Man behöver ju inte anlita fransmän.
 
Brukade flera år kolla in Compricer och ta någon av de billigaste på 1 år fast pris runt slutet av april då vi fortfarande hade den gamla frånluftsvärmepumpen (Nibe 360p). Tror det var 2016 som jag lyckades hamna på ca 50-60 öre per kilowattimme inklusive allt hos Fortum (mycket otippat då).

Efter att vi installerat solcellerna så är Compricers tjänst inte alls klockren längre tyvärr. Hade Telinet ett drygt år som jag aldrig återvänder till.

Kan tipsa om Borlänge energi som har sitt ”borlängepris” som just nu ligger på 49,60? men kommer höjas till 60 öre från 1 november. Ändå rätt attraktivt pris.

Har tidigare haft Skellefteå kraft som har varit helt ok.
 
D Daniel 109 skrev:
Du köper inte el i kelvinwattimmar.
För merparten av trådens läsare är jag övertygad om att det gick att förstå att det var kWh som avsågs.
Men du är kanske en sådan som aldrig skrivit fel?
 
  • Gilla
Thomas' och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Dom tänkte till ca 2005 och 17 år senare är det klart till ungefär 3 ggr den budgeterade kostnaden. Enligt mig är det ett bevis på att man inte kan bygga den typen av kärnkraft längre, det är för dyrt helt enkelt.
Byggkostnaden är inte den budgeterade men det spelar ingen roll för finnarna. Byggnationen sker till fast pris och det är EDF som bör hela projektrisken. Ganska naturligt med tanke på att det är FOAK (first of a kind). Tex är en stor del av projektet att bygga en leverantörskedja, först måste maskinerna som skall bygga maskinerna som skall bygga reaktorn byggas. Helt enorma projekt EDF har skapat med sin EPR design. Samma hade vi i Sverige där våra första reaktorer tog 10+år och de sista 5år. Krävs liksom lite mer än att bygga en villa med standardsaker
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Priserna på fastprisavtal sätts efter förväntade priser under avtalsperioden, inte efter priset på avtalsdagen. Det hjälper inte att teckna avtal när spottpriset är lågt.
Hur kan det då komma sig att fastpriset ökat i samma takt som priset skenat?
 
F fribygg skrev:
För merparten av trådens läsare är jag övertygad om att det gick att förstå att det var kWh som avsågs.
Men du är kanske en sådan som aldrig skrivit fel?
Nejdå, jag skriver också fel i bland. Om jag skulle skriva fel konsekvent önskar jag att någon påpekar det.
 
  • Gilla
Denniis och 2 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Ursäkta om det är fel delforum... börjar komma nyheter nu om de höga elpriserna och att det kan bli riktigt dyrt till vintern. Gick in och kollade vad det skulle kosta om jag valde att binda om mitt elpris på Skellefteå Kraft, dock kan jag inte så mycket om vad bra prisnivåer är så undrar om någon kunde hjälpa
Det är svårt det där. Vi gjorde avvägningen att binda på ett år i somras, då låg priset på 60 öre, i våras låg det på 50 öre. För över ett år sedan i juli band vi det på 26 öre i ett år.

Elbolagen säljer ju mest el under vintern då borde priset gå upp under denna årstiden tycker man ju, så de kan tjäna sina pengar.
 
Bundet på 3år, 63öre/kWh. Priset börjar gälla i december. Det tidigare bundna priset var 48öre/kWh på ett års bindningstid, så det går uppåt. Samma elbolag nu och då.

Ofta bortrest på sommaren då priset generellt är lägre. Låg förbrukning i fastigheten för hushållsel mm.

I regel alltid hemma på vintern då priset är högre. Hög förbrukning.

Bundet känns bra för min del.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Bundet på 3år, 63öre/kWh. Priset börjar gälla i december. Det tidigare bundna priset var 48öre/kWh på ett års bindningstid, så det går uppåt. Samma elbolag nu och då.

Ofta bortrest på sommaren då priset generellt är lägre. Låg förbrukning i fastigheten för hushållsel mm.

I regel alltid hemma på vintern då priset är högre. Hög förbrukning.

Bundet känns bra för min del.
Ja många i tråden som haft bundet sedan tidigare på väldigt låga nivåer, här och nu verkar runt 60-70 vara rimligt att binda på. Vissa hoppfulla om att det blir bättre elpriser framöver men jag har svårt att se att jag kommer snitta lägre än vad jag kan binda till över tid. Det är ju på vintern med höga elpriser som förbrukningen också är hög.
 
Det är bara att titta på historisk statistik. Det är generellt billigare med rörligt. Med fastpris måste handlaren lägga på en viss marginal för osäkerhet i förbrukningsmönster och osäkra framtida elpriser.
 
L LoTiX skrev:
Ja många i tråden som haft bundet sedan tidigare på väldigt låga nivåer, här och nu verkar runt 60-70 vara rimligt att binda på. Vissa hoppfulla om att det blir bättre elpriser framöver men jag har svårt att se att jag kommer snitta lägre än vad jag kan binda till över tid. Det är ju på vintern med höga elpriser som förbrukningen också är hög.
inte alls säker på att vintern är den tiden som vi kommer att ha högst elprise på i framtiden. Vårat elsystem är byggt för att ha god säkerhet vid vintern och som har hjälpt oss igenom sommaren. Är relativt säker på att vi inom kort är under de 65-70 öre det går att binda på i SE3 nu. Inget har egentligen ändrats sedan första halvåret då de flesta avtal var strax över 60 öre. Så fort de finansiella kontrakten är täckta fysiskt kommer vi få se normaliserade priser. Just nu är skräck, som att sälja allt när börsen rasat ett tag.
 
hsd
Skulle tro att elpriset blir ännu högre till vintern
Bixia och vattenfall har flaggat för högre priser
 
Ja, det rörliga priset kommer säkerligen att bli högre i vinter. Iallafall periodvis. Men längre avtal behöver inte bli dyrare för att det blir vinter.
 
Bixia och Vattenfall är inte alltid spot on i sina analyser och framförallt saker som rör gasmarknaden i Europa. De nivåer de flaggar för är långt lägre än nuvarande nivåer också
 
Undra om man va smart förra året och band 3år till dryga 34öre? Brukar alltid binda 1år i taget men förra året fick jag en känsla att binda längre. Än så länge känns det bra då annars hade det varit dags nu och binda och just nu känns det som att 34öre kan man bara drömma om.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.