E
Skrivet av: Per i Hagen

De är väl kul att pensionärer kan komma in och skryta med att de inte har några höga lån med 100% ränteavdrag historiskt och inflation som gett dem guld i fickorna.

Vi andra är så illa tvungna att låna för att bo och så länge man bygger lite är priserna höga, och ev krascher kommer inte påverka den stora mängden då vi köpt hus för att bo i och inte i spekulationssyfte.

Så vi en "kris" kommer den största påverkan vara på Aftonbladets ledarsida, vi andra kommer med ro skaka lite på huvudet och bo kvar.

E
Skrivet av: Mono

Det är onekligen så att riksbankschef Stefan Ingves, riksbankdirektionen, finansministern, EU, IMF och rätt tunga ekonomer är nervösa. Och bankernas nya krav som ska släppas i början av juli (ja, dåliga nyheter släpps under semester eller jul) kommer troligtvis att bli en pedagogisk utmaning om man ser till kommentarerna här ovan.
Själv sålde jag och lämnade jag bostadsmarknaden för några år sedan. Sitter nu med en hyresrätt och hyreslantställe för 10 000/mån.
Skönt att slippa "äga".

G
Alla som hänger i denna tråd, det är helt otroligt vad roliga ni är!
Alla som hoppas på att inflationen ska bli jättehög och äta upp lånen kan ju börja fundera över vad detta skulle innebära.

Om vi försöker tänka efter lite; vad blir konsekvensen av att du skulle få en löneökning på 6 % om året?!
Jo, indirekt blir det att alla varor i Sverige ska bli 6 % dyrare. Om då våra stackars företag måste sälja stål/timmer/el/tjänster (vad vi nu kan producera i Sverige) till utlandet fast med en kostnad som stiger med 6 % om året så tror jag nog snart att många av våra köpar-länder snart börjar titta sig om efter andra länder där de kan köpa samma sak men för billigare peng.

Detta är såklart anledningen till att Kina gått som tåget under en väldans massa år. De har gått från en mycket låg nivå till medelmåttig nivå. Procentuellt är detta en jätteuppgångssaga men realt är de fortfarande efter de västerländska länderna räknat som bnp.
Nu försöker investerare istället hitta andra ställen som är på en "mycket låg nivå", t.ex. vissa länder i Sydamerika och i Afrika. Procentuellt skulle man kvickt kunna få upp ekonomierna i dessa länder men realt är de fortfarande långt efter västerländerna.

Tillbaka till exporten. Ifall inga andra länder är intresserade av svenska varor/tjänster så blir marknaden sjukt mycket mindre. Visst, vi skulle säkert under en viss period kunna sälja saker till oss själva med en prisuppgång på 6 %. Men vad händer när kreti och pleti börjar inse att, oj, om jag köper en sån här iPhone i Norge istället för i Sverige så skulle jag spara 2000 kr. Då skulle folk plötsligt bli mer benägna att göra sig omaket att åka utomlands för att köpa saker och hela den Svenska marknaden skulle kollapsa.

Så att gapa över en hög inflation är inget odelat positivt. Däremot är en låg och stabil inflation positiv eftersom det är psykologiskt viktigt att människor i allmänhet känner att de tjänar lite mer hela tiden. Det vore sjukt oinspirerande att jobba ifall man kände till att, "när jag var 31 år gammal så hade jag den högsta månadslönen som jag någonsin kommer ha". Det är inga inspierarande tankar för att fortsätta slita i ytterligare 34+ år till!

Så, ni fick ni en snabb genomgång av makroekonomi ur ett snusförnuftigt perspektiv. Försök tänka iaf ett steg utanför era egna små bubblor så kanske ni börjar inse vissa samband som ni skulle må bra av. Detta är nog det mest förvirrade inlägget ever! :E :S :D

G
Gäst 22 0kt: så om vi får inflation på 6% så blir exporten dyrare? ja nog är du förvirrad...

De där 100% i avdrag på perversa marginalskatter ( Astrid Lindgren >100%) var ju början på bubblan.
Den som inte köpte/byggde hus när lönen blivt stabil och anständig var ju bara rent korkad, då...
Partiets ord om att "Byggarna de är vårt folk" senare villaägarna, de är vårt folk, allt bidrog till dagen situation.
Tyvärr sitter tänket kvar...
(Kan själv amort resten av bolånet på ett par dagar...)

G
Hahaha, du ångrar dig lite nu va? Olyckskorpen har förlorat en del pengar på sin rädsla, måste kännas surt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.