B Bernt Byggare skrev:
Hej, det ska ej vara 75% luftfuktighet under längre perioder för att förhindra mögelpåväxt. Värst är det under sommarmånaderna.
 
B Bjulle2 skrev:
De trodde precis som jag på AceTec att det handlade om byte av värmeelementen (PTC) då allt annat fungerar utom just värmningen.
Fungerar det så var det en billig åtgärd i alla fall, 1250kr för 2st PTC-element.
Återkommer om de löste problemet!
Då var värmeelementen utbytta och nu så blåser den ut uppvärmd luft igen. :) Får se hur den arbetar framöver. Men ca 12 grC i grunden just nu och blåst ut ca 31 grC hittills (enl. instruktionsmanualen ska de ligga ca +30 grC över krypgrundstemp dock).
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
B Bjulle2 skrev:
Då var värmeelementen utbytta och nu så blåser den ut uppvärmd luft igen. :) Får se hur den arbetar framöver. Men ca 12 grC i grunden just nu och blåst ut ca 31 grC hittills (enl. instruktionsmanualen ska de ligga ca +30 grC över krypgrundstemp dock).
Ligger kring 75-77% RH än så länge dock, så vet inte om den orkar få ned det mer? Ställde in den på 60% RH. Så får se hur den fortsätter.
Installerade den kring kl 23:00 igår kväll (syns relativt tydligt i diagrammet).
 
  • Diagram som visar luftfuktighet och temperatur över tid från en klimatdetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apotekarnes
B Bjulle2 skrev:
De trodde precis som jag på AceTec att det handlade om byte av värmeelementen (PTC) då allt annat fungerar utom just värmningen.
Fungerar det så var det en billig åtgärd i alla fall, 1250kr för 2st PTC-element.
Återkommer om de löste problemet!
B Bjulle2 skrev:
De trodde precis som jag på AceTec att det handlade om byte av värmeelementen (PTC) då allt annat fungerar utom just värmningen.
Fungerar det så var det en billig åtgärd i alla fall, 1250kr för 2st PTC-element.
Återkommer om de löste problemet!
Nu kanske du redan har skruvat dit de nya elementen, men om du inte har det så är det onödigt att byta båda 2 ombara ett är trasigt. Jag bytte ett element och la det andra inuti avfuktaren till nästa gång det händer. På det viset kommer jag inte behöva fundera var jag la det. Du kan enkelt mäta med en multimeter och se vilket som är trasigt.

edit: äsch för sent, haha
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Nu kanske du redan har skruvat dit de nya elementen, men om du inte har det så är det onödigt att byta båda 2 ombara ett är trasigt. Jag bytte ett element och la det andra inuti avfuktaren till nästa gång det händer. På det viset kommer jag inte behöva fundera var jag la det. Du kan enkelt mäta med en multimeter och se vilket som är trasigt.

edit: äsch för sent, haha
Vill bara nämna att ddt folk inte vet om är att luften från krypgrunder som är felkonstruerade stiger upp i huset av termiska drivkrafter och mekanisk ventillation i olika omfattning. Skulle jag tex köpa ett Älvsbyhus, så skulle jag garanterat lägga till så sen byggdes på en isolergrund, med den kunskap jag har. Ni kan se mer på grundfakta.se
 
R
D Daniel Kron skrev:
Nu ska vi inte dumförklara oss idioter som har sorptionsavfuktare. Anledningen till att jag skaffade var för att med slangarna nå alla fack i krypgrunden. Sen känns det bra att få ut fukten ur grunden istället för att tömma vattnet under plasten.

Visst absolut, inköpspris 3 ggr så hög men elförbrukning ligger på dryga 400 kWh/år så inte mycket mer än en kondens vad det verkar.
Dumförklarar ingen, finns ingen universallösning för alla krypgrunder då de alla är olika.

Mitt svar var till dom som påstår att kondensavfuktare inte funkar eller funkar dåligt i krypgrunder och att sorptions är det enda som gäller.
Vilket är fel, utan som sagt så är alla grunder olika.
Vissa kommer undan billigare och vissa får betala mer för att komma fram till samma resultat. Nämligen en torr och mögelfri krypgrund.
 
  • Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Hej alla! Mitt hus finns beskrivet här över så ni kan se. Jag hade förjävla hög fuktighet förra året vid denna tiden. Ibland 100%. Har en grund från 62. Jag bedömer att jag hade klara mig utan avfuktare genom
Att bara kjola grunden (som jag gjorde i höstas). Avfuktaren går knappt överhuvudtaget. Riktigt torrt och fint. Ville bara berätta det :p finns firmor som gör det för en skitsumma om ni inte vill ner och bråka med råttorna.
 
E Eyerash skrev:
Hej alla! Mitt hus finns beskrivet här över så ni kan se. Jag hade förjävla hög fuktighet förra året vid denna tiden. Ibland 100%. Har en grund från 62. Jag bedömer att jag hade klara mig utan avfuktare genom
Att bara kjola grunden (som jag gjorde i höstas). Avfuktaren går knappt överhuvudtaget. Riktigt torrt och fint. Ville bara berätta det :p finns firmor som gör det för en skitsumma om ni inte vill ner och bråka med råttorna.
Vad menas med att kjola grunden?
Har också krypgrund och blev rekommenderad av anticimex en avfuktare.
Avvaktar den åtgärden, ska börja med att lägga plast i grunden och ta bort all organiskmaterial som ligger kvar där.
 
Anonymiserad 282191 skrev:
Å andra sidan behöver man inte avfukta om det är kallt.
[bild]
man kan sopa upp rimfrösten från plasten om man är nitisk :D
 
Milkshaken Milkshaken skrev:
Jag har en tillbyggnad på kåken som ligger över ett berg, ja berget syns i ena änden, sen ligger det grus i övriga marken..
Krypgrunden är på ca 20 kvm . När vi flyttade in så mättes det, det var skapliga värden, trots högsommarvärden när det besiktades.

Självklart sa killen (Inte Anticimex, men ett konkurrerande) att ja för att vara på säkra sidan så bör ni montera in en avfuktare, den drar bara ström för ca 150-200kr om året....
Nej sa jag, jag vill nog att vi bor in oss först, men kan vi utföra några åtgärder sålänge?
Ja det sitter ju 10 !!!! st ventiler sätt för dom, ta bort allt organiskt på marken, (Byggvirke, spån , 1 st blöja! :) mm mm..)
Och helst lägg på ett lager med lecakulor över plasten. Då värms marken upp lite och släpper inte igenom nån kall fukt underifrån..

Jag har inte kommit sålångt som med plast och leca, men jag satte för alla ventiler utom 2 st. Den ena satt jag i en skruvtallrik i, och den andra satte jag i en Solarventi som blåser in varm torr luft, så fort solen visar sig det minsta...
Tänkte att jag skulle köpa en fuktmätare snart, men inte kommit till skott, grunden verkar dock i mycket bra skick, t.o.m bättre än då vi fick det besiktat...
men som sagt, verkar är en sak, fakta genom en mätare en annan..
Det går inte att blåsa in VARM TORR luft. Varm luft bär mer fukt än kall. Alltså blåser du in fukt på det viset.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Beror väl på hur torr och varm luften är och hur kall och fuktig den är i grunden.

Exempel.

Blåsa in luft som är 20 grader med RF 20 i en grund som är 10 grader med en RF på 90 grader är bra.

(man får räkna på det för exakt svar, ovan är bara ett exempel utan att jag räknat på det)

Det kan alltså finnas dagar på året när det är bra att blåsa in utomhusluften i en krypgrund men de flesta dagarna är det dåligt.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.