Läste du ens vad du citerade?
D Dilato skrev:
Solar technologies convert sunlight into electrical
Om solpanelen inte omvandlar ljuset till el så blir det värme. Stänger man av en varm panel blir den således varmare.

Jag trodde felaktigt att det skulle räcka med en ledande fråga för att det skulle framgå.
 
D Daniel 109 skrev:
Läste du ens vad du citerade?

Om solpanelen inte omvandlar ljuset till el så blir det värme. Stänger man av en varm panel blir den således varmare.

Jag trodde felaktigt att det skulle räcka med en ledande fråga för att det skulle framgå.
Hur mycket varmare blir den, hur mycker effekt pratar vi om, är det ett reelt problem?
 
D Daniel 109 skrev:
Läste du ens vad du citerade?

Om solpanelen inte omvandlar ljuset till el så blir det värme. Stänger man av en varm panel blir den således varmare.
Hm, din tanke är då att strömmen som går i panelen när den är inkopplad kyler panelen. Jag är dock säker på att många har en diametralt motsatt uppfattning om vad som händer när det går ström i ett material.
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde felaktigt att det skulle räcka med en ledande fråga för att det skulle framgå.
När panelen är urkopplad är den inte riktigt ledande. Så ledande frågor är irrelevanta.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur mycket varmare blir den, hur mycker effekt pratar vi om, är det ett reelt problem?
Nej, det är inte ett reellt problem. Jag reagerade bara på påståendet att man vill koppla bort varma paneler. Det blir kontraproduktivt.

D daVinci skrev:
Hm, din tanke är då att strömmen som går i panelen när den är inkopplad kyler panelen. Jag är dock säker på att många har en diametralt motsatt uppfattning om vad som händer när det går ström i ett material.
Du får ha vilken uppfattning du vill. Det är långt ifrån det första vi inte är överens om.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag reagerade bara på påståendet att man vill koppla bort varma paneler.
Nu hänger jag inte med.
Du menar att om man kopplar ur en panel som producerar fullt så blir den varmare när ingen effekt produceras än när den genererar full effekt?
 
Ja, det menar jag.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte ett reellt problem. Jag reagerade bara på påståendet att man vill koppla bort varma paneler. Det blir kontraproduktivt.
Varma paneler har lägre verkningsgrad.
Får man t ex betalt för att koppla ur paneler så är det de med lägre verkningsgrad man bör koppla ur.
(Helt ovidkommande om du menar att "fel" frågeställning diskuteras. Det är den som diskuteras som gäller).
D Daniel 109 skrev:
Du får ha vilken uppfattning du vill. Det är långt ifrån det första vi inte är överens om.
Det var ju generöst att jag tillåts ha vilken "uppfattning" jag vill. Men nu var det inte någon uppfattning som det gällde, utan dina fysikaliska beräkningar som var av intresse.


I båda fallen träffar fotoner elektroner som frigörs. Och dessa elektroner trillar sedan tillbaka.
Det som tillkommer för en inkopplad solcell är att det finns en sluten strömkrets som gör att det går likström genom metall-ledningar. Därav att jag undrar hur du räknat fram att elektrisk ström i en ledare har en kylande effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det menar jag.
Vilken fysikalisk process är det som värmer solcellen mer när den är oansluten och ingen elektronström flyter än annars?

Jag vet inte så du får gärna utbilda mig.
 
Termodynamikens huvudsats gäller oavsett vad man tror eller inte tror, energi kan inte skapas, bara omvandlas. Solenergi som träffar en solpanel blir antingen värme eller elektricitet eller reflekteras bort. Så om inte panelen blir en spegel när den stängs av så blir större andel av energin värme än tidigare.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 7 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Den politiska risken finns ju hela tiden så länge det inte är anarkokapitalism som gäller.
Visst är det så, men riskernas storlek varierar med länders politiska system och med hur många allvarliga interna konflikter som finns. Eller konflikter med grannstater också, för del delen.

Anarkokapitalism medför andra sorters risker. Vi lär dock inte få se dem i verkligheten.
 
P pmd skrev:
Visst är det så, men riskernas storlek varierar med länders politiska system och med hur många allvarliga interna konflikter som finns. Eller konflikter med grannstater också, för del delen.
Jo men vad Berglöf menar är ju situationen just nu när vinnarna av EU-valet ska få ihop en kompromiss.
Det är ju en ohelig allians eftersom EU inte har någon blockpolitik som ska kompromissa.
Jämfört Sverige är det då S, L, C, KD samt M som ska komma överens och det verkar inte gå så bra.
https://www.politico.eu/article/leaders-fail-to-agree-on-von-der-leyens-second-term/
Sen håller man då isär begreppen med högerradikala där både Frankrike samt Tyskland har sina utmaningar men det är ju inrikesutmaningar. Mycket svårbedömt för alla mer insatta vad kompromissen egentligen blir.
https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/european-parliament-election/
Spännande fortsättning!
 
D Dilato skrev:
Vilken fysikalisk process är det som värmer solcellen mer när den är oansluten och ingen elektronström flyter än annars?

Jag vet inte så du får gärna utbilda mig.
Skall kolla detta någon dag när jag kommer ihåg.
Mina paneler laddar mitt batteri, det brukar bli fulladdat runt 13-tiden och batteriet slår då ifrån, ingen ström går från panelerna.

Skall prova att ta tempen och se om det någon mätbar skillnad.
En gissning är att det är så liten skillnad att det inte märks.
 
Verkningsgraden är väl ca 20%, så en ökning av värmeenergin med 25%, men vad förändringen i yttemperaturen blir för det nya jämnviktsläget orkar jag inte räkna ut.
 
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Verkningsgraden är väl ca 20%, så en ökning av värmeenergin med 25%, men vad förändringen i yttemperaturen blir för det nya jämnviktsläget orkar jag inte räkna ut.
Ja exakt, för samtidigt som panelen blir varmare så lämnar den av värmeenergin bättre till omgivningen, både strålning och värmeledning mot omgivningen ökar.
Så panelen blir ju inte 25% varmare för att den mottar 25% mer energi som omvandlas till värme.
Det värmer också upp en omgivning nära panelen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja exakt, för samtidigt som panelen blir varmare så lämnar den av värmeenergin bättre till omgivningen, både strålning och värmeledning mot omgivningen ökar.
Så panelen blir ju inte 25% varmare för att den mottar 25% mer energi som omvandlas till värme.
Det värmer också upp en omgivning nära panelen.
I mitt fall kyls den av vinden, konstant 5-10m/s som träffar panelen, som är helt horisontell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.