Status
Tråden går ej att kommentera.
A andersda skrev:
Nu kommer du och hävdar att det är 12-18 månader kvar. Stora saker måste till. För dig personligen så presenterar du två åtgärder som är väldigt moderna.


Jag tolkardig som att det är bråttom - därav frågan vsrför gör du inte mer?
Ja det stämmer att jag har postat forskning att det är bråttom varför skulle jag göra mer för det? Jag har ju svarat att jag gör vad jag kan med hänsyn till ekonomin förstås, är jag plötsligt ansvarig för världens klimatproblem för att jag har postat en länk.
Debatten handlar väl om klimathotet är någonting att bry sig om och det tycker jag definitivt att det är.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så på denna tid ska politiska beslut hinna fattas och de snabbare på plats vindkraftverken ska igång, annars är vi körda alltså? Jag tror att ni klimatister har en övertro på våra politiker, samt på allmänheten i stort. Vi har inte längre gårdagens politiker med hjärta och hjärna i sitt dagliga värv. De fick för dåligt betalt och de med akademisk examen söker sig numera till näringslivet. Dessutom är flygskammen botad, ironiskt nog av vädret. Tui gör rekord. Det ser mörkt ut på klimatfronten enligt min analys. Angående vad du gör personligen så tror jag det var en passning angående tidigare i tråden där de som är mest radikala visade sig göra ganska litet själva. Det visade sig väl i stort innebära att man kortade tiden till skärmsläckaren slog på eller i den nivån. Lite som Aftonbladets kolumnist Lindgren alltså
Jag ser mig inte som radikal på något vis utan reagerar bara på när felaktig/vilseledande information sprids, jag kan inte förstå syftet med det och varför man kämpar mot vetenskapen.
Varför inte göra vad man kan och göra klimatsmarta val om man har möjlighet och ekonomi för det om det sen räcker eller inte får väl framtiden utvisa.

Men för att avsluta lite positivt så är det många företag som ploppar upp i den här omställningen, vill inte ge några aktie rekommendationer men inom vind, vågkraft och lagring så händer det mycket så jag tycker inte man ska slänga in handduken så lättvindigt.
 
Pernas Pernas skrev:
Samtidigt är dom det land som satsar mest på förnyelsebar energi
Det är som att hävda att en massmördare var en bra människa bara för han älskade sin hund.

Dessutom handlar det mest om att förbättra närmiljön i kina och har väldigt lite med att ta ansvar för klimatet
 
"Solen ser i dag till att vi har en passande temperatur på jorden, men solen blir långsamt varmare.
När temperaturen stiger bildas det mer vattenånga, vilket gör att allt mer koldioxid - som växter behöver för att utföra fotosyntes - försvinner."

Så sant!

https://natgeo.se/natur/evolution/domedag-for-allt-liv-pa-jorden
 
N noone70 skrev:
Det är som att hävda att en massmördare var en bra människa bara för han älskade sin hund.

Dessutom handlar det mest om att förbättra närmiljön i kina och har väldigt lite med att ta ansvar för klimatet
Fast deras utsläpp är till stor del produktion medans våra är konsumtion och vi och andra länder köper mycket ifrån kina så mycket av deras utsläpp kan härledas till våran konsumtion, sedan ökar dom sin levnadsstandard ifrån låga nivåer, men visst håller jag med om dom släpper ut mycket men det är ändå positivt att förnyelsebar energi ökar i relation till kolkraft.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det plastpåsar som ställer till det.
Är plastpåsarna ett problem - på riktigt - så vore väl det ända rätta att att upphöra med tillverkningen av plastpåsar.
Eller hur?
Så... vad gör våra politiker? Förbjuder plastpåsar?
Nej, i stället inför politikerna en extra skatt på plastpåsar..

Som av en händelse gäller detsamma för koldioxid...
 
Pernas Pernas skrev:
Jag tror att dom är för gamla och måste stängas av säkerhets skäl och för dyr att reparera och nya tar för långtid att bygga, medans vind och solkraft går snabbare att införa.
Jag håller med om att svenska staten under lång tid fört en usel energipolitik. Men avvecklande av kärnkraftverk utan en direkt ersättningsplan kommer att leda till ökat nyttjande av fossilbränslen.

Det är möjligt att solkraft en vacker dag kommer ersätta kärnkraften, men det blir då i en tid då stålverk och facebookserverhallar ligger i Saharas utkanter istället för i Norrland. Långt ifrån nu i tid. Nu behöver vi potenta kraftverk som ersätter 70–talsreaktorerna. Det blir då antingen ny kärnkraft eller kol. Allt annat är drömmar.
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 1 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
"Solen ser i dag till att vi har en passande temperatur på jorden, men solen blir långsamt varmare.
När temperaturen stiger bildas det mer vattenånga, vilket gör att allt mer koldioxid - som växter behöver för att utföra fotosyntes - försvinner."

Så sant!

[länk]
Det var en gammal länk ifrån 2014 om jordens undergång om 2.8 miljarder år, jag tror inte den är aktuell i dagens klimatdebatt.
Titta igenom denna video så ser du solen har långsamt svalnat.

 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det många inte debatterar alls är att även om vi blir bättre på att vara snälla mot klimatet så frångår man inte det faktum att vi snart är tio miljarder människor på vår planet. 1984 var vi drygt fyra miljarder. Även om gruskornen blir mindre så fyller man hinken till slut i alla fall.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Nu är det plastpåsar som ställer till det.
Är plastpåsarna ett problem - på riktigt - så vore väl det ända rätta att att upphöra med tillverkningen av plastpåsar.
Eller hur?
Så... vad gör våra politiker? Förbjuder plastpåsar?
Nej, i stället inför politikerna en extra skatt på plastpåsar..

Som av en händelse gäller detsamma för koldioxid...
Ja jag håller med men förbud kan slå hårt kanske onödigt hårt mot vissa verksamheter som man inte har tänkt på men om man höjer skatten och samtidigt ger skattesänkningar för det som är mindre miljöovänligt så får man en mjukare övergång och tid för anpassning.
Tex. Högre skatt på bensinbilar och sänkt på elbilar istället för att förbjuda bensinbilar rakt av.
 
Pernas Pernas skrev:
Det var en gammal länk ifrån 2014 om jordens undergång om 2.8 miljarder år, jag tror inte den är aktuell i dagens klimatdebatt.
Titta igenom denna video så ser du solen har långsamt svalnat.

[media]
Gammal och gammal, 5 år är inte särskilt gammalt.
Med andra ord så tror du inte att solen har en avsevärd påverkan på Jordens klimat.
Faktum är att solen är den enda drivande kraften för klimatet på detta klot.
 
tompas11 tompas11 skrev:
Gammal och gammal, 5 år är inte särskilt gammalt.
Med andra ord så tror du inte att solen har en avsevärd påverkan på Jordens klimat.
Faktum är att solen är den enda drivande kraften för klimatet på detta klot.
Har du kollat igenom videon jag skickade, det tar ca 5-7 minuter men solen avhandlas ifrån början.
 
Pernas Pernas skrev:
Ja jag håller med men förbud kan slå hårt kanske onödigt hårt mot vissa verksamheter som man inte har tänkt på men om man höjer skatten och samtidigt ger skattesänkningar för det som är mindre miljöovänligt så får man en mjukare övergång och tid för anpassning.
Tex. Högre skatt på bensinbilar och sänkt på elbilar istället för att förbjuda bensinbilar rakt av.
Nej, du har fel men rätt i att politikerna knappast tänker längre än näsan, vilket torde vara allmänt känt vid det här laget.
Vore plastpåsarna ett reellt problem så vore de förbjudna sedan länge.
Uppenbarligen är inte plastpåsar i Sverige ett nationellt eller internationellt problem, vilket förstås är korrekt.
Däremot är det för lismande politiker en möjlighet till ökade skatteinkomster, precis som med koldioxidskatt.
Money talks...
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det många inte debatterar alls är att även om vi blir bättre på att vara snälla mot klimatet så frångår man inte det faktum att vi snart är tio miljarder människor på vår planet. 1984 var vi drygt fyra miljarder. Även om gruskornen blir mindre så fyller man hinken till slut i alla fall.
Ja du har helt rätt men att förbjuda folk att skaffa barn är nog inte helt lätt även om en begränsning på 1 eller 2 barn hade varit bra så är det ett känsligt ämne.
 
Pernas Pernas skrev:
Har du kollat igenom videon jag skickade, det tar ca 5-7 minuter men solen avhandlas ifrån början.
Föreställ dig Jordens klimat utan solen. Period.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.