T [TBoC]Razor skrev:
Har avtal med Lumo energi idag, det är där jag har fast bundet pris på 26 öre/KWh.
Men avtalet löper som sagt ut den siste september och när jag kollar på Lumos hemsida så är det 75 öre/KWh som gäller för nytt avtal med fast pris bundet i två år.

Bor i en liten villa och har räknat på en årsförbrukning på 6000KWh
Det står dock att det fasta priset sätts vid teckningstillfället, räknas det när avtalet ska börja gälla eller är det i samma veva man ”trycker på knappen”?
 
E
Forsmark 3 har gått i revision så det kommer "hjälpa" till med att hålla priserna uppe. Märkligt att det alltid anges att orsaken till de höga priserna beror på kontinenten och vinden, men ingen tar upp stängningen av kärnkraften som försvårar och fördyrar situationen i SE3 och SE4? :rolleyes:
 
  • Gilla
ffredrik_s och 3 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Nja.. de ligger inte nere Reaktor 3 är igång och kl 21 idag levererade den 1029MW och Reaktor 4 är lite försenad med uppstarten och producerade kl 21 hela 321MW..
Är Forsmarks 3s som är nere för revision. Tillbaka i slutet av Oktober. Men som jag orerade om innan, detta är inte en svensk chock, det är en utländsk som fått effekter i Norden. Priset kommer högst sannolikt gå ner avsevärt inom ett par veckor (dock från höga nivåer), utbud/efterfrågechocker tenderar att vara relativt kortsiktiga.
 
C Chris11 skrev:
Är Forsmarks 3s som är nere för revision. Tillbaka i slutet av Oktober. Men som jag orerade om innan, detta är inte en svensk chock, det är en utländsk som fått effekter i Norden. Priset kommer högst sannolikt gå ner avsevärt inom ett par veckor (dock från höga nivåer), utbud/efterfrågechocker tenderar att vara relativt kortsiktiga.
Frånvaron av prognoser från ”säkra” källor gör att man inte vet vad man ska göra, ska man binda nu, eller kommer priset gå ner? Ingen tycks kunna veta, så jag tror att jag avvaktar lite till innan jag trycker på knappen. Blir det en kall vinter till här i skåne så bör man nog ha bundit priset iaf.
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det står dock att det fasta priset sätts vid teckningstillfället, räknas det när avtalet ska börja gälla eller är det i samma veva man ”trycker på knappen”?
Bör väl vara direkt du trycker vidare på sidan.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Är Forsmarks 3s som är nere för revision. Tillbaka i slutet av Oktober. Men som jag orerade om innan, detta är inte en svensk chock, det är en utländsk som fått effekter i Norden. Priset kommer högst sannolikt gå ner avsevärt inom ett par veckor (dock från höga nivåer), utbud/efterfrågechocker tenderar att vara relativt kortsiktiga.
varför är det såhär om nu Reaktor 3 är nere?
Skärmdump av Vattenfalls webbsida som visar ett stapeldiagram över aktuell elproduktion för Ringhals reaktorer, R3 och R4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Frånvaron av prognoser från ”säkra” källor gör att man inte vet vad man ska göra, ska man binda nu, eller kommer priset gå ner? Ingen tycks kunna veta, så jag tror att jag avvaktar lite till innan jag trycker på knappen. Blir det en kall vinter till här i skåne så bör man nog ha bundit priset iaf.
Priserna på fastprisavtal sätts efter förväntade priser under avtalsperioden, inte efter priset på avtalsdagen. Det hjälper inte att teckna avtal när spottpriset är lågt.
 
E
A amoreex skrev:
varför är det såhär om nu Reaktor 3 är nere?
[bild]
Vad är det du undrar över? Forsmark 3 är i revision, Ringhals 3 har startat efter revision men inte kommit upp i full produktion.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
A amoreex skrev:
varför är det såhär om nu Reaktor 3 är nere?
[bild]
du är fortfarande på helt fel kärnkraftverk
 
Ja det är jag ju…:crysmile::crysmile:
Tror det är dags o gå o lägga sig.
Blandade av någon anledning ihop Forsmark och Ringhals och att de va samma ställe..:rofl:
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Frånvaron av prognoser från ”säkra” källor gör att man inte vet vad man ska göra, ska man binda nu, eller kommer priset gå ner? Ingen tycks kunna veta, så jag tror att jag avvaktar lite till innan jag trycker på knappen. Blir det en kall vinter till här i skåne så bör man nog ha bundit priset iaf.
Vad ligger fastpriserna på nu hos er?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Frånvaron av prognoser från ”säkra” källor gör att man inte vet vad man ska göra, ska man binda nu, eller kommer priset gå ner? Ingen tycks kunna veta, så jag tror att jag avvaktar lite till innan jag trycker på knappen. Blir det en kall vinter till här i skåne så bör man nog ha bundit priset iaf.
”Säkra källor” är en oxymoron. Vad Aftonbladet och energiexperter säger skall man noga ta med största nypan salt. I detta fall är det en finansiell produkt som stökar till elmarknaden. Att binda är sällan lösningen, när man blir stressad över priset och binder så gör man det sinnrikt inte till det mest fördelaktiga priset. Man får vara sjukt bra på timing om det skall löna sig. Som andra sagt, i grunden är det samma el. Fastprisavtal är en försäkringsprodukt vilket du betalar en premie för, den är inte frikopplad från spotpriset. Dvs om det går att teckna fastprisavtal på 70öre idag så förväntas det genomsnittliga spotpriset under denna tid understiga 70öre
 
M mnils skrev:
2000MW kärnkraftsel (F3 & R4) är avstängd just nu för underhåll, samt att det inte blåser vilket ger höga priser.

Olkiluoto 3 beräknas komma i full produktion i februari nästa år, den ger 1600MW vilket gör att Finland inte behöver importera så mycket.
Heja Finland, bra tänkt där!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om man vill veta hur det ligger till med elproduktionen i norden så kan man titta på följande sida:

umm.nordpoolgroup.com

Väljer man sedan Fuel Type nuclear så har det tidigare korrelerat väldigt bra med spotpriset, om något av kärnkraftverken varit på revision/haft problem så var priset högt.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Heja Finland, bra tänkt där!
Dom tänkte till ca 2005 och 17 år senare är det klart till ungefär 3 ggr den budgeterade kostnaden. Enligt mig är det ett bevis på att man inte kan bygga den typen av kärnkraft längre, det är för dyrt helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.