de ville koppla en sladd utan att ha en elmätare mellan.
Deras elektrolys är inte olaglig men de behöver skatta för elen de använder.

Det är inte så enkelt som du beskriver det.

En annan reflektion som slår mig är att du anklagar "nyliberaler" för diverse ondska i världen men du förstår nog inte begreppet.

Det du beskriver här i dina tankar är just nyliberala tankar. Nyliberal och liberal är ganska motsatta ståndpunkter, din filosofi är det närmsta nyliberalism jag sett här på BH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.