Polos skrev:
Då kan det helt enkelt vara fel i offerten du har inte fått svar så du vet ej om så är fallet . Vi har arbetat med super seriösa underleverantörer på byggen och tyvärr måste vi ibland byta på grund av att dom ibland blir för dyra , gör det att dom företagen är mindre seriösa nej dom har gått ryckte och mycket mycket jobb så då kan dom ta mycket betalt .
Sen finns det också företag som försöker av olika anledningar ta ut alldeles för mycket betalt .
Kan så vara, dock från nätrecensioner av företaget tyder på att saltkaret oftast åker fram när de fakturerar. Dom är säkert seriösa i sitt arbete, inte det jag menar. Dom utför säkert jobb väldigt bra och under konsten alla lagar. Dock fortfarande oberättigat att nästintill dubblera offerten (om den nu skulle vara riktig), det är just det agerandet som jag anser som oseriöst, att man som kund kan bli utsatt och eventuellt utnyttjad ekonomiskt om man har lite insikt i branschen och inte vet vad man riktigt betalar för.
 
Jag är medvetet lite fräck å ful i mina utlåtande i denna tråd av en anledning.

Det jag upplever då och då i arbetet och ännu mer på detta forum är att en hantverkare ska ses som en halvutbildad idiot som varken kan eller vill räkna rätt. Han ska infinna sig på stuts när kunden vill och inte ifrågasätta ett dyft.
Han ska kontrolleras minutiöst och alltid beaktas som en parasit som lever gott på andra.......om han nu lyckas lura en kund. Så länge han inte betalar för att få jobba så är han dyr!

Ja, här kan man ju rabbla på hur länge som helst, ni förstår nog vart jag står i detta.
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Offerten ts fick verkar ju vara rätt skriven, annars föredrar jag telefonkontakt och besök. Mindre risk för missuppfattning. Verkade dem seriösa så måste dem ha räknat med nåt dyrt som inte är med i offerten. Tips ring å fråga om offerten med en verklig människa istället för att mejla, tror det blir mer rätt så
 
Nils82 skrev:
Jag är medvetet lite fräck å ful i mina utlåtande i denna tråd av en anledning.

Det jag upplever då och då i arbetet och ännu mer på detta forum är att en hantverkare ska ses som en halvutbildad idiot som varken kan eller vill räkna rätt. Han ska infinna sig på stuts när kunden vill och inte ifrågasätta ett dyft.
Han ska kontrolleras minutiöst och alltid beaktas som en parasit som lever gott på andra.......om han nu lyckas lura en kund. Så länge han inte betalar för att få jobba så är han dyr!

Ja, här kan man ju rabbla på hur länge som helst, ni förstår nog vart jag står i detta.
Förstår att det känns jobbigt att du upplever det så, men du lär även kunna sätta dig in i kunden situation, om kunden har brist på tillit så får man kompensera detta, man jobbar ändå mot en kund och alla kunder är olika. Agerar man serviceinriktat, uppriktigt och moraliskt så kommer man ganska långt. Och nej kunder vill inte ha halvutbildade idioter, dom vill ha pålitliga arbetare som utför jobbet korrekt. Passa tider är ett plus såklart och ja vissa kunder kommer ifrågasätta vissa saker, som hantverkare där man arbetar för en privatperson arbetar man då mot denna, dvs man kan få konstiga frågor som behöver förklaringar samt bli ifrågasatt, inget konstigt med det, gäller bara att agera serviceinriktat isf, det är ändå kundens pengar som spenderas.
Lär fråga, är du i VVS branschen? Skulle bara vilja ha en input på offerten, hur man berättigar den.
 
pvmannen skrev:
Offerten ts fick verkar ju vara rätt skriven, annars föredrar jag telefonkontakt och besök. Mindre risk för missuppfattning. Verkade dem seriösa så måste dem ha räknat med nåt dyrt som inte är med i offerten. Tips ring å fråga om offerten med en verklig människa istället för att mejla, tror det blir mer rätt så
Vi har haft ca 2 veckor mailkontakt, 2 telefonsamtal samt han gjorde ett platsbesök på ca 40m-1 timme därefter fick jag offerten. I offerten står det vad det ingår för material, har räknat upp detta innan i tråden. Inga konstigheter i jobbet, utan allt är väldigt basic som nämnt innan i tråden. Tror det får bli ett samtal i veckan, vill verkligen följa upp detta :)
 
Inte VVS are men servicesnickare + 10 år. Nyproduktion sedan 4 år tillbaka ungefär. Är därmed helt införstådd i bemötandet av kunder samt insikten i vikten av påståendet "kunden har alltid rätt".

I ditt fall har du troligen stött på en entreprenör som måste få in stålar snabbt och tar en chansning. Eller så har de fullt upp och vill inte ha jobbet. Bättre att safta på än att säga nej. Att säga nej går emot de flesta entreprenörer, ligger inte i deras natur, liksom.

Du undrar till sist hur man berättigar denna offert. Kanske är det så att detta är en firma som tröttnat på att vända på varje öre, man har valt att gå in i jobb med bra förtjänst..........för så är det, det finns alltid folk med hur mycket pengar som helst. VVS har dessutom haft stark utveckling de senaste åren och då blir det dyrt. 215-240 kr/tim för anställd är inte ovanligt. Utöver det tillkommer dyra firmabilar, certifikat, specialutrustning, fortbildning osv osv.

Hantverk är INTE billigt idag.
 
Appeplan skrev:
Tack för svar. Rören är utanpåliggande men kommer vara bakom ett badkar (lejontassbad med viss insyn), iaf de rören som är i hörnen. Är det bara rent estetiskt du menar med att "föredra" eller är det fackmannamässigt att "föredra"? Saken är den att det hade varit perfekt med vinkelkoppling då de rören jag kollat på har perfekt mått mot hörnet 12x2000mm. Dimensionerna där jag kommer dra rören är 2meter - hörn - 1.65m - hörn - 0,3-0,4m vinkel upp till blandaren.
Fackmannamässigt och estetiskt 👍😎
 
  • Gilla
Appeplan
  • Laddar…
Jag tittar bara på vår egen slutfaktura efter att vi installerat bergvärmepump, dragit alla nya ledningar i källare samt bottenplan, installerat en massa vattenburna element, blandare till duschen och en massa annat.

70K fick vi ge för allt som allt!
 
  • Gilla
Appeplan
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Inte VVS are men servicesnickare + 10 år. Nyproduktion sedan 4 år tillbaka ungefär. Är därmed helt införstådd i bemötandet av kunder samt insikten i vikten av påståendet "kunden har alltid rätt".

I ditt fall har du troligen stött på en entreprenör som måste få in stålar snabbt och tar en chansning. Eller så har de fullt upp och vill inte ha jobbet. Bättre att safta på än att säga nej. Att säga nej går emot de flesta entreprenörer, ligger inte i deras natur, liksom.

Du undrar till sist hur man berättigar denna offert. Kanske är det så att detta är en firma som tröttnat på att vända på varje öre, man har valt att gå in i jobb med bra förtjänst..........för så är det, det finns alltid folk med hur mycket pengar som helst. VVS har dessutom haft stark utveckling de senaste åren och då blir det dyrt. 215-240 kr/tim för anställd är inte ovanligt. Utöver det tillkommer dyra firmabilar, certifikat, specialutrustning, fortbildning osv osv.

Hantverk är INTE billigt idag.
Att bygga upp en firma som arbetar utifrån de förutsättningarna låter ju lite märkligt och direkt oseriöst, för då hoppas man ju på att utnyttja folk. Men ja som sagt finns folk till allt. Om flera företag inom branschen skulle agera som det företag Marre666 arbetar för så skulle nog tilliten till branschen vara högre.
Från Marre666
"På vårt företag så tackar vi hellre nej till jobb om vi inte har tid eller pga andra orsaker hellre än att förkovra och suga ut kunden...vi känner att det blir en mer ärlig och sund relation och vi har väldigt trogna kunder och på köpet får vi bra rykte och nya kunder som vet att dom kan lita blint på oss! Å tackar vi nej pga olika orsaker så försöker vi alltid hänvisa kunden till någon annan firma som kan hjälpa dom när dom behöver."

Tack för input.
 
Krilleman
Nils82 skrev:
Du undrar till sist hur man berättigar denna offert. Kanske är det så att detta är en firma som tröttnat på att vända på varje öre, man har valt att gå in i jobb med bra förtjänst..........för så är det, det finns alltid folk med hur mycket pengar som helst. VVS har dessutom haft stark utveckling de senaste åren och då blir det dyrt. 215-240 kr/tim för anställd är inte ovanligt. Utöver det tillkommer dyra firmabilar, certifikat, specialutrustning, fortbildning osv osv.

Hantverk är INTE billigt idag.
Då har du inte koll på vad en VVS-montör tjänar som kör service-arbeten. Här hittar du lönestatistik över VVS-branchen.

26.689:-/månad är medellönen. Eller omräknat 26.689/172=155:-/h

Det övre segmentet på statistiken är uteslutande ackordsjobb. Där montörerna tjänar det dom jobbar ihop.

I TS fall är det ocker. Vårat företag är bland det dyrare på orten och jobbar knappt mot den privata sektorn. Men vi skulle inte ta över 30,000:- för något som uppskattat (utan att ha sett det) borde ta ca 6-8h. Och knappt någon kostnad för material.

Edit:
Länken kom inte med.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/VVS-montor-1029

ivt3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Härligt med lite ordentlig respons(y) Det uppskattar jag.

Appeplan:
Vi låter våra åsikter vara där dom är. Var min princip och åsikt om branschen blir nog svår för mig att förklara för dig.

Krilleman:
Uppenbarligen reko VVS,are. Kommer ofta med vettiga input har på BH. 155 spänn/tim kan man ju harva runt på, men då är det nog dags att byta firma. Du, likväl som jag, vet att lönen för service-vvs ligger högre än så. Dessutom går det jävligt bra att mäta på servicen också.

F.ö börjar jag inse att det är svårt att föra hantverkarens talan här på BH. Iofs är det ju ett forum för konsumenten men konsumenten bör i större utsträckning veta hur det ligger till idag, det tjänar väl alla på i slutändan?
 
Nils82 skrev:
Absolut, det är en helt annan sak. Rent utav nödvändigt ibland, för båda parter.
Intressant att du nästan hånar mig när jag sa i princip samma sak. Självklart står man inte med tidtagare när de kommer och går men du får koll på hur länge de är där och de vet om att du förmodligen vet hur länge de vart där.
 
krilleman_215 skrev:
Då har du inte koll på vad en VVS-montör tjänar som kör service-arbeten. Här hittar du lönestatistik över VVS-branchen.

26.689:-/månad är medellönen. Eller omräknat 26.689/172=155:-/h

Det övre segmentet på statistiken är uteslutande ackordsjobb. Där montörerna tjänar det dom jobbar ihop.

I TS fall är det ocker. Vårat företag är bland det dyrare på orten och jobbar knappt mot den privata sektorn. Men vi skulle inte ta över 30,000:- för något som uppskattat (utan att ha sett det) borde ta ca 6-8h. Och knappt någon kostnad för material.

Edit:
Länken kom inte med.
[länk]

[bild]
Den där lönestatistiken stämmer inte
 
Krilleman
Polos skrev:
Den där lönestatistiken stämmer inte
Om det är inkorrekt så länka gärna till något mera korrekt på en gång!

Men lönen beror till stor del på var i Sverige det gäller!

Edit:
Jag tog bara översta länken på google, en bit ner listar stadsskuld det såhär (180:-/h):

ivt4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter lite flera sökningar listar VVS-forum tidlönen 178:-

Mäta på service går alldeles kalasbra. Men det är för många som gillar att dra fötterna efter sig och tycka "att jag tjänar tillräckligt endå"
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Intressant att du nästan hånar mig när jag sa i princip samma sak. Självklart står man inte med tidtagare när de kommer och går men du får koll på hur länge de är där och de vet om att du förmodligen vet hur länge de vart där.
Näääää........det där var en riktig långboll. Näst intill fräck, faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.