Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du har lite orimliga förväntningar. EU-valet var för 11 dagar sen.
Jämför det med bildandet av regering i Sverige för de vinnande partierna (som var överens om alla stora frågor innan valet) 37 dagar.

Har man förväntningar på att EU-parlamentet ska hinna genomföra något på 11 dagar så kan jag förstå att man tror att vi kommer ha ny kärnkraft 2027 i Sverige...
Jo nu är det ju samma allians som har egen majoritet som före valet dvs EPP, Renew och Socialdemkrater.
KD, M tillhör då partigruppen EPP, L, C tillhör Renew och S tillhör S dvs en ohelig allians och det beror ju på att EU-parlamentet inte har någon blockpolitik.

Sen har då maktpositionerna förändrats och mycket kretsar kring om Von der Leyen ska bli ordförande eller ej. Sen är nog alla ense om att man har ont om tid med all oreda i världen.
Sverige kan nog liknas med en demokratisk ankdamm där man mest diskuterar trollfabriker.
https://www.politico.eu/article/leaders-fail-to-agree-on-von-der-leyens-second-term/
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo nu är det ju samma allians som har egen majoritet som före valet dvs EPP, Renew och Socialdemkrater.
KD, M tillhör då partigruppen EPP, L, C tillhör Renew och S tillhör S dvs en ohelig allians och det beror ju på att EU-parlamentet inte har någon blockpolitik.

Sen har då maktpositionerna förändrats och mycket kretsar kring om Von der Leyen ska bli ordförande eller ej. Sen är nog alla ense om att man har ont om tid med all oreda i världen.
Sverige kan nog liknas med en demokratisk ankdamm där man mest diskuterar trollfabriker.
[länk]
Som du säger är det samma majoritet, men nya förhållanden. Att förvänta sig stordåd under 11 dagar är rätt naivt.

Att förvänta sig ny kärnkraft i Sverige till 2027, ja då är man naiv.

Demokratisk ankdamm vet jag inte vad du menar med, men nog diskuteras mer än trollfabriker, även om trollfabriker verkligen förtjänar en diskussion, även om det såklart inte gillas av SD.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som du säger är det samma majoritet, men nya förhållanden. Att förvänta sig stordåd under 11 dagar är rätt naivt.

Att förvänta sig ny kärnkraft i Sverige till 2027, ja då är man naiv.

Demokratisk ankdamm vet jag inte vad du menar med, men nog diskuteras mer än trollfabriker, även om trollfabriker verkligen förtjänar en diskussion, även om det såklart inte gillas av SD.
Jo jag nöjer mig med att det blir spännande att se vad resultatet blir.

Ny kärnkraft i EU är möjligt till 2029-2030 i form av SMR reaktorer.

Sen har ju även Frankrike och Tyskland sina utmaningar med högerradikala men ser andra lösningar på utmaningen. Hursomhelst har det inget med att få ihop vilka som ska styra EU samt politik utan man håller isär utmaningarna och främsta skälet är att man inte har någon förödande blockpolitik.
 
D
P paralun skrev:
Sverige kan nog liknas med en demokratisk ankdamm där man mest diskuterar trollfabriker.
[länk]
Tycker du det är fel att vi uttalar och nämner pågående påverkansoperationer?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag nöjer mig med att det blir spännande att se vad resultatet blir.

Ny kärnkraft i EU är möjligt till 2029-2030 i form av SMR reaktorer.

Sen har ju även Frankrike och Tyskland sina utmaningar med högerradikala men ser andra lösningar på utmaningen. Hursomhelst har det inget med att få ihop vilka som ska styra EU samt politik utan man håller isär utmaningarna och främsta skälet är att man inte har någon förödande blockpolitik.
Små oprövade reaktorer går nog inte snabbare att bygga än större beprövade.
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju kunna komma ifrån artikeln du syftar på.

” – Det här är väldigt problematiskt. Hela syftet är att vi ska kunna koppla in anläggningen bakom mätaren i vårt eget nät, så att vi använder vår egen el för att producera billigare vätgas, säger Tobias Nylander, bygg- och utvecklingschef på Rabbalshede Kraft.”

De vill få det till att vätgasen är en del av kraftverket och därmed undvika elskatt. Det är det det hela handlar om.
Där står inte en stavelse om att undvika elskatt. Så varför citerar du det???
Att du citerar text som inte ger stöd för dina halmgubbar, ger ju bara stöd för att du fantiserat ihop halmgubbar.


Följande vet du redan om, men väljer att blunda stenhårt för:

1. Dom får bidrag från staten till elektrolysörer för att göra grön vätgas. Men då måste dom visa att det är grön el dom använder. Annars blir det inga bidrag. => dom måste ta egen el. => innanför elmätaren.

2. Dom kan köpa en kabelförbindelse av nätoperatören i regionen. => svindyrt + att dom inte vet var elen kommer ifrån och inte kan visa att det är grön el. => allt annat än billigt.

Även någon som går i grundskolan som exponeras för detta inser att detta är motiven som ligger bakom. Och att yrandet om elskatt bara är en halmgubbe.


Men staten har ju insett att staten är korkad och inkonsekvent. Så därför har Energimarknadsinspektionen lämnat ett förslag på att kablar till elektrolysörer skall vara undantagna från Statens kabelförbud. Men det är bara 2 år sedan dom föreslog det för överheten. Så det är inte godkänt ännu. Om det nu blir godkänt.

Den observante stönar högljutt över på vilken detaljnivå statens regleringsvansinne ligger. Och förstår varför den långsiktiga tillväxt-trenden för Sverige såväl som EU är minskande. Vi kör i full fart mot Nordkoreanska stagnation.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
1. Dom får bidrag från staten till elektrolysörer för att göra grön vätgas. Men då måste dom visa att det är grön el dom använder. Annars blir det inga bidrag. => dom måste ta egen el. => innanför elmätaren.
Fel, man definierar el som grön om man köper ursprungsgarantier. Inte genom att dra separata ledningar.
D daVinci skrev:
2. Dom kan köpa en kabelförbindelse av nätoperatören i regionen. => svindyrt + att dom inte vet var elen kommer ifrån och inte kan visa att det är grön el. => allt annat än billigt.
Anledningen är att de vill vara innanför sin mätare så att de ska slippa skatt, inte att ledningen är dyr. Något som framgick i mitt citat.

Om man skulle införa den typen av undantag medför det att bara kraftproducenter kan konkurrera på marknaden. Något som inte är lämpligt.
 
D djac skrev:
Tycker du det är fel att vi uttalar och nämner pågående påverkansoperationer?
Nej men måhända finns det viktigare saker att bränna politikertid på än trollfabriker.
Sen har vi fullt av anonyma troll samt troll med namn. Ett evigt trollande.

Men det är ju kanske mer greppbart för många än att sätta sig in i de kanske mer komplicerade utmaningar vi har idag och försöka lösa dessa så kanske man minskar polariseringen och trolleriet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Små oprövade reaktorer går nog inte snabbare att bygga än större beprövade.
Jovisst kommer det att gå mycket snabbare, sen är det då inga oprövade reaktorer utan nedskalade stora reaktorer till SMR reaktorer, gen3.

Oprövade reaktorer Gen 4 godkände då USA's senat att gå vidare med.
TerraPower med BillGates som galjonsfigur kan bli något.
https://www.euractiv.com/section/en...rt-next-generation-nuclear-energy-deployment/

Kan bli mycket lyckat för USA!
 
P paralun skrev:
Nej men måhända finns det viktigare saker att bränna politikertid på än trollfabriker.
Nu var det journalister å inte politikerna som avslöjade den svenska trollfabriken. Har varit mycket på nyheterna även här i Norge.

Konstigt du missat detta🤔, nåt mer du undvikit att få med dig..?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
TV4 skapade i flera fall sina egna troll av användare på X som hade registrerat sig i eget namn men anonymiserats av TV4s trolljournalister. Märkligt att inga (har jag kanske missat någon?) PK-medier berättade om den saken. Att TV4 journalist sökte jobb hos SD i Bryssel var det inte många som berättade om (någon?). Detta var troligast ett rent försök till valpåverkan. Inte intressant att rapportera om när det inte passar agenda-journalisterna. För mig får dom trolla bäst dom vill men jag hatar att behöva finansiera skiten. Detta oavsett politisk vinkling.
 
T TommyC skrev:
TV4 skapade i flera fall sina egna troll av användare på X som hade registrerat sig i eget namn men anonymiserats av TV4s trolljournalister. Märkligt att inga (har jag kanske missat någon?) PK-medier berättade om den saken. Att TV4 journalist sökte jobb hos SD i Bryssel var det inte många som berättade om (någon?). Detta var troligast ett rent försök till valpåverkan. Inte intressant att rapportera om när det inte passar agenda-journalisterna. För mig får dom trolla bäst dom vill men jag hatar att behöva finansiera skiten. Detta oavsett politisk vinkling.
Det du säger skulle vara sensationellt om det var sant. Konstigt att inte konkurrerande media ”avslöjat” detta…
Eller är de också med i samma ” konspiration ”???

Sorry OT
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag tror inte att de vill på verka valet. De vill skapa nyheter. Finns det inga så skapar man sina egna. Tyvärr styrs politiken på tok för mycket av vad media hittar på.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det du säger skulle vara sensationellt om det var sant. Konstigt att inte konkurrerande media ”avslöjat” detta…
Eller är de också med i samma ” konspiration ”???

Sorry OT
Inget konstigt, det var en konkurrent som rapporterade om det. Minns du sossarnas trollfabrik? Rapporterades för några år sedan, jag minns inte exakt när eller var, ska söka när jag orkar. Tror du på allvar att det finns något parti vars sympatisörer inte bedriver försök till påverkan anonymt?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.