274 753 läst · 5 439 svar
275k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Strålningsenergin beror ju på temperaturen som en fjärdepotens, vilket då skulle innebära knappt 6% ökning relativt absoluta nollpunkten. Men som du påpekar är värmeledning en stor faktor där beroendet på temperaturen har ett annat samband, och fördelningen mellan typerna av värmeförlust är inte heller konstantMikael_L skrev:Ja exakt, för samtidigt som panelen blir varmare så lämnar den av värmeenergin bättre till omgivningen, både strålning och värmeledning mot omgivningen ökar.
Så panelen blir ju inte 25% varmare för att den mottar 25% mer energi som omvandlas till värme.
Det värmer också upp en omgivning nära panelen.
Ok, kan hända det är så, men det måste ju vara ett område som är väl undersökt kan man tycka men inte har jag sett någon sådan undersökning/rapport.A ajn82 skrev:Termodynamikens huvudsats gäller oavsett vad man tror eller inte tror, energi kan inte skapas, bara omvandlas. Solenergi som träffar en solpanel blir antingen värme eller elektricitet eller reflekteras bort. Så om inte panelen blir en spegel när den stängs av så blir större andel av energin värme än tidigare.
Av detta följer då att om jag har 10kW solpaneler på taket och stänger av dom (låt oss säga att det blir strömavbrott och växelriktaren slar ifrån) så värms panelerna med 10kW extra?
Jag läste någonstans att om laddningsbärarna (elektronen och hålet som separerades av fotonen) inte kan flyttas från substraten (ingen strömkrets) så kommer ytterligare laddningsbärare, när fältet är maxat (OCV), att rekombinera tillbaka till en foton (strålningsrekombination) som radieras ut från panelen.
Sant eller falskt, jag har ingen aning...
borde inte panelen börja lysa då?D Dilato skrev:Jag läste någonstans att om laddningsbärarna (elektronen och hålet som separerades av fotonen) inte kan flyttas från substraten (ingen strömkrets) så kommer ytterligare laddningsbärare, när fältet är maxat (OCV), att rekombinera tillbaka till en foton (strålningsrekombination) som radieras ut från panelen.
Sant eller falskt, jag har ingen aning...
Jag har aldrig sett mina paneler lysa men jag kollar inte så ofta...
Inte alla fotoner har energi i det synliga spektrat.G gaidin skrev:
Det kan ju också vara svårt att se i fullt solljus, och det är väl också möjligt att den regenerade fotonen har lägre energi (våglängd) än originalet så man tappade en del energi i energiövergången
AVD: "Snillen spekulerar" 😉
.
Om vi utgår från att de i det ögonblicket producerar just 10kW så innebär det att solstrålningen ger ca 50 kW på solcellerna, där 10 kW leds bort som elektricitet och resten blir värme/reflekteras bort (eller återemitteras via någon annan kvantmekanisk effekt som jag inte kan tillräckligt om för att yttra mig)D Dilato skrev:
Så skillnaden blir 50 kW istället för 40 kW som panelerna behöver göra sig av med
Jag syftade på att man bör stänga ett vindkraftverk när vindhastigheten blir högre än vad verket är konstruerat för att tåla.D daVinci skrev:Överheten i Danmark har en mekanism där havsbaserad vindkraft stängs ned när det är överproduktion av el. (Tyskland verkar inte ha det så det finns ju ett problem där med att det kommer farande effekt från Tyskland).
Hade varit enklare med t ex vätgaslagring som absorberar den billiga effekten. Men då ska ju överheten tillåta det.
Jo det är ju politiken i EU-Bryssel som skapar osäkerhet för alla inkl Berglöf som då är kärnkraftssamordnare och inget annat..P pmd skrev:
Sen Xlink är jovisst intressant men där har man då även stora problem med en trovärdig kalkyl.
Tyskland har ju även de "trånat" efter Marockos sol men kalkylen blir klart "blodig".
https://xlinks.co/morocco-uk-power-project/
Jo jag har inte kollat... och nämnde inte heller tyristorer mer än att jag frågade om hur Made in China konstruerat de flesta växelriktare.D Daniel 109 skrev:
Ja knappast tyristorer, isåfall triac's iställetD Daniel 109 skrev:
Men nog är det garanterat IGBT-transistorer som utgör kraftelektroniken