20 876 läst · 431 svar
21k läst
431 svar
Är detta verkligen lagligt?
Det är väl i och för sig rätt vanligt att man är omotiverat rädd där man saknar kunskap för att bedöma risker. Jag har exempelvis noll koll på ormar i andra länder och väljer därför att betrakta alla som omedelbart dödande...D Dilato skrev:
Vad gäller smarta telefoner verkar dock det allra vanligaste vara att man inte är rädd för att man felaktigt tror sig ha kunskapen att bedöma riskerna. Vilket egentligen är värre...Alfredo skrev:
Tja. Jag sitter med kinabyggd hårdvara från ett kinesiskt företag och amerikansk mjukvara just nu. Tidigare hade jag en telefon med amerikansk mjukvara, kinesisk hårdvara och ett ryskt företag.
Så frågan är vad man klassar som hemligt och hur inlåst det behöver vara. Normalsäkrast är väl Apple och sedan är väl toppnivå telefoner/datorer som arbetar som krypterade accesspunkter vilket vissa företag använder sig av?
Så frågan är vad man klassar som hemligt och hur inlåst det behöver vara. Normalsäkrast är väl Apple och sedan är väl toppnivå telefoner/datorer som arbetar som krypterade accesspunkter vilket vissa företag använder sig av?
Du är medveten om att det är appen i din telefon som behöver åtkomst, inte företaget google eller något hos dem online?
Alla appar du installerar som skall komma åt något, t ex lokation, kamera eller mikrofon behöver åtkomst för att fungera.
De ökade integritetskraven har gjort att apparna inte får dessa rättigheter utan att användaren godkänner det.
Det scenario du beskriver är altså helt i linje med din önskan om integritet.
Jag tror helt enkelt att du har missuppfattat frågan som din telefon ställde.
Telefonen skickar inga bilder till Google eller någon annan om du inte kör backup till någon molntjänst eller ger acess på annat sätt.
Alla appar du installerar som skall komma åt något, t ex lokation, kamera eller mikrofon behöver åtkomst för att fungera.
De ökade integritetskraven har gjort att apparna inte får dessa rättigheter utan att användaren godkänner det.
Det scenario du beskriver är altså helt i linje med din önskan om integritet.
Jag tror helt enkelt att du har missuppfattat frågan som din telefon ställde.
Telefonen skickar inga bilder till Google eller någon annan om du inte kör backup till någon molntjänst eller ger acess på annat sätt.
Grejen är den att jag har inte ändrat något, jag har använt den precis som vanligt och ingen uppdatering av mobilen har gjorts och inga främmande appar alls är installerade i denna mobilen.C cpalm skrev:
Vilken är enligt dej den minst dåliga tillverkaren?Unikt namn skrev:
Mobiler laddar upp massor av data till sina tillverkare oavsett inställningar, precis som alla installerade appar även gör.
Det enda rimliga är att förlika sig med det, köpa en smartphone från den minst dåliga tillverkaren och välja appar med omsorg eller skippa smartphones helt.
Integritetsinställningar är en skimär.
Jag har lite behov att snart byta ut den ena mobilen pga skärmen börjar bli lite mosig...