D Derbyboy skrev:
Varför köper man en sorptionsavfuktare när det finns kondensavfuktare?
Sorptionsavfuktaren var redan installerad när vi köpte huset. Men fördelen med den är ju att den klarar av kyla bättre (om det riskerar att bli kallt i utrymmet som skall avfuktas, kondensavfuktaren fungerar dåligt i kalla utrymmen) samt är vanligtvis mer robusta och håller längre (förutsatt att normal service etc utförs). Kondensavfuktare är ju mer normalt i varma utrymmen som ex. tvättstuga och liknande. Sedan behöver ju en del varianter även avleda vatten någonstans.
 
A
Å andra sidan behöver man inte avfukta om det är kallt.
Färgkodad diagram över mögelrisk vid olika relativ luftfuktighet och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Varför köper man en sorptionsavfuktare när det finns kondensavfuktare?
Fast i en kall krypgrund är en sorpationsavfuktare det bästa valet, kondensavfuktaren funkar som dåligt vid låga temperaturer så de passar nog bäst i tvättstugan...
 
Handyman 1 skrev:
Å andra sidan behöver man inte avfukta om det är kallt.
[bild]
Kan behövas kring 5-10 grC enligt din graf
Handyman 1 skrev:
Å andra sidan behöver man inte avfukta om det är kallt.
[bild]
Mellan 0-10grC så kan de finnas behov, så visst finns de fördel med den. Kondensavfuktare fungerar ju bättre i varma utrymmen +10grC. Å andra sidan har jag aldrig laborerat/testat så värst mycket, så de är enbart baserat på vad jag läst/fått höra. Men har som sagt sorptionsavfuktare installerat redan. :)
 
Handyman 1 skrev:
För att kondensavfuktare inte finns med slangar för utblåset(vad jag vet) har man flera sektioner grund kan det vara svårt att få spridning med en fläkten i ett hörn bara:)

Sätt in några Biltemafläktar 10w för 149 kr
 
Alla som har sorption tjatar om att de är effektivare när det är kallt i krypgrunden. I min krypgrund är det kallt väldigt sällan.

På vintern går det ner till 5-6 grader ungefär. Väldigt sällan man behöver avfukta på vintern, men men.....

Har hänt att det behöver avfuktas på tidiga våren, aldrig några problem
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Nu har ju Woods haft kondensavfuktare för krypgrunder i rätt många år så nej de är inte enbart för tvättstugan.

Min temp i krypgrunden blir aldrig för kall för avfuktaren.

men visst vill man betala 40tkr för en sorptionsavfuktare + högre elkostnad så är man naturligtvis fri att göra det. Köpte min Woods kondensavfuktare för måååånga år sen för 4-5tusen kr.
Byter filter en gång om året. Det är det enda.
 
Nu ska vi inte dumförklara oss idioter som har sorptionsavfuktare. Anledningen till att jag skaffade var för att med slangarna nå alla fack i krypgrunden. Sen känns det bra att få ut fukten ur grunden istället för att tömma vattnet under plasten.

Visst absolut, inköpspris 3 ggr så hög men elförbrukning ligger på dryga 400 kWh/år så inte mycket mer än en kondens vad det verkar.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Nej det finns säkert krypgrunder där en sorptionsavfuktare fyller sin funktion. Jag har någon vag känsla av att en sorptionsavfuktare skapar ett visst undertryck i krypgrunden vilken jag vid till exempel luktproblem kan se som en fördel.

Jag har visserligen bara en hjärtmur men även om jag hade haft flera fack hade jag med störta sannolikhet vispat runt luften med biltemafläktar.

400kw per år är ju överkomligt och bra mycket mindre än vad jag fått för mig att de första sorptionsavfuktare landar på.

Jag har en billig Woods ds12 eller typ 15 som man lätt kan hitta på blocket för Max 1500 kr.

Innan jag ställde in kondensavfuktaren hade jag 85-98 procents luftfuktighet. Ska i ärlighetens namn även säga att jag fixat dränering mm.
 

Hade samma bekymmer då vi flyttade in, den var trasig (värmeelementet) gick ej få tag i reservdelar till PD250.

Köpte den nyare modellen och beställer filter, en hel matta och skär ut.

Den nya har temp & fukt inställning så den låter RH kliva upp lite mera beroende på temp. Samt att den har en extra torrluftskanal så man kan nå runt bättre. (satt en stos riktad i ett nordligt hörn som är extra fuktigt.)
 
Jag har en sorptionare för att jag har en stor krypgrund med många rum och det var en smidig lösning på mitt bekymmer då jag får bra effekt i bortre rummet med. Den skapar undertryck med ja som någon skrev, alltid positivt.
Men visst, den är ju onödig på vinterhalvåret, den började avfukta först nu när det blev runt 13-14 grader nere i grunden och rf steg. Så har man en öppen grund så är en kondensare mer ekonomisk ur inköpssynpunkt.
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Jag har en sorptionare för att jag har en stor krypgrund med många rum och det var en smidig lösning på mitt bekymmer då jag får bra effekt i bortre rummet med. Den skapar undertryck med ja som någon skrev, alltid positivt.
Men visst, den är ju onödig på vinterhalvåret, den började avfukta först nu när det blev runt 13-14 grader nere i grunden och rf steg. Så har man en öppen grund så är en kondensare mer ekonomisk ur inköpssynpunkt.
N Niklaspe skrev:
[media]
Hade samma bekymmer då vi flyttade in, den var trasig (värmeelementet) gick ej få tag i reservdelar till PD250.

Köpte den nyare modellen och beställer filter, en hel matta och skär ut.

Den nya har temp & fukt inställning så den låter RH kliva upp lite mera beroende på temp. Samt att den har en extra torrluftskanal så man kan nå runt bättre. (satt en stos riktad i ett nordligt hörn som är extra fuktigt.)
Har nu bytt filter och gjort rent avfuktaren och kontrollerat inställningarna, men den verkar inte fungera som den ska. Den ska ju blåsa ut ca 30 grader varmare luft än vad temperaturen i krypgrunden är, vilken den inte gör.
Just nu när jag testar så är temp i krypgrunden ca 12 grC och avluft/våtluftstemperaturen ligger på ca 20 grC vid slutet av avfuktningsfasen.
Skall ringa och höra med AceTec imorrn, men antar att värmeelementen inte fungerar som de ska?
Vet inte om bilderna säger något?
 
  • Öppnad avfuktare med utbytt filter och synliga interna komponenter på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen avfuktare med synligt värmeelement och interna komponenter, eventuellt problematisk funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bigmams
  • Laddar…
Har för mig att om den gör alla sekvenser enl filmen men tempen ej är varm så är det mest troligt bara värmeblocket! Men som sagt ring och hör kanske finns nått liggandes på hyllan.
Annars får du öppna plånkan ;-)
 
N Niklaspe skrev:
Har för mig att om den gör alla sekvenser enl filmen men tempen ej är varm så är det mest troligt bara värmeblocket! Men som sagt ring och hör kanske finns nått liggandes på hyllan.
Annars får du öppna plånkan ;-)
De trodde precis som jag på AceTec att det handlade om byte av värmeelementen (PTC) då allt annat fungerar utom just värmningen.
Fungerar det så var det en billig åtgärd i alla fall, 1250kr för 2st PTC-element.
Återkommer om de löste problemet!
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
K Knivsta skrev:
Hej alla !
Detta är mitt första inlägg i detta forum.

Vi har nyligen köpt ett Myresjöhus byggt 1990 som är en enplansvilla på 170 m2
med krypgrund. Innan vi köpte huset hade vi en oberoende besiktningsfirma som kollade huset och krypgrunden där han gjorde en mindre anmärkning att man kunde lägga på lite mer plast på en mindre yta, typ 2 kvadratmeter.

Jag fick även ett tips av en arbetskollega att inhandla en trådlös fuktighetsmätare (hygrometer) hos Kjell o company för att hålla koll på krypgrunden. Sagt och gjort köpte jag denna mätare och hängde upp sändarenheten i krypgrunden så den hängde mellan "taket" och marken i krypgrunden.
Nu har den hängt där några timmar och jag har följt värdena som just nu visar 12,9 grader och 78% luftfuktighet. Samtidigt inne i huset visar mätinstumentet 25,4 grader och 45% luftfuktighet.

Jag har en känsla av att det är en hög fuktighet i krypgrunden men vill ha era åsikter om detta ni som vet hur det ska vara.

Ventilatorerna i balkarna som bär upp huset är tveksamt öppnade men har en tanke att täppa för dem på enklaste sätt genom att spruta tätskum i hålen. Med detta borde ju dom bli helt täta.
Hej, det ska ej vara 75% luftfuktighet under längre perioder för att förhindra mögelpåväxt. Värst är det under sommarmånaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.