Status
Tråden går ej att kommentera.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trevligt med en länk, men du är medveten om att nedanstående betyder något helt annat än du skrev va?

Ur den länkade artikeln (min kursivering):
Mer än hälften av världens befolkningstillväxt kommer vid 2050 att komma från länder i Afrika söder om Sahara.
Precis så skall det vara. Hälften av all världens befolkningsökning skall det stå i mitt tidigare inlägg. Det föll bort. Förstår att det misstolkades. Men hur man vrider och vänder på det så är det framförallt Afrika som står för ökningen och det är inte små förändringar och till följd av utveckling så innebär det stora utsläpp innan man får till en bra reglering. Så att slänga miljarder på elcyklar är en genomkorkad satsning som i slutändan bidrar till ökade utsläpp. Detta är också något som man aldrig debatterar - Hur industrialiserar man Afrika med så låg klimatpåverkan som möjligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Ja det stämmer att jag har postat forskning att det är bråttom varför skulle jag göra mer för det? Jag har ju svarat att jag gör vad jag kan med hänsyn till ekonomin förstås, är jag plötsligt ansvarig för världens klimatproblem för att jag har postat en länk.
Debatten handlar väl om klimathotet är någonting att bry sig om och det tycker jag definitivt att det är.
Nej du är inte ansvarig för hela världen.

Du är ansvarig för dig själv och när man kommer med uttalanden som att vi har 12-18 månader på oss - får man nog räkna med en och annan kommentar.

Två uppföljningsfrågor.
Du tycker inte 12-18 månader är magstarkt? Är det kanske på gränsen till felaktigt/vilseledande?

Kommet du skrota din gamla bil när du får din elbil?
 
A andersda skrev:
Nej du är inte ansvarig för hela världen.

Du är ansvarig för dig själv och när man kommer med uttalanden som att vi har 12-18 månader på oss - får man nog räkna med en och annan kommentar.

Två uppföljningsfrågor.
Du tycker inte 12-18 månader är magstarkt? Är det kanske på gränsen till felaktigt/vilseledande?

Kommet du skrota din gamla bil när du får din elbil?
Nu får du ta och ge dig, jag postar en länk ifrån en av dom ledande miljö institutionerna i världen och du antyder att det är vilseledande och magstarkt?, jag tycker ingenting utan tar till mig den forskning som finns om den kommer ifrån trovärdiga källor.

Bilen kommer naturligtvis inte att skrotas då den är för ny för det och jag tror miljönyttan är större om den ersätter en äldre smutsigare bil för någon annan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Och varför tar vi inte bort skatten på biogas för fordonsdrift som Tyskland gör? Detta är ett av de största hycklerierna. Fredrik Reinfeldt ljög och sa att det är förbjudet pga EU:s lagstiftningmen det stämmer inte. När jag hade gasbil och körde i Tyskland kostade gas hälften av bensin för samma körsträcka. Även Schweiz har kraftiga skattelättnader.

Fordonsgasen skattades ihjäl när utbudet avbilar ökade för man var livrädd att tappa intäkter och manville inte att det skulle finnas en bra konkurrent till elbilar. Elbilarna kommer snart också att skattas ihjäl med t ex kilometerskatt men man väntar tillfolk ärför investerade för att backa ur. Fordonsgas hade annars kunnat produceras lokalt överallt i Sverige.
Biogasen är ju helt skattebefriad och naturgasen betalar ingen energiskatt. Och fordonsgasen består till 90% av biogas.
https://www4.skatteverket.se/rattsl...er-energiskatt-och-koldioxidskatt-pa-branslen
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Politikerföraktet beror på att vid varje införande av en miljöskatt är det uppenbart att statskassans intäkter ökar. Folk ser igenom sådant. Hur var det med stödet till elcykel, hur blir det?
Såvitt jag har förstått det hela är miljöskatter ett nollsummespel, syftet är beteendeförändringar, enkelt uttryckt att den som förorenar får betala mer. Grön skatteväxling sänker skatten på arbete och företag.
Om jag är totalt ute och "cyklar" får du gärna förklara för mig hur denna skatteväxling ökar statens intäkter.

Elcykeln har blivit själva sinnebilden för politikens misslyckande, tacksamt att raljera över. Kanske inte helt fel slutsats men elcykeln bidrar inte till att förstärka statskassan. En enkel google sökning visar att subventionerna kostar staten 350 miljoner/år under åren 2018 - 2020.
Och varför skall skattebetalare subventionera elcyklar? Svaret kanske är att klimatförändringar drabbar oss alla.
 
  • Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Såvitt jag har förstått det hela är miljöskatter ett nollsummespel, syftet är beteendeförändringar, enkelt uttryckt att den som förorenar får betala mer. Grön skatteväxling sänker skatten på arbete och företag.
Om jag är totalt ute och "cyklar" får du gärna förklara för mig hur denna skatteväxling ökar statens intäkter.

Elcykeln har blivit själva sinnebilden för politikens misslyckande, tacksamt att raljera över. Kanske inte helt fel slutsats men elcykeln bidrar inte till att förstärka statskassan. En enkel google sökning visar att subventionerna kostar staten 350 miljoner/år under åren 2018 - 2020.
Och varför skall skattebetalare subventionera elcyklar? Svaret kanske är att klimatförändringar drabbar oss alla.
Man kan naturligtvis ifrågasätta varför skattebetalare skall subventionera elcyklar men varför subventioneras då elbilar? Bonus malus du vet. Elcyklar belastar miljön mindre än elbilar så det finns en poäng med dom.
 
D Drömtroll skrev:
Biogasen är ju helt skattebefriad och naturgasen betalar ingen energiskatt. Och fordonsgasen består till 90% av biogas.
[länk]
Under 5 a står "Naturgas som används för
a) drift av motordrivet fordon" och skatten är 2516 kr per tusen kubik. Står inget om biogas tyvärr. Och detta är alltså från första juli.

Undrar då varför fordonsgas är så dyr när den är billig i Tyskland. Kan ju bero på konkurrenssituationen.

På Clever Tankens hemsida hittar jag att erdgas är runt €1.15 kilot (dom använder kilo i Tyskland) medans bensin är runt 1.45. Ett kilo gas är ungefär 1. Liter bensin. Så gasen kostar hälften.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Under 5 a står "Naturgas som används för
a) drift av motordrivet fordon" och skatten är 2516 kr per tusen kubik. Står inget om biogas tyvärr. Och detta är alltså från första juli.

Undrar då varför fordonsgas är så dyr när den är billig i Tyskland. Kan ju bero på konkurrenssituationen.

På Clever Tankens hemsida hittar jag att erdgas är runt €1.15 kilot (dom använder kilo i Tyskland) medans bensin är runt 1.45. Ett kilo gas är ungefär 1. Liter bensin. Så gasen kostar hälften.
Jag säger inte emot att gasen är billigare i Tyskland. Men biogas har 0 skatt i Sverige. Alla höginblandade biodrivmedel (HVO100, biogas, E85, ED95, m.m.) är skattebefriade minst tom 2020, vilket är det år vi har fått EU-godkännande för skattebefrielse. Sverige har haft befrielsen ett antal år nu och det har blivit förnyat förut så en del talar för att det kommer fortsätta vara så även efter 2020.
Här finns skattenedsättningarna för biodrivmedel (och hur den förändrats över tid), även om tabellerna kan vara lite knepiga att läsa. De säger hur många procent av energi- respektive koldioxidskatt som är nedsatt. 100% betyder alltså att skatten är 0 kr.
https://www.skatteverket.se/foretag...iodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html

Här finns tabellen för skatter på allt annat än gas uttryckt i kr istället för procentuell nedsättning av skatten:
https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fornybara-drivmedel/
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Undrar då varför fordonsgas är så dyr när den är billig i Tyskland. Kan ju bero på konkurrenssituationen.
Det är nog delvis konkurrenssituationen, i Sverige är ju fordonsgasen av tradition i princip peggad till bensinpriset. Sen är säkert biogas fortfarande dyrare att producera än naturgas och ytterligare en faktor är om det finns ett gasnät eller om gasen måste köras ut med lastbil på flak.
 
A
N noone70 skrev:
12-18 månader, undra om Kinas 500 planerade kolkraftverk är inräknade i den prognosen?

Eller räknar man med att sveriges flygskatt ska kompensera för det?;)
Kina gör en enorm grön omställning och har ökat och fortsätter öka tillgången på grön el.

Så även om de investerar i kolkraft investeras det MER i grön el. Det finns fler källor, jag länkade till en.

https://energypost.eu/chinas-green-...tastrophic-dependence-on-fossil-fuel-imports/

Så sluta med påståendet att ”varför ska jag göra något när inte någon annan gör något?”

Så nu när Kina har gjort saker de sista 5 åren, vad har DU gjort ?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
J
mathiash77 skrev:
Kina gör en enorm grön omställning och har ökat och fortsätter öka tillgången på grön el.

Så även om de investerar i kolkraft investeras det MER i grön el. Det finns fler källor, jag länkade till en.

[länk]

Så sluta med påståendet att ”varför ska jag göra något när inte någon annan gör något?”

Så nu när Kina har gjort saker de sista 5 åren, vad har DU gjort ?
Då får nog du och övriga klimatister sluta köra ner i halsen på de som ifrågasätter, att de inte gör något. Man kan faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt, och minska sin belastning själv av rena miljöskäl. Detta har vi gått genom tidigare i tråden men det var för OT speciellt för de värsta klimatisterna som mest pratade med tomma ord, men själva inte gjorde så mycket. Hyckleri kan man säga. Nya ord att lägga på minnet alltså:Klimatist. Lindbergare.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Den som lever i den villfarelsen att det inte finns en agenda bakom klimathotet, bör läsa denna bok som är en gedigen ögonöppnare.

Rockefeller: en klimatsmart historia
Att låtsas som om man läst boken när man bara läst recensionen är inte snyggt så jag måste fråga dig, har du verkligen läst boken?
Jag har lyssnat till en jättelång intervju med författaren Jakob Nordangård, förövrigt en mycket sympatisk person, och den recensionen som du citerar har inte mycket med innehållet att göra.
Han har granskat familjen Rockefeller och den röda tråden är att familjen är globalister och som under generationer bekämpat handelshinder ända från den tiden då det var komplicerat att idka handel enbart inom USA´s alla stater. Deras affärsstrategi är och har alltid varit effektivitet framför allt och att nedmontera hinder som gör en global handel möjlig. De stödde och arbetade för tillkomsten av FN som de ansåg låg i linje med deras affärsstrategi, likaså EU.
De är baptister och därmed även ekumeniker, de har gett stora ekonomiska bidrag till miljörörelser världen över, säkert alltid med egenintresset i fokus men det är knappast en revolutionerande insikt.
Familjen har gjort sin förmögenhet på olja men om jag minns rätt så har de avyttrat samtliga oljetillgångar. Om det handlar om dåligt samvete eller en insiktsfull strategi inför framtiden lär vi aldrig få veta.
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Då får nog du och övriga klimatister sluta köra ner i halsen på de som ifrågasätter, att de inte gör något. Man kan faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt, och minska sin belastning själv av rena miljöskäl. Detta har vi gått genom tidigare i tråden men det var för OT speciellt för de värsta klimatisterna som mest pratade med tomma ord, men själva inte gjorde så mycket. Hyckleri kan man säga. Nya ord att lägga på minnet alltså:Klimatist. Lindbergare.
Nu har ju flertalet personer använt ”varför ska jag när...”. som ursäkt för att inte göra något. Exempelvis antalet nya kolkraftverk i Kina.

När det sedan finns fakta på att exempelvis Kina tar klimatpåverkan på allvar och stänger industrier och ökar sin andel grön energi faller ju argumentet att ”det inte är lönt när ingen annan bryr sig..”

Jag antar att resten inte var direkt riktat åt mig.

För egen del behöver jag bättra mig enormt, ingen tvekan om det. Det tar dock emot för jag är bekväm, jag vill helst inte få det sämre än jag har det och det finns för dåliga morötter för att göra mer.

Jag håller mig dock gärna till skaran som hellre gör något nu än som låter barnen eller barnbarnen ta smällen att behöva flytta, få en dubblad befolkning på grund av klimatflyktingar eller på grund av krig om beboeliga områden.
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hyckleri kan man säga. Nya ord att lägga på minnet alltså:Klimatist. Lindbergare.
Nu är du dum, du har ingen aning om vad jag eller andra gör, för mig känns det oerhört pinsamt och patetiskt att börja räkna upp vad jag gjort, jag nöjer mig med att säga att jag varit en lågproducerande konsument under många år. Jag äger ingen mobiltelefon av den anledningen att jag inte behöver den men jag har inte jordgolv i huset.

Förövrigt säger jag som Tage Danielson " I framtiden kommer jag inte att kalla mig för något som slutar på -ist förutom humanist och cyklist"
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
J
Fast nu var det ett svar till bl a Mathiash ang vad som noone gjort så detta blir lite väl mycket meta för att reda ut. Andemeningen är att varken det ena eller det andra lägret kan förutsätta att inget görs på individnivå bara för att man är av en vetenskaplig eller för den delen ovetenskaplig åsikt. Man kan som sagt göra mer som skeptiker än om man tillhörde den goda sidan så att säga. Det viktiga är väl att man minskar sitt avtryck i stort. Inget säger att majoriteten vill köra på som innan. Dock verkar som sagt allmänheten i stort inte ändra sitt leverne märkbart i vilket fall, och det borde nog de oroliga fundera mer på varför det förhåller sig så. Tänker då på det ökade resandet till exempel. Majoriteten av de som är av en åsikt här i tråden har åtminstone en önskan om att miljön är viktig, enligt min uppfattning. Sedan får väl deras skäl komma i andra hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.