namnbyte
M maxmsm skrev:
Jag kan tillägga att jag använder inte gååggel i min "säkra" dator för att slippa att godkänna deras villkor.
Antar att du då istället använder en ren UNIX distro på den datorn eller?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Appar och aviseringar
Här bör du för respektive app se vilka rättigheter appen har, eller om det finns någon liknande inställning där dina installerade appar listas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
D drömmenomlandet skrev:
Använd något som heter galleri eller liknande på din telefon. Du måste inte använda Google Photos.
Den 'ordinarie' gallery-appen är mig veterligen utvecklad av Samsung - kungen av bloatware. Undrar om det går hem hos TS.
 
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta men...
För att vara "borderline foliehatt" 😳 har du sjukt dålig koll på det du är rädd för men du har starka åsikter om att det är farligt..😳
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 16 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
har du sjukt dålig koll på det du är rädd för men du har starka åsikter om att det är farligt
Det är väl i och för sig rätt vanligt att man är omotiverat rädd där man saknar kunskap för att bedöma risker. Jag har exempelvis noll koll på ormar i andra länder och väljer därför att betrakta alla som omedelbart dödande...
 
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl i och för sig rätt vanligt att man är omotiverat rädd där man saknar kunskap för att bedöma risker.
Vad gäller smarta telefoner verkar dock det allra vanligaste vara att man inte är rädd för att man felaktigt tror sig ha kunskapen att bedöma riskerna. Vilket egentligen är värre...
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Tja. Jag sitter med kinabyggd hårdvara från ett kinesiskt företag och amerikansk mjukvara just nu. Tidigare hade jag en telefon med amerikansk mjukvara, kinesisk hårdvara och ett ryskt företag.
Så frågan är vad man klassar som hemligt och hur inlåst det behöver vara. Normalsäkrast är väl Apple och sedan är väl toppnivå telefoner/datorer som arbetar som krypterade accesspunkter vilket vissa företag använder sig av?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
sedan är väl toppnivå telefoner/datorer som arbetar som krypterade accesspunkter
Vad betyder det?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Du är medveten om att det är appen i din telefon som behöver åtkomst, inte företaget google eller något hos dem online?

Alla appar du installerar som skall komma åt något, t ex lokation, kamera eller mikrofon behöver åtkomst för att fungera.
De ökade integritetskraven har gjort att apparna inte får dessa rättigheter utan att användaren godkänner det.

Det scenario du beskriver är altså helt i linje med din önskan om integritet.

Jag tror helt enkelt att du har missuppfattat frågan som din telefon ställde.
Telefonen skickar inga bilder till Google eller någon annan om du inte kör backup till någon molntjänst eller ger acess på annat sätt.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Version 14 är ute nu och 15 väntar runt hörnet..
Hur gamla är telefonerna?
Båda är drygt 4 år.
 
C cpalm skrev:
För gamla Android-versioner antar jag. Då har de nog systemet med att den ber om lov när man installerar appen och sen kan du varken se eller ändra med mindre än att du installerar om appen (men då har du som sagt bara alternativen att godkänna allt den vill ha eller att avstå från att installera).
Grejen är den att jag har inte ändrat något, jag har använt den precis som vanligt och ingen uppdatering av mobilen har gjorts och inga främmande appar alls är installerade i denna mobilen.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Antar att du då istället använder en ren UNIX distro på den datorn eller?
Det tvivlar jag på men jag har haft funderingar på att testa Linux i en dator.
 
M maxmsm skrev:
Grejen är den att jag har inte ändrat något, jag har använt den precis som vanligt och ingen uppdatering av mobilen har gjorts och inga främmande appar alls är installerade i denna mobilen.
Har du fått frågan om du vill uppdatera Android versionen någon gång?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mobiler laddar upp massor av data till sina tillverkare oavsett inställningar, precis som alla installerade appar även gör.

Det enda rimliga är att förlika sig med det, köpa en smartphone från den minst dåliga tillverkaren och välja appar med omsorg eller skippa smartphones helt.

Integritetsinställningar är en skimär.
Vilken är enligt dej den minst dåliga tillverkaren?
Jag har lite behov att snart byta ut den ena mobilen pga skärmen börjar bli lite mosig...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Här bör du för respektive app se vilka rättigheter appen har, eller om det finns någon liknande inställning där dina installerade appar listas.
Det var lite intressant, foto har tillgång till kontakter av någon konstig anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.