M maxmsm skrev:
Min avsky för deras mobiler gör att jag använder uttrycket äppleskrutt.
Jag ska faktiskt köpa en av deras datorer för att prova om de är vettigare än pyttemjuks.
Avsky, behov av att kalla företag vid öknamn och sunt förnuft i samma tråd.

Ha en bra dag. 😂

• Gilla
  • Älska
Hep och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Tacka vet jag min Sony Ericsson K550i!!
Tyvärr så gillade den inte att jag missade skjortfickan när jag stod på en stege ca 5 meter upp och betongplattor under.
Du kan få en av mina gamla😇
Fem gamla mobiltelefoner från Ericsson, Sony Ericsson och HTC ligger uppradade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
maxmsm
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har av olika anledningar en Samsung.
Det blir en blandning av Sydkorea (Samsung) och USA (Google/Android).

Skulle inte argumentera för att det är den bästa lösningen i alla ställen, men det är tillräckligt bra för mig.
Det innebär i praktiken att både Alphabet/Google och Samsung spårar mig i realtid, men fördelarna med en smartphone väger över nackdelarna.

Hade jag varit mer foliehatt så hade jag letat en Linux telefon, alternativt rootat min Samsung och installerat någon "custom rom" av Android där google-paketet är minimerat.

Men jag anser dock att ovan är både för omständligt att installera, men även att risken att löpande stöta på olika problem och buggar blir väldigt hög.
(Ska man av-googla sig blir det ju till att skippa kontot i Android appstore och leta installationsprogram manuellt, och det blir ju ett heltidsarbete. Kan inte köra en icke uppdaterad telefon pga regler från arbetsgivaren).

Använder framförallt telefonen privat för att läsa nyheter, forum och olika idiotiska parkeringsappar. Toleransen för strul är väldigt låg.
Jag köpte en Galaxy S3 när den var gångbar och det var ingen bra mobil, det blev dyra reparationer så jag har inte känt någon anledning att betala de i mitt tycke idiotiskt höga priserna men jag har kanske fel, jag har den fula ovanan att spräcka skärmar i parti och minut dels pga jag har mobilerna i benfickan när jag jobbar både hemma och på jobbet.

M maxmsm skrev:
Jag använder mobilerna till att ringa, skicka meddelande och ta bilder, inget annat.
Här är kitet för dig;
En svart Lumix digitalkamera och en svart Nokia-mobiltelefon ligger på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
kisumisu och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
M maxmsm skrev:
Jag köpte en Galaxy S3 när den var gångbar och det var ingen bra mobil, det blev dyra reparationer så jag har inte känt någon anledning att betala de i mitt tycke idiot höga priserna men jag har kanske fel, jag har den fula ovanan att spräcka skärmar i parti och minut dels pga jag har mobilerna i benfickan när jag jobbar både hemma och på jobbet.
Kan rekommendera ett gummi/plastskal som skapar en liten kant/list runt mobilglaset, samt att installera ett skyddsglas som får ta första smällen.

Ett bra skyddsglas kostar 2-300kr, men du sparar 2-3000 och ett glasbyte.

Ett problemet med udda-telefoner är tyvärr att det är svårare att hitta dem här typen av tillbehör.

Vidare skulle jag privat aldrig köpa den senaste modellen av en telefon idag, utan välja förra eller förrförra årets modell till ca halva ny-priset. Tar du inte kort kan du även välja någon instegsmodell som är mycket billigare. (I Samsung fallet A- modellen istället för S-modellen, möjligen Sxx FE som är ett mellan val).

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Och då behöver de uppdateras utifrån funktion, buggar, men även säkerhet.
Vanlig orsak till problem är buggar eller ej uppdaterad programvara.
En av anledningarna till att android-lurarna är en säkerhetsmässig katastrof. Även om systemet i botten förvaltas aktivt så är det bara märkeslurarna som löpande får uppdateringar under en begränsad tid. Kinalurarna uppdateras i princip inte alls.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan
A AndersS skrev:
Du kan få en av mina gamla😇
[bild]
Jag har också kvar min T28s i "marble beige". Min absoluta favorit genom alla tider. Magnesiumchassi (som hade tätningar mot kretskortet så den överlevde ett toalettbesök), tillverkad i Kumla och väldigt kompakt.

Trådskaparens oro är dock helt felriktad. Att köra gamla telefoner med uråldrigt Android som 8&9 är den största säkerhetsrisken. Det säkraste är att välja en modern telefon med uppdateringar i många år och varje månad, såsom Google Pixel-telefonerna (numera minst 7 års uppdateringar) eller iPhone.

Edit: För bästa hållbarhet även vid svår misshandel rekommenderar jag Otterbox Defender https://www.otterbox.se/sv-se/defender-series . Det skalet tål det mesta och de jag installerat har haft inbyggt skärmskydd (tror dock inte alla har det). Defenderskalet till iPad Air är otroligt välkonstruerat och tål det mesta. En bekant med en iPhone 8 (där jag rekommenderat Defender) la telefonen på en gammal spisplatta och satte på. Märkte inget förrän det började lukta. Skalet räddade telefonen men blev lite märken i plasten/gummit.
Spigen Tough Armor är ett bra budgetalternativ som jag använder för närvarande. 200 kr på Amazon.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har också kvar min T28s i "marble beige". Min absoluta favorit genom alla tider. Magnesiumchassi (som hade tätningar mot kretskortet så den överlevde ett toalettbesök), tillverkad i Kumla och väldigt kompakt.

Trådskaparens oro är dock helt felriktad. Att köra gamla telefoner med uråldrigt Android som 8&9 är den största säkerhetsrisken. Det säkraste är att välja en modern telefon med uppdateringar i många år och varje månad, såsom Google Pixel-telefonerna (numera minst 7 års uppdateringar) eller iPhone.
Och Tetris. 😍
Haft 2st T28or tidigare.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Kan rekommendera ett gummi/plastskal som skapar en liten kant/list runt mobilglaset, samt att installera ett skyddsglas som får ta första smällen.

Ett problemet med udda-telefoner är tyvärr att det är svårare att hitta dem här typen av tillbehör.

Vidare skulle jag privat aldrig köpa den senaste modellen av en telefon idag, utan välja förra eller förrförra årets modell till ca halva ny-priset. Tar du inte kort kan du även välja någon instegsmodell som är mycket billigare. (I Samsung fallet A- modellen istället för S-modellen, möjligen Sxx FE som är ett mellan val).
En ny skärm till min Fairphone 4 kostar 799kr och du byter sen förhållandevis enkelt själv.
Som originaltillbehör har jag dock ett sådan skal du tipsar om som räddat mig otaliga gånger.

Samsung undviker jag eftersom de är så omständliga att laga (har bytt skärm på en A51, och just de välvda skärmarna går enklare sönder).

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…

Det som har mosig skärm har just ett sådant skal som har en ca 1mm kant som skyddar glaset en del men inget extra glas.
Ok, ska kolla på deras A-modell, en kompis snackade om något konstigt namn, Xiomi eller liknande som skulle vara bra men det luktar lite kommunistdiktatur om det namnet.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Här är kitet för dig;
[bild]
Jag har ett gäng med Olympus kameror som jag är mycket nöjd med och inte kommer att byta ut, mina 5060 och 7070 har jag UV-hus till.
Mina SP-810UZ har jag bara för "torr" fotografering.

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är säkerhetsrisken om de aldrig kopplas upp på internet?
Inget BT eller WIFI aktiverat heller.

Fairlane
M maxmsm skrev:
Det som har mosig skärm har just ett sådant skal som har en ca 1mm kant som skyddar glaset en del men inget extra glas.
Ok, ska kolla på deras A-modell, en kompis snackade om något konstigt namn, Xiomi eller liknande som skulle vara bra men det luktar lite kommunistdiktatur om det namnet.
Xiaomi är mycket riktigt en telefon från Kina.

Om du vara använder telefon, SMS och kamera så kan du slå av både mobildata och WiFi så "ska" den inte kunna skicka något till Google (eller någon annan).

Grundfrågan, om det är lagligt antar jag att du är med på nu, att det är för att du ska ha bättre kontroll.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Vad är säkerhetsrisken om de aldrig kopplas upp på internet?
Inget BT eller WIFI aktiverat heller.
Låg, väldigt låg, men hur vet din telefon att det finns en nyare version att installera om den aldrig är uppkopplad?

• Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Xiaomi är mycket riktigt en telefon från Kina.

Om du vara använder telefon, SMS och kamera så kan du slå av både mobildata och WiFi så "ska" den inte kunna skicka något till Google (eller någon annan).

Grundfrågan, om det är lagligt antar jag att du är med på nu, att det är för att du ska ha bättre kontroll.
Jag har av någon konstig anledning insett detta nu men begriper fortfarande inte varför den började med detta ofoget igår, jag har använt denna i runt ett år och innan så hade sambon den i några år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.