U Utdelning skrev:
Du använder Google Photo (röd,blå,grön och gul) appen för att titta på bilderna. Då är det fullt rimligt att appen behöver behörighet till minnesplatsen och tillåtelse att radera bilderna eftersom de finns sparade utanför appen på ditt minneskort.

Vill du slippa detta meddelande så får du radera bilderna direkt från minnesplatsen istället för att göra det genom tredje part.

Vill du känna dig mindre styrd av google får du sluta använda deras tjänster och appar.
Det är den enda symbolen som jag vet finns i mobilen att få fram de tagna bilderna med.
Jag har 2 mobiler från samma tillverkare och det är bara den ena som detta har börjat komma upp och jag har provat den andra också idag.
 
Vilken tillverkare är det på mobilen?

På Samsung så finns det en fotoapp som heter "Galleri", den har ingen koppling till Google.

Via appen "Mina filer" så ser man miniatyrbilder på bl.a. bilder och där kan man även radera filer utan att gå via Google.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Det är den enda symbolen som jag vet finns i mobilen att få fram de tagna bilderna med.
Jag har 2 mobiler från samma tillverkare och det är bara den ena som detta har börjat komma upp och jag har provat den andra också idag.
Har du samma version av Android på båda telefonerna?

Den fråga du nu får är alltså saker som apparna gjorde innan också, men då utan att fråga.

Vill du inte ha Googles fotoapp så går det att installera en annan. Den appen kommer ställa samma fråga, men då slipper du iallafall Google om det känns bättre.

För att vara tydlig också, när fotoappen behöver tillgång till SD-kortet för att ta bort bilderna så är det inget som skickas till Google, om det är det som oroar dig.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
gååggel, pyttemjuk eller äppelskrutten
Google, Microsoft, Apple 🙄
 
  • Gilla
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du samma version av Android på båda telefonerna?

Den fråga du nu får är alltså saker som apparna gjorde innan också, men då utan att fråga.

Vill du inte ha Googles fotoapp så går det att installera en annan. Den appen kommer ställa samma fråga, men då slipper du iallafall Google om det känns bättre.

För att vara tydlig också, när fotoappen behöver tillgång till SD-kortet för att ta bort bilderna så är det inget som skickas till Google, om det är det som oroar dig.
Mobilen som har börjat kräva tillgång nu har Android 8.0.0 och den andra har Android 9.

Det oroar mej inte, jag vill bara minimera möjligheten.
I min tidigare mobil så fanns det stegräknare som funkade utan att man behövde göra något, stegräknare finns i mina nuvarande mobiler också om jag aktiverar internet.....
Kanske pga spårning och möjligheten att sälja användarens uppgifter...
 
C
M maxmsm skrev:
Det oroar mej inte, jag vill bara minimera möjligheten.
Gå in under Inställningar -> Integritet -> Behörighetshantering så ser du läget där.
Stegräknaren behöver behörighet till åtminstone fysisk aktivitet, men är det en förinstallerad app så har någon annan som sagt redan godkänt den behörigheten utan att du blivit tillfrågad. Vilket enligt min åsikt är värre än att du får frågan.

Numera får du iallafall frågan. Förr gick det inte ens att installera appen utan att godkänna samtliga behörigheter den ville ha.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Gå in under Inställningar -> Integritet -> Behörighetshantering så ser du läget där.
Stegräknaren behöver behörighet till åtminstone fysisk aktivitet, men är det en förinstallerad app så har någon annan som sagt redan godkänt den behörigheten utan att du blivit tillfrågad. Vilket enligt min åsikt är värre än att du får frågan.

Numera får du iallafall frågan. Förr gick det inte ens att installera appen utan att godkänna samtliga behörigheter den ville ha.
Ingen av mobilerna har något om integritet under inställningar.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Unikt namn
Mobiler laddar upp massor av data till sina tillverkare oavsett inställningar, precis som alla installerade appar även gör.

Det enda rimliga är att förlika sig med det, köpa en smartphone från den minst dåliga tillverkaren och välja appar med omsorg eller skippa smartphones helt.

Integritetsinställningar är en skimär.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Ingen av mobilerna har något om integritet under inställningar.
Det måste dom ha...jag gjorde en snabb koll på min telefon..

En skärmdump av telefoninställningar som visar olika val som "Teman", "Lösenord och säkerhet", "Batteri", och "Mi-konto". Klockan visar 22:14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en telefoninställning för integritetsskydd, med sektioner för olika känsliga behörigheter som plats, kontakter, samtalsloggar och mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Inställningssida på en smartphone som visar appar som har behörighet att spåra fysisk aktivitet. Appar som är tillåtna inkluderar "Digitalt välmående" och "Maps".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd något som heter galleri eller liknande på din telefon. Du måste inte använda Google Photos.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
I en Android (Google Pixel 7A)
Inställningsmenyn på en Google Pixel 7A som visar flera alternativ inklusive ett markerat alternativ "Säkerhet och integritet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det måste dom ha...jag gjorde en snabb koll på min telefon..

[bild][bild]
Mobilen med A 8.0.0 har:
Nätverk och internet
Anslutna enheter
Appar och aviseringar
Batteri
Skärm
Ljud
Lagring
Säkerhet och plats
Användare och konton
Tillgänglighet
Google
System

Mobilen med A 9 har:
Nätverk och internet
Anslutna enheter
Appar och aviseringar
Batteri
Skärm
Ljud
Lagring
Säkerhet och plats
Konton
Tillgänglighet
Minne
System
Digitalt välmående och föräldrakontroll
Google
Prestandaoptimering
Omdöme och feedback
Hjälp

Alles under inställningar i respektive lur.
 
Version 14 är ute nu och 15 väntar runt hörnet..
Hur gamla är telefonerna?
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Min 4 år gamla telefon har A12..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
M maxmsm skrev:
Mobilen med A 8.0.0 har:
Mobilen med A 9 har:
För gamla Android-versioner antar jag. Då har de nog systemet med att den ber om lov när man installerar appen och sen kan du varken se eller ändra med mindre än att du installerar om appen (men då har du som sagt bara alternativen att godkänna allt den vill ha eller att avstå från att installera).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.