Byggföretag får bakläxa – tvingas rätta till bristfälligt takarbete

En husägare får rätt mot ett byggföretag efter tvist om ett takbyte som aldrig blev färdigt.

En husägare i Lycksele får rätt i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mot byggföretaget MM Bygg&Tak. Företaget skulle byta tak på hennes hus, men arbetet blev aldrig färdigställt och vid närmare granskning visade det sig vara bristfälligt utfört. Takbytet kostade över 400 000 kronor, och husägaren vill nu ha tillbaka drygt 100 000 kronor av dessa för att ett annat byggföretag ska kunna åtgärda felen.

Husägaren skriver i anmälan att taket fått kritik av två oberoende besiktningsmän. Bland annat noterades att undertaket inte monterats korrekt, och att man använt 75 mm trådspik istället för ankarspik eller ankarskruv av rätt dimension. Dessutom saknas tre meter av snörasskyddet, och taket på en carport har någon gång under arbetets gång tagit skada och fått bucklor och hål som följd.

Byggföretaget försvarar sig med att man inte var färdiga, och att man tagit kontakt med den sista besiktningsmannen och kommit överens om vilka punkter i besiktningsprotokollet som ska åtgärdas. Här gör dock ARN det tydligt att sådana överenskommelser inte spelar någon roll.

- Företaget har i ärendet anfört att det kommit överens med besiktningsmannen vilka delar som ska åtgärdas. Detta saknar dock betydelse vad avser företagets förhållande till sin kund. Nämnden finner att lämpligaste påföljden är att företaget rekommenderas att avhjälpa samtliga de fel som framgår av nämnda besiktningsprotokoll och för vilka entreprenören anges som ansvarig.

Företaget har i samtal med husägaren erbjudit sig att avstå ta betalt med 27 000 kronor samt återbetala 40 000 kronor till henne.  Nämndens rekommendation är att detta ska fullföljas, samt att man ska åtgärda fel och brister på taket i enlighet med protokollet.