Detta är ett kundforum, men för den delen så skall man inte skriva alltför nedlåtande saker om hantverkare.
En liten funderare kanske är på sin plats, det finns många här på forumet som tycker att det är okej att köpa en fastighet av något slag, renovera den, sälja den med en vinstmarginal på 30-50% inom en väldigt kort tid. Det verkar vara helt okej i mångas ögon (inte mina) att fastighetsspekulera, tjäna pengar på att i stort sett inte göra något alls, dit jag vill komma är att jag, jag personligen hade inte anlitat denna entreprenör som förvisso inte är unik i sin offert.
Jag har tagit ut mycket mera för mindre arbeten, min åsikt är att om jag nu får kunder som betalar mig "överpriser" så borde de inte komma tillbaka, det underliga är att jag fick 3 nya förfrågningar från den kunden jag tog ut "överpris" ifrån, dennes grannar villa anlita mig. Det har inte alltid med fakturan att göra, det har likaväl, om inte mera, med hur kunden är nöjd eller inte!
Jag tar ut 450-600:-/timme när jag bygger, ofta bygger jag lite över normalstandard, är det så fel att jag tar en del av vinsten som kunderna vill stoppa i sin ficka, är det olagligt, nej, är det moraliskt fel, nej, inte om båda parter är med på det! Jag vet att jag tar ut mera än många andra entreprenörer, det som gäller för mig är att det är jag som tackar ja till arbetena, jag skäms inte för att säga att jag är bra!
Nu sitter jag i den sitsen att jag inte är helt beroende av att arbeta, därför kan jag unna mig att vara kräsen.
Min årsinkomst är så mycket mindre än de flesta har på detta forum, även min arbetstid är så mycket mindre, är det verkligen så fel?
Nybyggda lägenheter i Knivsta köptes för ett år sedan för i snitt 750 000:-, de som valt att sälja efter ett år gick med en trevlig liten vinst på 80% i snitt, är det mera rätt, troligtvis för då gäller det inte att man betalat ockerpris till hantverkare, men då har man istället utnyttjat, förstört, ytterligare ett försök till att få billiga boenden för ungdomar. Det är ocker enligt mig, eller marknadsekonomi!

"hantverkare"
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
En hantverkare ska enligt vissa inte få göra jobb som gör bra vinst , men en arkitekt kan ta långt över 1000kr i timmen en kvalitetsansvarig lika så , mäklare och homestylare ska vi inte prata om .
Men om en hantverkare tar bra betalt är han oseriös eller snudd på kriminell .
Och sen går det tydligen att köpa tex en Apple produkt för väldigt mycket pengar utan att klaga på bedrägeri
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Varför ska vi lågutbildade hantverkare få tjäna pengar?
 
  • Gilla
Marre E
  • Laddar…
Sen ska man alltid ta in flera offerter så att man inte får betala för mycket
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Varför ska vi lågutbildade hantverkare få tjäna pengar?
Tänk på det svåra att avläsa ironi på nätet!
Men du, det är ju jag som högutbildad hantverkare som tar "dina" pengar, det kan inte bli så mycket kvar åt dig!:surprised:
 
Suck.. Okej, I mina ögon så är det helt ok att man lämnar en offert där man begär att arbetaren ska ha 7689:-/h för arbetet, fast original priset på arbetaren egentligen ligger på säg 500:-/h, detta är ok så länge kunden är medveten om att det är ett överpris. I mitt fall så har jag ytterst lite koll på vad som är ok att betala för en VVSare och för det arbetet jag begärde. Jag hade ingen aning om materialkostnaden eller hur många timmar som krävs för jobbet (gissade på max 15h), tror även att detta framgick när karln gjorde platsbesöket. Enda VVS jobben jag har anlitat någon för innan är diskmaskinsinstallationer, 3800:- och 1500:-. Thats it.
Nu i efterhand har jag fått insikt att det rör sig mellan 6-15 timmars arbete (olika bud i PM och här i tråden) samt att materialkostnaden är väldigt låg. Så original frågan då "är det verkligen så här dyrt", svaren som kommit in: "nej", "saltat", "du kommer bli blåst" mm. Följdfrågan blir, varför är offerten då på 30 100:-? Så som jag ser det så provar dom ta ett överpris helt utan förklaring. Jag som kund (som inte alls är insatt i branschen) tolkar detta som oseriöst (min personliga tolkning) för i min värld lär man kunna berättiga kostnader för tjänster. Om dom däremot hade förklarat varför offerten är dyr, vi har mycket att göra nu men..., för litet jobb för att gå med vinst men... Många på semester men... osv, så hade de varit helt ok för mig, då är jag införstådd att det är ett överpris och jag får då ett val att söka mig vidare för att hitta ett bättre pris eller acceptera deras pris.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Polos skrev:
En hantverkare ska enligt vissa inte få göra jobb som gör bra vinst , men en arkitekt kan ta långt över 1000kr i timmen en kvalitetsansvarig lika så , mäklare och homestylare ska vi inte prata om .
Men om en hantverkare tar bra betalt är han oseriös eller snudd på kriminell .
Och sen går det tydligen att köpa tex en Apple produkt för väldigt mycket pengar utan att klaga på bedrägeri
Du missar problemställningen, om man är omedveten hur mycket en tjänst kostar så är det lätt att folk i branschen utnyttjar en. Detta kan appliceras på alla branscher, problemställningen är av moralisk natur, inte vilken bransch man arbetar för...
Hantverkare får gå med hur mycket vinst som helst så länge kunden är medveten om vad han betalar för. Om kunden är medveten om att hantverkaren tar ett överpris men ändå använder sig av hen så är det kundens val, i detta fall är det då helt ok.
 
Appeplan skrev:
då är jag införstådd att det är ett överpris och jag får då ett val att söka mig vidare för att hitta ett bättre pris eller acceptera deras pris.
Du frågar vad de vill ha betalt för att utföra ett visst arbete och de svarar, hur skulle du kunna bli "blåst" då? :x
Du vet vad du får för vad du betalar.
"fast pris" är ett fast pris som oftast är i överkant för att hantverkaren inte ska gå minus. Säkerheten för fast pris kostar.
Tyvärr funkar branschen så.

Ett tips kan ju vara att be dem uppskatta tiden och ta det löpande istället.
Precis som hos banken vinner du oftast på löpande. Med vissa undantag såklart. Annars får du söka efter en annan röris.
Hoppas du hittar ett alternativ som du blir nöjd med.
 
Bra komplettering Appeplan, nu var det inte så att min "kritik" var riktad till dig direkt, svaret på din fråga från början är att det var en på tok för dyr offert med de förutsättningar du skrev.
Men det har tyvärr börjat gå lite långt med alla som lägger in vissa åsikter om vad som är för dyrt och varför, självklart skall du inte ta den entreprenören som du fått offerten ifrån, du skall helst kolla med några till, om det hamnar runt halva beloppet innan rot så kan du vara hyfsat säker på att inte bli "blåst", alltså halva det du skrev från början, det är i runda slängar utan att ha sett förutsättningarna vad jag tror att det kommer att hamna på.
Lycka till med boendet!

Och om nu samtliga entreprenörer kan ta till sig att förklara för kunden att offerten blir som den blir på de premisser att .....olika skäl så kanske det kan bli ett bättre klimat mellan alla inblandade, det är faktiskt så att jag tycker också att vissa, inte alla hantverkare får skylla sig själva för att de är så förbaskat dumma att de inte tar sig tid att förklara för kunderna varför det lämnas en offert som ser ut att vara så mycket mera än vad andra tar!

Jag säger inte att det var du som skrev nedlåtande om hantverkare, för det så ber jag om ursäkt om det uppfattades som så.

Mvh sur Dalmas!:confused:
 
kanonkula skrev:
Du frågar vad de vill ha betalt för att utföra ett visst arbete och de svarar, hur skulle du kunna bli "blåst" då? :x
Om du läser det jag har skrivit innan i tråden så får du svar på det.

Är det alltså praxis att man dubblerar priset på en offert när kunden begär ett fast pris? Men om man tar tjänsten löpande så har jag inga garantier på hur många timmar det kommer ta. Då kan de bli som min första upplevelse med VVSare, att installation av diskmaskin kostar 3800:-, lite som pest eller kolera? :)
 
Pagno skrev:
Bra komplettering Appeplan, nu var det inte så att min "kritik" var riktad till dig direkt, svaret på din fråga från början är att det var en på tok för dyr offert med de förutsättningar du skrev.
Men det har tyvärr börjat gå lite långt med alla som lägger in vissa åsikter om vad som är för dyrt och varför, självklart skall du inte ta den entreprenören som du fått offerten ifrån, du skall helst kolla med några till, om det hamnar runt halva beloppet innan rot så kan du vara hyfsat säker på att inte bli "blåst", alltså halva det du skrev från början, det är i runda slängar utan att ha sett förutsättningarna vad jag tror att det kommer att hamna på.
Lycka till med boendet!

Och om nu samtliga entreprenörer kan ta till sig att förklara för kunden att offerten blir som den blir på de premisser att .....olika skäl så kanske det kan bli ett bättre klimat mellan alla inblandade, det är faktiskt så att jag tycker också att vissa, inte alla hantverkare får skylla sig själva för att de är så förbaskat dumma att de inte tar sig tid att förklara för kunderna varför det lämnas en offert som ser ut att vara så mycket mera än vad andra tar!

Jag säger inte att det var du som skrev nedlåtande om hantverkare, för det så ber jag om ursäkt om det uppfattades som så.

Mvh sur Dalmas!:confused:
Tack! Ska se om jag får nåt napp från andra företag, annars provar jag göra det själv. Var ganska enkelt och kul, så de kommer ordna sig i slutändan :)

Jag har nog kanske skrivit lite nedlåtande mot yrkesgruppen, detta beror dock på att jag enbart har haft dåliga erfarenheter när jag anlitat hantverkare, så jag saknar tillit och blir irriterad. Inget illa menat mot nån personligen.

Mvh småsur men glad Dalmas
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Appeplan skrev:
Du missar problemställningen, om man är omedveten hur mycket en tjänst kostar så är det lätt att folk i branschen utnyttjar en. Detta kan appliceras på alla branscher, problemställningen är av moralisk natur, inte vilken bransch man arbetar för...
Hantverkare får gå med hur mycket vinst som helst så länge kunden är medveten om vad han betalar för. Om kunden är medveten om att hantverkaren tar ett överpris men ändå använder sig av hen så är det kundens val, i detta fall är det då helt ok.
Så en företagare ska alltså i dina ögon alltid säga att dom tar ett överpris om dom är dyra .

Ska det gälla detaljhandeln också , du går in på te x en bygghandel och ska köpa en skruvdragare och om dom då är dyra ska dom då informera dej om att du gör en dålig affär som handlar där .
Eller får du skylla dej själv som inte kollat upp priset i flera affärer?

Olika VVS firmor har olika förutsättningar vissa har kanske satsat på bra verktyg och bilar och har egen lokal för anställda etc etc .
Andra firmor har billig utländsk arbetskraft med dåliga löner och sämre förmåner för anställda , och då kan priset hamna därefter .

Och sen finns det tyvärr firmor som försöker blåsa folk men det är därför man alltid ska försöka ta in så många offerter man kan .
 
Polos skrev:
Så en företagare ska alltså i dina ögon alltid säga att dom tar ett överpris om dom är dyra .

Ska det gälla detaljhandeln också , du går in på te x en bygghandel och ska köpa en skruvdragare och om dom då är dyra ska dom då informera dej om att du gör en dålig affär som handlar där .
Eller får du skylla dej själv som inte kollat upp priset i flera affärer?

Olika VVS firmor har olika förutsättningar vissa har kanske satsat på bra verktyg och bilar och har egen lokal för anställda etc etc .
Andra firmor har billig utländsk arbetskraft med dåliga löner och sämre förmåner för anställda , och då kan priset hamna därefter .

Och sen finns det tyvärr firmor som försöker blåsa folk men det är därför man alltid ska försöka ta in så många offerter man kan .
Jamen precis, en stor skylt är det jag menar, gärna att dom har det som företagsslogan också :) Skämt å sido, nej, inte alltid, en tjänst ska dock kunna vara berättigad ekonomiskt, så man som kund vet vad man betalar för, alltså man ska inte behöva tjafsa med firman för att få vetskap om vad man betalar för, dom ska kunna berättiga priset.
Verkar tydligen som det inte framgår hur jag menar för vissa, men läs allt jag skrivit och reflektera igen över det isf. Kan prova förklara igen annars. Kortfattat, nu i efterhand vet jag på ett ungefär vad tjänsten kostar, jag visste inte det innan. Om man inte alls är insatt i branschen så är det lite av en djungel och man vet inte vem man ska lita på, därav kan företag utnyttja kunder med att sätta höga priser utan att priserna är berättigade.

Jämföra en skruvdragare mot ett hantverk är ett dålig exempel, produkt mot en tjänst. Produkter rör det sig om kanske X-XX% skillnad mellan varuhus, denna skillnad är förståelig och berättigad. Tjänster däremot kan tydligen variera med XXX% beroende på firma, hmm, berättigat? Om företag hade fasta priser för tjänster så hade gått att jämföra enklare med ditt exempel. Som i likhet med bauhaus, byggmax mm tjänster så funkar det, exempel: 995:- diskmaskinsinstallation, detta gäller om dessa saker finns på plats, 50 cm till vattnet bla bla bla annars kostar det extra.

I mitt fall så ser jag det som obefogat att begära.
- 10k för 5-6 meter förkromade rör, några kopplingar, blandhållare, linn och pasta.
- 20k för ett 6-15h jobb (olika bud), 1333:-/h för 15h känns lite dyrt likaså 3333:-/h för 6h.

Tolkar det som att dom försöker "blåsa" mig, alltså dom agerar oärligt och oseriöst i situationen pga den hutlösa offerten som inte berättigas samt att dom hade vetskap om att jag inte är så insatt i branschen. Du ser två exempel här i tråden hur seriösa företagare hade agerat i situationen, läs AndreasFr och Marre666 inlägg.

Om du inte förstår hur jag menar så kommer vi nog inte kommer längre.
 
Redigerat:
Appeplan skrev:
Är det alltså praxis att man dubblerar priset på en offert när kunden begär ett fast pris? Men om man tar tjänsten löpande så har jag inga garantier på hur många timmar det kommer ta. Då kan de bli som min första upplevelse med VVSare, att installation av diskmaskin kostar 3800:-, lite som pest eller kolera? :)
Praxis och praxis, de som har mycket och göra lägger sig knappast på gränsen och riskerar att gå back på ett jobb.
Simpel ekonomikunskap.
Tyvärr får man kyssa många paddor innan man träffar prinsen.
 
kanonkula skrev:
Praxis och praxis, de som har mycket och göra lägger sig knappast på gränsen och riskerar att gå back på ett jobb.
Simpel ekonomikunskap.
Tyvärr får man kyssa många paddor innan man träffar prinsen.
Så sant, lite mer medveten om hur det funkar nu, när man väl blir medveten om kostnader och tidsåtgång för uppdraget så är det som sagt simpel ekonomikunskap.
Haha, paddorna jag kysst har bara blivit fulare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.