A ajn82 skrev:
Behöver inte stråla i det synliga spektrat
Sant.
Det borde bu bli infrarött ljus.
Termometern jag har mäter ju det så det skall bli intressant om jag kan se någon signifikant skillnad.
 
G gaidin skrev:
Sant.
Det borde bu bli infrarött ljus.
Termometern jag har mäter ju det så det skall bli intressant om jag kan se någon signifikant skillnad.
Värmekamera is da shit🤓
Min elcentral
 
  • Värmekamera visar en het punkt vid en elcentral med temperaturen 44,7 °C, omgiven av kallare omgivning med temperaturen 15,0 °C visad längst ner i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild av elcentral, visar temperaturer från 13,9°C till 40,8°C med olika färgtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja knappast tyristorer, isåfall triac's istället
Men nog är det garanterat IGBT-transistorer som utgör kraftelektroniken
Jag skrev "tyristorkrets eller något liknande" i inlägg #5 138. En triac kvalar väl in där?
 
P paralun skrev:
Jo men sitter det en tyristorkrets normalt i växelriktaren, Made in China?
Det finns en funktion som kallas MPPT i växelriktaren. MPPT-algoritmen styr hur mycket effekt som levereras ut. Den kan i princip vara 0-100%.
Ett enkelt exempel är en solcell som laddar ett 12v batteri. Om batteriet är dåligt laddat så kör laddaren på med några ampere. När batteriet får energi så ökar spänningen. Laddaren känner av spänningsökningen och strömmen sjunker. När batteriet nått sin optimala spänning så går laddströmmen till noll.

MPPT i växelriktaren kan styras. Det finns sannolikt möjlighet att göra det med alla växelriktare på marknaden. Det är enkelt att ställa in t ex att export till elnätet får uppgå till max 70%.
Men funktioner att styra ner effekten dynamiskt är litet mer avancerat. Sådan möjlighet finns nog sällan i en app. Det är vanligare i web-gränssnitt. För att sådan styrning ska fungera behövs fler mätpunkter än de som ges av elmätaren och växelriktaren. Man behöver komplettera med en eller fler smartmätare.
I vx manual kan det finnas beskrivet hur det går till. För exempelvis Fronius Symo finns en detaljerad beskrivning. Tillverkarna skulle kunna bygga in vissa funktioner i apparna, men det är nog ingen som frågat om detta.
Om nätägaren ska kunna stänga av så kan det lösas med en styrsignal från elmätaren till vx ingång för blockering (om sådan finns). Men först måste de kopplas ihop.

Så länge inte nätägarna, eller lagstiftarna, kräver funktionalitet för att kunna stoppa eller dra ner, så lär inte tillverkarna av vx införa det.

BTW;
Ett tak med avstängda solceller fungerar lika som ett tak utan solceller. En viss del av solenergin reflekteras och resten absorberas. Den omgivande luften kyler.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Så länge inte nätägarna, eller lagstiftarna, kräver funktionalitet för att kunna stoppa eller dra ner, så lär inte tillverkarna av vx införa det.
Fast nu är ju som du just skrev funktionen redan där i moderna VR. Allt som behövs ytterligare är en signal eller en smart styrning lokalt.
Detsamma gäller de flesta vindkraftverk.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns en funktion som kallas MPPT i växelriktaren. MPPT-algoritmen styr hur mycket effekt som levereras ut. Den kan i princip vara 0-100%.
Ett enkelt exempel är en solcell som laddar ett 12v batteri. Om batteriet är dåligt laddat så kör laddaren på med några ampere.
Nej, MPPT är en algoritm för att maximera effekten ut från solpanelerna. Den reglerar inte effekten beroende på lasten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag skrev "tyristorkrets eller något liknande" i inlägg #5 138. En triac kvalar väl in där?
Ja sorry, jag följde inte tråden bakåt.
Med den beskrivningen tycker jag att du ringat in all vanlig kraftelektronik. 👍
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om nätägaren ska kunna stänga av så kan det lösas med en styrsignal från elmätaren till vx ingång för blockering (om sådan finns). Men först måste de kopplas ihop.

Så länge inte nätägarna, eller lagstiftarna, kräver funktionalitet för att kunna stoppa eller dra ner, så lär inte tillverkarna av vx införa det.
Jo det är kanske hög tid för det?

Citat:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."

https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu har "vi" inom EU samt Norge/England INTE ett massivt elöverskott utan det är ett mycket bräckligt "korthus" som inte pallar med en vinter. Ska vi även klara av klimatmålen för CO2 så är det ett uselt elsystem som snarast måste rustas upp med mer planerbar elproduktion, läs SMR reaktorer. Ska vi även ta höjd för mer elintensiv industri är det en katastrof!
Förvisso är Sverige (efter Frankrike - när deras kärnkraft fungerar) Europas största exportör av el. Och jag ser gärna att Sverige skapar möjligheter att producera och exportera ännu mer el. Men det är knappast rimligt att Sverige ska förse hela Europa med el. Eftersom Sverige fortfarande har bland de lägsta elpriserna i Europa är det inte heller troligt att de stora elbolagen väljer att lokalisera ny elproduktion i Sverige.

Om eventuell ny elproduktion ska ske med kärnkraft eller på annat sätt tycker jag att vi kan överlåta åt marknaden att avgöra. Men oavsett hur den produceras kommer ny el att bli dyrare än den el vi redan producerar.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Förvisso är Sverige (efter Frankrike - när deras kärnkraft fungerar) Europas största exportör av el. Och jag ser gärna att Sverige skapar möjligheter att producera och exportera ännu mer el. Men det är knappast rimligt att Sverige ska förse hela Europa med el. Eftersom Sverige fortfarande har bland de lägsta elpriserna i Europa är det inte heller troligt att de stora elbolagen väljer att lokalisera ny elproduktion i Sverige.

Om eventuell ny elproduktion ska ske med kärnkraft eller på annat sätt tycker jag att vi kan överlåta åt marknaden att avgöra. Men oavsett hur den produceras kommer ny el att bli dyrare än den el vi redan producerar.
Varför ska vi producera mer? Ska vi producera mer ska det enbart vara för att täppa till kända underskott som i SE4. Sedan har vi då en mycket viktig satsning på en ökad elintensiv industri.
Gökungarna Danmark och Tyskland får se om sitt eget "korthus".
Angående kärnkraft så måste man då revidera elhandelsavtalet, EIB's utlåning samt slå fast energiplanen NZIA. Marknaden får inte ihop det med nuvarande elhandelsavtal som favoriserar sol/vind precis som Carl Berglöf skriver i sin delrapport.
https://www.regeringen.se/pressmedd...n-lamnar-sina-forsta-forslag-till-regeringen/
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo det är kanske hög tid för det?

Citat:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."

[länk]
Varför skulle man lagstifta om det?
Är det ens ett problem?
Om växelriktaren stänger av automatiskt, eller om det sker via en signal från nätägaren, löser väl samma sak, så varför skulle man lagstifta?

Jag har läst artikeln några gånger och ser inte riktigt den stora faran. Det är ju inte så att man talar om att slå av elnätet i halva Belgien.

Experterna i artikeln vet inte hur det fungerar, utan gissar och gör antaganden. Lite mer underbyggt vill jag helst att det ska vara innan man lagstiftar, även om jag är väl medveten om att vissa lagar och regleringar bankas igenom mot experternas råd. Chat Control 2.0 där alla experter är rörande ense om att det politikerna vill inte är tekniskt genomförbart är ett exempel på det och ett exempel på hur flera partier säger en sak innan valet och sen vänder efter (M, KD, L, MP, V var motståndare innan valet till EU, men har redan bytt sida, falska typer).
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ska vi producera mer ska det enbart vara för att täppa till kända underskott som i SE4.
Kommer du att börja härja om ”massiva underskott i Stockholm” när elområdena ändras?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Värmekamera is da shit🤓
Min elcentral
PHEV-laddning? (En fas hög ström)

Eller ugnen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle man lagstifta om det?
Är det ens ett problem?
Om växelriktaren stänger av automatiskt, eller om det sker via en signal från nätägaren, löser väl samma sak, så varför skulle man lagstifta?

Jag har läst artikeln några gånger och ser inte riktigt den stora faran. Det är ju inte så att man talar om att slå av elnätet i halva Belgien.

Experterna i artikeln vet inte hur det fungerar, utan gissar och gör antaganden. Lite mer underbyggt vill jag helst att det ska vara innan man lagstiftar, även om jag är väl medveten om att vissa lagar och regleringar bankas igenom mot experternas råd. Chat Control 2.0 där alla experter är rörande ense om att det politikerna vill inte är tekniskt genomförbart är ett exempel på det och ett exempel på hur flera partier säger en sak innan valet och sen vänder efter (M, L, MP, V var motståndare innan valet till EU, men har redan bytt sida, falska typer).
Jo nu är jag ganska säker på att det är mycket trovärdiga antaganden av sakkunniga.
Sedan löser det sig sannolikt av sig själv om det börjar uppstå en massa skador på elutrustning som inte går att förklara på annat sätt än att det är hög spänning som orsakat elskadan.

Håller koll själv via min smarta elmätare och HA men vårt lokalnät är ganska stabilt och inte överdrivet många solcellsanläggningar i området. Men jag misstänker att det kan se mycket värre ut i södra Sverige.
 
  • Graf över spänningsvariationer från smart elmätare för fas L1 mellan 1 juni och 30 juni 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.