Kollade upp våra räkningar från VVS företaget som vi använt, totalt: 12000:- ( förutom bergvärmen då ;) ) detta fick vi för 12000:-

* kopplade in vatten å drog lite rör i kök för diskmaskin / blandare och ismaskinen på kyl/frys

* dragit om rören i garaget cirka 5 meter x 2 samt två ballofixer

* dragit nytt rör till ett element samt rör till blandare i dusch samt kopplat in en kran till tvättmaskin / tvättstuga

* luftat fixat radiatorsystemet en vinterdag när halva systemet i fickvarmvatten

Kopplade loss ett element och pluggade rören, det gjordes förra våren när jag satte in en dubbel altandörr där det vart ett fönster...

Det pris du fått tycker jag mer eller mindre är kriminellt mycket!
 
Krilleman
Kriminellt är det ju inte. På vårat företag har vi gjort en liknande sak. En sommar skulle det göras en stor renovering under semestern. Företaget saltade offerten rejält för vi inte ville ha jobbet. Alla hade ju semester.

Det slutade med att vi fick jobbet i alla fall och dom som utförde arbetet fick dubbla månadslönen och extra semester. Men samtidigt gick jobbet bra.

Är det kriminellt? Nej

Men i TS fall är det oskäligt mycket pengar för så lite arbete, det kan nog alla hålla med om!
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Helt otroligt hur det har blivit med priserna.

Men hur ska man kunna gardera sig för att inte bli lurad om man tar det på löpande som en del rekommenderar då?

För min del är ett fast pris de enda alternativet för att slippa diskussion.
 
På vårt företag så tackar vi hellre nej till jobb om vi inte har tid eller pga andra orsaker hellre än att förkovra och suga ut kunden...vi känner att det blir en mer ärlig och sund relation och vi har väldigt trogna kunder och på köpet får vi bra rykte och nya kunder som vet att dom kan lita blint på oss! Å tackar vi nej pga olika orsaker så försöker vi alltid hänvisa kunden till någon annan firma som kan hjälpa dom när dom behöver.
 
  • Gilla
jockeping och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
vissa jobb får vi inte tacka nej till. Anbud måste in.

Därför måste det ju finnas täck för det. Och tydligen var alla andra dyrare...

Alltså sparade kunden pengar.

Men i TS fall så är det ocker. Ta in fler anbud!
 
Redigerat:
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Inget fel i att sätta ett högt pris på ett jobb som man inte vill ha. Anledningen till att man inte vill ha vissa jobb är ju att de orsakar besvär för en. Genom att sätta ett högt pris så överlåter man beslutet till kunden. Dock är det schysstast att vara öppen med det.
 
Jag hade frågat vad dem tar i timpeng å kört på löpande, har svårt att tro att han kommer glida runt i 100 timmar bara för att få in pengarna. Vi har en vvs:are som bara kör på löpande och ger muntligt pris då han vet hur lång tid det tar....på ett ungefär. Blir mest rättvist för båda, men litar man inte på honom får du ju vara hemma och kolla tider.
 
Skulle hellre göra jobbet själv och åkt iväg på en lång semester istället för dom pengarna.
 
pvmannen skrev:
Jag hade frågat vad dem tar i timpeng å kört på löpande, har svårt att tro att han kommer glida runt i 100 timmar bara för att få in pengarna. Vi har en vvs:are som bara kör på löpande och ger muntligt pris då han vet hur lång tid det tar....på ett ungefär. Blir mest rättvist för båda, men litar man inte på honom får du ju vara hemma och kolla tider.
Jaaa.......bra ide! Att vara hemma för att kolla och logga hantverkarens tider ger en härlig atmosfär och stärker förtroende mellan kund och entreprenör. Billigare blir det också! Skärpning för f-n!!
 
Det är inte alls en dum idé om man inte har använt hantverkarna innan. Och det säger jag som är hantverkare....
 
Ramnemark skrev:
Det är inte alls en dum idé om man inte har använt hantverkarna innan. Och det säger jag som är hantverkare....
.........med tveksam yrkesstolthet, eller hur ska man tolka det inlägget.
 
Nej jag tvivlar inte på mitt arbete. Sen jobbar jag inte inom service ändå. Men med tanke på alla hundratals andra jag jobbat med så finns det tvivel. Jag ringde den största rör-firman i stan och där la de till 5-6 timmar mer än de var här. Så nej, vet man inte vilka det är så är det klart att man kan kolla upp om dem håller tiderna. Däremot ska du inte stå över axeln på dem...
 
Appeplan skrev:
Menar du seriöst att du hade accepterat och betalat 30 000kr för:
Demontering av 5 meter rör, dvs stänga av huvudkranen, montera kulrörsventiler, koppla på huvudkranen, skruva ner rör.
Montering:
5 meter rördragning (2 bockningar 90 grader, samt 1 bockning upp till kran)
Inkoppling av wc (material finns, endast t-rör och packning behövs)
Inkoppling av kran (material finns, endast t-rör och packning behövs, 1 rör behöver bockas)
Inkoppling av duschblandare (2st vinkel kopplingar) + duschblandshållare (eller vad det heter, sån som vinklar om rören in till blandaren)
Till dessa lär rörhållare monteras, kanske 4-5 st
Montera handdukstork (ventil finns, rördragning ca 0,4 meter)

I kök.
Koppla in diskmaskin, maskinen har aqualock.
Koppla in Kran, behöver förminskningsrör på ena kulavstägningen då de är olika dimensioner på dessa, sen koppla in.

Körning till mig.
ca 1,5 km

Seriöst, betalar folk eller tycker folk att det är ok att det kostar 30 k för att dra 5 m rör och koppla in 6 VVS enheter?

Ska tillägga att jag har budgeterat 80 000kr för att renovera hela min lägenhet, 1:a på 37 kvm.
Det är av just den här anledningen jag gör 98 % själv. Skämtpriser är vad det är...
 
  • Gilla
Tornhill 2 och 1 till
  • Laddar…
Appeplan skrev:
Så wc jobbet kommer kosta 27 900:-? Hur är det möjligt?
Kollar man lite på Bauhaus tjänster i wc:
Inkoppling av wc-stol - 798kr
wckran - 698kr
duschblandare - 448kr
Handdukstork - 898kr
Dragning av vattenrör - 198kr/lm = 198*4=792kr
Total - 3634kr
På detta pris ingår inte material, så:
27 900kr - 3634kr = 24 266kr för materialkostnader om man skulle välja vvs-företaget som jag fick offert ifrån?

Detta kan väl inte vara rimligt? Har inte stor erfarenhet inom vvs-branschen, men detta känns sjukt dyrt. Vad är ett rimligt pris för jobbet?
Det är vansinnigt mycket, som du uttrycker dig skrattretande. Däremot Bauhaus verkar ha fötterna på jorden och utgår från de gällande priserna utan att luras eller hycklar. Met än så behöver det inte kosta. Firman vill bara utnyttja dig.
 
Redigerat:
Nu litar jag på våran vvs kille och el:aren men vi har varit hemma när dem varit hos oss. Så det har blivit indirekt "loggning". Är man osäker på hur många timmar dem lägger så be grannen ha lite koll...om man blir lugnare av det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.