303 508 läst · 5 241 svar
304k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför är det irrelevant?BirgitS skrev:
Du inser väl också att media drar upp enstaka händelser, och försöker få oss att tro att det inte är fråga om tillfälliga förändringar, utan en obeveklig trend.
Men ändå kan man inte låta bli att tala om hur ovanlig den nuvarande situationen är, genom att visa hur länge sedan det var "värre".
Och då är det ofta 50 - 100 år sedan. Men ingen analys varför det var så varmt då.
Eller kallt.
Hur kunde Karl XI med sin stora arme tåga över Stora bält och inta Köpenhamn år 1658?
Hur kom det sig att man åkte skridskor på Themsen år 1677?
Enkelt svar: Jo, klimatet varierar en hel del, även utan mänsklig påverkan.
Fast det här ska väl inte vara en diskussion kring hur media rapporterar väderhändelser utan om den nuvarande klimatförändringens orsak, verkan etc.KnockOnWood skrev:
SMHI har mätvärden från sina mätstationer sparade sen lång tid tillbaka så du kan själv se om där finns någon trend när det gäller temperaturer under juli.
J Jocke Best skrev:
Jag får be om ursäkt för att blanda ihop en persons hänvisning till Kinas CO2 utsläpp och hopplösheten kring att många personer inte anser sig vilja acceptera att vi alla kan göra något.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det vore intressant att titta på!BirgitS skrev:
Men sedan tillkommer ju också fenomenet som benämns Urban Heat Island, dvs att allteftersom våra städer växer till, så befinner sig SMHIs väderstationer så småningom allt mer inom bebyggda områden.
Det asfalteras och byggs hus, och temperaturen påverkas uppåt lokalt just där mätinstrumenten finns.
Så det är en komplx bild att tolka.
Dock så smälter glaciärer och inlandsis i snabbare takt än vad som nybildas. Att temperaturen ökat i genomsnitt har vi ett kvitto på. Sedan vad man gör åt det är en stor fråga. För varje ny människa världsbefolkningen ökar med så innebär det runt 4 ton CO2 och andra utsläpp. Det mesta måste förändras på nationsnivå med regler och lagar. Vad vi som konsumenter kan göra är att handla så mycket lokalt som det går från produktion som har låga utsläppskvoter. Tex har kött från naturbeten lokalt upp till tjugo gånger så låg faktiskt utsläpp av växthusgaser. Klarar du av att bli vegetarian - bli det men tänk på transporterna och att det är mycket fusk med ekologisk märkning. Varför köpa tomater från Spanien etc. Bojkotta produkter med palmolja, icke fermenterade sojaprodukter tex. Skär ned rejält på godis och hoppa flyget. Listan går att göra hur lång som helst. Men det är klart - köp en elbil och sen kan man köra på som vanligt?! Eller?
Alla borde bry sig. Men det är för få som orkar.
Alla borde bry sig. Men det är för få som orkar.
potsdam är inte ett ledande forsknings insitutut. I likhet med det mesta Rockström spottar ur sig är det mest propaganda.Pernas skrev:Nu får du ta och ge dig, jag postar en länk ifrån en av dom ledande miljö institutionerna i världen och du antyder att det är vilseledande och magstarkt?, jag tycker ingenting utan tar till mig den forskning som finns om den kommer ifrån trovärdiga källor.
Bilen kommer naturligtvis inte att skrotas då den är för ny för det och jag tror miljönyttan är större om den ersätter en äldre smutsigare bil för någon annan.
Fast du tycker det är viktigt nog att basunera ut 12-18 månader. Du skriver om att du inte vill ha vilseledande och falsk information om klimatet på nätet. Har du övervägt att du själv sprider vilseledande och falsk information?
Har du funderat över att klimatnyttan blir störst om du skrotar din bil? Då släpper den ju aldrig ut något mer.
Jag tror du hittar svaren i den här länken.KnockOnWood skrev:Varför är det irrelevant?
Du inser väl också att media drar upp enstaka händelser, och försöker få oss att tro att det inte är fråga om tillfälliga förändringar, utan en obeveklig trend.
Men ändå kan man inte låta bli att tala om hur ovanlig den nuvarande situationen är, genom att visa hur länge sedan det var "värre".
Och då är det ofta 50 - 100 år sedan. Men ingen analys varför det var så varmt då.
Eller kallt.
Hur kunde Karl XI med sin stora arme tåga över Stora bält och inta Köpenhamn år 1658?
Hur kom det sig att man åkte skridskor på Themsen år 1677?
[bild]
Enkelt svar: Jo, klimatet varierar en hel del, även utan mänsklig påverkan.
https://www.sydsvenskan.se/2018-08-08/klimathistoriker-situation-vi-aldrig-upplevt
Jo Potsdam är ett av dom ledande i världen, på vilka grunder är det vilseledande och falsk information?A andersda skrev:potsdam är inte ett ledande forsknings insitutut. I likhet med det mesta Rockström spottar ur sig är det mest propaganda.
Fast du tycker det är viktigt nog att basunera ut 12-18 månader. Du skriver om att du inte vill ha vilseledande och falsk information om klimatet på nätet. Har du övervägt att du själv sprider vilseledande och falsk information?
Har du funderat över att klimatnyttan blir störst om du skrotar din bil? Då släpper den ju aldrig ut något mer.
Nu får du förklara dig och inte bara komma med tomma anklagelser.
Men jag har ju svarat att klimatnyttan blir störst om den ersätter en äldre och smutsigare bil, ska vi skrota nyare bilar och fortsätta köra med gamla bilar?, hur tänker du igentligen.
The Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) is a German government-funded research institute addressing crucial scientific questions in the fields of global change, climate impacts, and sustainable development. Ranked among the top environmental think tanks worldwide, it is one of the leading research institutions and part of a global network of scientific and academic institutions working on questions of global environmental change. It is a member of the Leibniz Association, whose institutions perform research on subjects of high relevance to society.
Tror han menade att inte skaffa en ny bil överhuvudtaget. I övrigt är det lite komiskt att PIK ligger i ett land som har flest kolkraftverk i Europa.Pernas skrev:Jo Potsdam är ett av dom ledande i världen, på vilka grunder är det vilseledande och falsk information?
Nu får du förklara dig och inte bara komma med tomma anklagelser.
Men jag har ju svarat att klimatnyttan blir störst om den ersätter en äldre och smutsigare bil, ska vi skrota nyare bilar och fortsätta köra med gamla bilar?, hur tänker du igentligen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Dom var tex nyligen i blåsväder
https://notrickszone.com/2018/02/07...credible-outlier-when-it-comes-to-hurricanes/
Du triggas inte av att 12-18 månader är värre än ipcc?
Jag tror att bilar används tills dom är slut och sen skrotas dom. Miljövärden har väldigt lite att göra med hur folk köper begagnat. Men man väljer vad man tror på.
https://notrickszone.com/2018/02/07...credible-outlier-when-it-comes-to-hurricanes/
Du triggas inte av att 12-18 månader är värre än ipcc?
Jag tror att bilar används tills dom är slut och sen skrotas dom. Miljövärden har väldigt lite att göra med hur folk köper begagnat. Men man väljer vad man tror på.
Redan under själva produktionen av en ny bil så visar forskningen att en ny bil förorsakar stora utsläpp. Att köpa en bil som lämnar mindre utsläpp skulle eventuellt kunna ha en mindre positiv miljöpåverkan. Samtidigt ska man vara medveten om att konsumtionen av nytt – när det gäller bilar som med allt annat – kommer att påverka klimatet och att begagnat ofta är det mest hållbara valet.Pernas skrev:
Enligt forskaren Mike Berners-Lee vid Lancaster University och ledande expert på koldioxidutsläpp, kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil. Även Katja Tasala Gradin, doktorand på KTH och forskare inom produkters totala klimatpåverkan, hävdar att det är bättre för miljön att köra en gammal än en ny. Anledningen till detta är att man måste titta på hela livscykelperspektivet snarare än bara själva användningsperioden. Inte minst måste elbilarnas litiumjonbatteriers negativa miljöpåverkan tas med i helhetsperspektivet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 791 inlägg
På samma vis som någon måste köpa en ny tröja för att lämna in den gamla till Myrorna så att någon annan ska kunna stoltsera med att de är miljövänner och köper second hand så är förstås det viktiga i en bils långa livscykel att den används tills den är tekniskt slut, inte av vem.
Man kan vara emot slit-och-släng-samhället på flera grunder, men så länge en gammal bil är kvar på marknaden så tillvaratas dess initiala miljöpåverkan och fördelas på maximalt antal körda mil.
Den enda ”positiva” verkan man kan nå genom att de som har råd och vill inte köper ny bil är att någon annan inte har råd att köpa en ”ny” bil då den begagnade bilen som annars hade blivit över om den första personen bytt aldrig kommer ut på marknaden.
Då bilar inte är slit-och-släng-grejer är det förrädiskt när någon räknar på dem som om de vore det.
Man kan vara emot slit-och-släng-samhället på flera grunder, men så länge en gammal bil är kvar på marknaden så tillvaratas dess initiala miljöpåverkan och fördelas på maximalt antal körda mil.
Den enda ”positiva” verkan man kan nå genom att de som har råd och vill inte köper ny bil är att någon annan inte har råd att köpa en ”ny” bil då den begagnade bilen som annars hade blivit över om den första personen bytt aldrig kommer ut på marknaden.
Då bilar inte är slit-och-släng-grejer är det förrädiskt när någon räknar på dem som om de vore det.
Vad är det för fråga? Jag har självklart inte gjort någonting.mathiash77 skrev:
Men jag införskaffat ett toppmodernt och effektivt uppvärmningssystem i villan, solceller på taket, automatiserat belysning, familjen kör bränslesnåla bilar, vi källsorterar plast, glas, metall, trä osv. De senaste 5 åren har jag flugit 2 gånger privat och åker ytterst sällan på några längre bilresor.
Under sommarhalvåret är vi mer eller mindre självförsörjande när det gäller grönsaker och potatis
Roade mig lite med att göra WWFs klimattestet för att se hur jag faktiskt ligger till när det gäller min klimatpåverkan och jag ligger på 2,6 ”jordklot” (svensken i snitt förbrukar 4 st).