D Dilato skrev:
Ursäkta men...
För att vara "borderline foliehatt" 😳 har du sjukt dålig koll på det du är rädd för men du har starka åsikter om att det är farligt..😳
Jag är inte rädd för något, men jag är inte intresserad av att saker i min mobil "lånas" av denna typen av bolag.
För några månader sedan så kunde man läsa i media att vid en uppdatering av äppelskruttens produkter så fick användare tillbaka raderade bilder och det tyder på att man "lånar" användarnas info från deras enheter utan lov.
 
G gaidin skrev:
Du är medveten om att det är appen i din telefon som behöver åtkomst, inte företaget google eller något hos dem online?

Alla appar du installerar som skall komma åt något, t ex lokation, kamera eller mikrofon behöver åtkomst för att fungera.
De ökade integritetskraven har gjort att apparna inte får dessa rättigheter utan att användaren godkänner det.

Det scenario du beskriver är altså helt i linje med din önskan om integritet.

Jag tror helt enkelt att du har missuppfattat frågan som din telefon ställde.
Telefonen skickar inga bilder till Google eller någon annan om du inte kör backup till någon molntjänst eller ger acess på annat sätt.
Mobilen är inte ny och jag har inte ändrat något eller fått frågan om att godkänna någon ändring utan detta började helt plötsligt igår.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du fått frågan om du vill uppdatera Android versionen någon gång?
Flera gånger varje dag...
 
M maxmsm skrev:
Flera gånger varje dag...
Och har du uppdaterat?
 
M maxmsm skrev:
Flera gånger varje dag...
Varför gör du inte uppdateringar? Gammal programvara som inte längre kan uppdateras eller inte gjord uppdaterat kan ge mera problem än att låta appar få tillgång till funktioner i mobilen.
Men även jag tycker det känns lite som trollande i tråden.
Är det inte så kan du behöva fördjupa dig lite hur det fungerar, för det gissas ganska vilt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och har du uppdaterat?
Nej.
 
  • Haha
  • Wow
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför gör du inte uppdateringar? Gammal programvara som inte längre kan uppdateras eller inte gjord uppdaterat kan ge mera problem än att låta appar få tillgång till funktioner i mobilen.
Men även jag tycker det känns lite som trollande i tråden.
Jag använder mobilerna till att ringa, skicka meddelande och ta bilder, inget annat.
 
M maxmsm skrev:
Nej.
Varför inte?
Du vet att du kommer få nyare mjukvara om du köper en ny telefon?
 
M maxmsm skrev:
Jag använder mobilerna till att ringa, skicka meddelande och ta bilder, inget annat.
Och då behöver de uppdateras utifrån funktion, buggar, men även säkerhet.
Vanlig orsak till problem är buggar eller ej uppdaterad programvara.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Även om inte du använder telefonen till något annat så har telefonen datauppkopplingen aktiverad och då kan din telefon användas vid olika typer av IT-atacker.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Även om inte du använder telefonen till något annat så har telefonen datauppkopplingen aktiverad och då kan din telefon användas vid olika typer av IT-atacker.
Nej, de har ingen datauppkoppling aktiverad.

Angående att vissa alltid har datauppkopplingen aktiverad så var vi ett sällskap förra sommaren som var ute på restaurang och firade en som fyllde 60 år och då berättar en av damerna som jobbar inom ett statligt verk att tidigare i veckan så hade hon och en kollega suttit och fikat och efter fikat så av någon anledning så skulle hon söka efter något på nätet med sin mobil och direkt så kom det reklam för just det som de hade diskuterat en stund tidigare...
 
Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Varför inte?
Du vet att du kommer få nyare mjukvara om du köper en ny telefon?
För att uppdateringen läggs fram som ett paket utan möjlighet att välja bort onödiga uppdateringar, precis som pyttemjuks tvångsuppdateringar som har gjort att jag har tvingats att maxa RAM-minnet i datorerna och byta till SSD- diskar.
 
  • Haha
Namnethär
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
För att uppdateringen läggs fram som ett paket utan möjlighet att välja bort onödiga uppdateringar, precis som pyttemjuks tvångsuppdateringar som har gjort att jag har tvingats att maxa RAM-minnet i datorerna och byta till SSD- diskar.
Hur påverkar en för dig onödig uppdatering, dig eller din telefon?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Glömde notera att svaret på din fråga är, Ja det är lagligt.
All utveckling inom datorer, mobiler, programvaror, etc, gör att hårdvaran behöver bytas eller uppgraderas.
Det är inget som man kan leva med om man vill kunna fortsätta använda vissa tjänster.
Så är de bara inte mycket att fundera över. Med datorer sedan tiden före MS-Dos.😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur påverkar en för dig onödig uppdatering, dig eller din telefon?
Uppdateringar av det jag inte använder räknar jag som onödiga.
Om jag visste att det inte påverkade det jag behöver använda i mobilen negativt så skulle jag städa bort resten av apparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.