20 871 läst · 94 svar
21k läst
94 svar
Är detta bra fast elpris?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 238 inlägg
Jag har bundet på 36 komma nånting öre /kWh, och det känns bra för mig också. Sen får de med rörligt pris vara saliga på sin tro. Men det brukar vara rätt ont om saligheten när elpriset går över 100-150 öre, konstigt nog.Turbo-Danne skrev:
Det behövs ingen salighet. Det räcker att titta på statistiken. Om man nu inte har bättre koll påkommande elhandel än elhandlarna.
Oavsett så har byggnationen fördröjts. En stor del av elimporten för Finland skulle ju inte behövas om de kunnat köra reaktorn. Mycket händer på 15 år.C Chris11 skrev:Byggkostnaden är inte den budgeterade men det spelar ingen roll för finnarna. Byggnationen sker till fast pris och det är EDF som bör hela projektrisken. Ganska naturligt med tanke på att det är FOAK (first of a kind). Tex är en stor del av projektet att bygga en leverantörskedja, först måste maskinerna som skall bygga maskinerna som skall bygga reaktorn byggas. Helt enorma projekt EDF har skapat med sin EPR design. Samma hade vi i Sverige där våra första reaktorer tog 10+år och de sista 5år. Krävs liksom lite mer än att bygga en villa med standardsaker
nu är den inte 15år försenad och inget har hänt med Finlands produktion. Fortfarande till stor del fossil. Samma som resten av världen som försökt ersätta kärnkraft. Rädds klimatet eller klaga på att första produkten blev dyr och senM merbanan skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 238 inlägg
Nej, jag har inte bättre koll på elmarknaden än elhandlarna. Däremot har jag bestämda åsikter om vårt hushålls ekonomi, och värmepumpen går fint i vinter på el som kostar 36 öre per kWh. Lika bra som om elen hade kostat det dubbla, eller tre- eller fyrdubbla, som den gärna gör på vintern.D Daniel 109 skrev:
Men var och en blir som sagt salig på sin tro.
Det har det nog också varit,D Daniel 109 skrev:
Du ska vara riktigt gladTurbo-Danne skrev:
Rörligt nu känns inte bra, jag försökte läsa på i somras och trodde priserna skulle gå ner nu när reaktorerna servats och gått igång, men chi fick jag. Nu kan jag binda på 90 öre som billigast, jag tänker dock inte stå med osäkerheten i vinter, den saken är klar. Och nu ska jag ha solpaneler på taket också, det känns som det är läge för det nu.SågspånPappspikEternit skrev:
nej i det här fallet är det faktiskt problem med naturgasleveranser i världen. Bristen gör att Tyskland och UK betalar extrema summor för att komma åt svensk el.Z Zodde skrev:
nej i det här fallet är det faktiskt problem med naturgasleveranser i världen. Bristen gör att Tyskland och UK betalar extrema summor för att komma åt svensk el.Z Zodde skrev:
Fyllningsgraden i Norska vattenmagasin har iår sjunkit sen vecka 30, i stort sett alla andra år har den stigit fram till vecka 45.
Fyllningsgraden är 65% jmf med över 90% förra året och snitt på 82% alla år.
Hade vi haft samma fyllningsgrad som förra året hade man släppt på mycket mer och vi hade haft ett mycket lägre pris. Det är fortfarande klara begränsningar hur mycket el som kan importeras/exporteras från Skandinavien,
I Norge, där 90% av el- produktionen kommer från vattenkraft anser man i vilket fall som helst att de dåligt fyllda magasinen gör att man inte kan matcha efterfrågan och därför stiger priset...
Fyllningsgraden är 65% jmf med över 90% förra året och snitt på 82% alla år.
Hade vi haft samma fyllningsgrad som förra året hade man släppt på mycket mer och vi hade haft ett mycket lägre pris. Det är fortfarande klara begränsningar hur mycket el som kan importeras/exporteras från Skandinavien,
I Norge, där 90% av el- produktionen kommer från vattenkraft anser man i vilket fall som helst att de dåligt fyllda magasinen gör att man inte kan matcha efterfrågan och därför stiger priset...
Redigerat:
Berätta hur Sverige exporterar EL till UK? Finns väl ingen kabel mellan våra länder?C Chris11 skrev:
Trodde Sverige bara hade el export/import med Norge, Finland, Danmark och i mindre grad Tyskland, Polen och Litauen.