apotekarnes
L Leafy skrev:
Är du osäker ring nån som kommer och felsöker innan du köper nåt nytt för onödiga pengar om den kan lagas billigt
Man behöver inte ringa nån. Det är busenkelt att felsöka själv. Avfuktaren består av 4 komponenter förutom chassit: Ett styrkort, en fläkt,1-2 värmeelement (ptc-typ) och en spjällmotor. Om TS är osäker är det bara att fråga här i tråden. Acetec har också en bra kundsupport (i alla fall när jag behövde delar)
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Man behöver inte ringa nån. Det är busenkelt att felsöka själv. Avfuktaren består av 4 komponenter förutom chassit: Ett styrkort, en fläkt,1-2 värmeelement (ptc-typ) och en spjällmotor. Om TS är osäker är det bara att fråga här i tråden. Acetec har också en bra kundsupport (i alla fall när jag behövde delar)
Nej det behöver man inte men vissa har inte kunskapen eller tiden att sätta sig in i saker och då kan ett samtal vara skönt att ringa för assistans :) Säger såklart inte att TS saknar kunskap eller tid men som du själv är inne på så kan ett bollplank vara skönt innan man öppnar upp och tittar. Sen behöver man inte stressa heller, grunden klarar sig garanterat fint utan avfuktare ett tag.
 
R
R RalleB skrev:
Ja för det är ju jättebra för krypgrunden när varm fuktig luft utifrån möter kall luft i krypgrunden.....:rolleyes:

Hur man ska göra är olika från fall till fall.
Jag själv har 140kvm krypgrund uppdelat i 3 fack.
ALLA ventiler tätade, plast på marken samt ett lager cellplast på detta.
Och en Woods ds15 avfuktare.
Just nu har jag 12 grader och 51%, 49% och 50% i de 3 facken.
Och runt där ligger min luftfuktighet året om i krypgrunden till skillnad mot när jag hade ”fritt blås” som du skriver. 85-90% luftfuktighet vissa årstider.

Så du får gärna berätta för mig när det enligt dig kommer växa mögel.
I min stängda med 50% luftfuktighet eller 85% när jag hade öppna ventiler. :crysmile:
Citerar mig själv såhär 2 år senare, min Woods ds15 tuffar på som vanligt. Ev. att den tappat lite effekt eller att det är fuktigare överlag nu.

12 grader och 53%, 52% och 51% luftfuktighet i de 3 facken på sammanlagt 140kvm.
 
R RalleB skrev:
Citerar mig själv såhär 2 år senare, min Woods ds15 tuffar på som vanligt. Ev. att den tappat lite effekt eller att det är fuktigare överlag nu.

12 grader och 53%, 52% och 51% luftfuktighet i de 3 facken på sammanlagt 140kvm.
Jo, jag har ju en avfuktare, så jag förväntar mig ju bättre resultat som sagt. Så de känns som att något inte stämmer med den. Men skall gå igenom den och serva den och se ifall jag kan upptäcka något fel.
 
R RalleB skrev:
Citerar mig själv såhär 2 år senare, min Woods ds15 tuffar på som vanligt. Ev. att den tappat lite effekt eller att det är fuktigare överlag nu.

12 grader och 53%, 52% och 51% luftfuktighet i de 3 facken på sammanlagt 140kvm.
varför avfuktar du ner till 51 procent, behöver du torka ut eller gillar du att bränna pengar?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
varför avfuktar du ner till 51 procent, behöver du torka ut eller gillar du att bränna pengar?
Mitt mål är kring ca 60-65%, lägre än så känns onödigt lyxigt som du säger.
 
Över 75 kritiskt (under +3 veckor)

under 70 lyxigt

Jag kör 69-74

Förbrukning senaste 15 månaderna:
 
  • Display visar en avfuktare är påslagen i 3 minuter med total förbrukning på 464,6 kWh och ikoner för elektrisk effekt.
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Över 75 kritiskt (under +3 veckor)

under 70 lyxigt

Jag kör 69-74

Förbrukning senaste 15 månaderna:
Jo, jag har satt varningsvärde på mätarna vid 75% RH, men de har jag passerat nu kring 85-90% RH igår och nu idag.
Så jag tror inte avfuktaren fungerar som den ska. Känns som den kör och är igång (för de ser jag på ljusdisplayen samt hör hur den sekvenskör utvändigt. Men troligen är de nog PTC-elementen som inte fungerar som de ska. Ska ta upp den idag och gå igenom/serva den så får jag se vad man finner.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag har idag ca 77% o 85% genomsnitt per år. Har inga avfuktate men aldrig för hög fuktkvot i träet. Lite vit o svartmögel lokalt som jag tvättar bort ibland. Vet inte varför jag borde betala 40.000 kr för ett företag att installera sorptionsavfuktare så länge inte möglet ökar , luktar eller fuktkvoten i trossbotten når 17%
 
S Saintus skrev:
Jag har idag ca 77% o 85% genomsnitt per år. Har inga avfuktate men aldrig för hög fuktkvot i träet. Lite vit o svartmögel lokalt som jag tvättar bort ibland. Vet inte varför jag borde betala 40.000 kr för ett företag att installera sorptionsavfuktare så länge inte möglet ökar , luktar eller fuktkvoten i trossbotten når 17%
Ja, nej 40K låter lite väl saftigt, känns som du borde kunna komma undan billigare. Jag har ju redan en installerad när vi köpte huset. Så jag fortsätter på samma spår, men den verkar inte fungera optimalt dock. Så det blir till att se över och serva den.
 
Åskade imorse. Mycket regn. 17 grader ute. Solen skiner. Blekinge. 63% fuktighet. 14.6 grader i krypgrunden. Avfuktaren jobbar. Den började avfukta flrsta gången i år bara för ett par dagar sedan
 
Varför köper man en sorptionsavfuktare när det finns kondensavfuktare?
 
D Derbyboy skrev:
Varför köper man en sorptionsavfuktare när det finns kondensavfuktare?
För att för vissa känns det som man får bätte grejer när man betalar mer:thinking:
Man får även en högre driftskostnad:)
 
Och för att Anticimex brukar vara rätt bra på att sälja in det som den bästa lösningen.
För dem alltså:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A
För att kondensavfuktare inte finns med slangar för utblåset(vad jag vet) har man flera sektioner grund kan det vara svårt att få spridning med en fläkten i ett hörn bara:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.