Nils82 skrev:
Jaaa.......bra ide! Att vara hemma för att kolla och logga hantverkarens tider ger en härlig atmosfär och stärker förtroende mellan kund och entreprenör. Billigare blir det också! Skärpning för f-n!!
Däremot är det bra att hålla sig hemma för att kunna svara på frågor, koka kaffe och få lite koll på hur huset fungerar och kunna dokumentera sånt som blir dolt. Givetvis utan att hänga över axeln. Är man hemma så vet hantverkarna iallafall att man troligen har en hyfsad koll på tidsåtgången.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Sånna här jobb tar man på löpande debitering.


När ska ni lära er att fast pris = den verkliga kostnaden + buffert för eventuella oförutsägbara problem...
Det är alltid så, tro inget annat
 
Redigerat:
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Man kan också pruta på offerten
 
Polos, det funkar bara om företaget har dåligt att göra annars får du ju ett pris som detta...
 
pelpet skrev:
Däremot är det bra att hålla sig hemma för att kunna svara på frågor, koka kaffe och få lite koll på hur huset fungerar och kunna dokumentera sånt som blir dolt. Givetvis utan att hänga över axeln. Är man hemma så vet hantverkarna iallafall att man troligen har en hyfsad koll på tidsåtgången.
Absolut, det är en helt annan sak. Rent utav nödvändigt ibland, för båda parter.
 
Vissa av er skriver att företaget saltar räkningen för att slippa jobbet, fick inte det intrycket av firman, fick mer intrycket att de vill ha jobbet. Vi har haft mailkontakt i ca 2 veckor, berättat vad jag ville ha gjort, skickat bilder mm. Efter lite bollande med mail kom en karl på platsbesök för att titta på arbetet. Han var här i runt 1 timme, kikade på prylarna som skulle kopplas in, antecknade lite, kollade på avstägningskran i källaren mm, därefter några dagars mailkontakt, varpå jag fick offerten. Onödigt att spendera såpass mycket tid och energi för att undvika ett jobb. Alltså om man inte vill ha jobbet så kan man väl dra en vit lögn, "vi har mycket att göra nu.." eller liknande, att salta en räkning om man inte vill ha ett jobb visar ju bara att företaget är oseriöst, att de provar utnyttja kunden, rent oärligt i mina ögon. Om man vill ha jobbet och saltar räkningen ändå så tyder det på samma sak, kontentan för kunden blir att undvika företaget till varje pris, inte så bra PR direkt.

Till Krilleman_125
Det är precis den anledningen att många inte har någon tillit eller har dåliga erfarenheter av hantverkare och folk i den branschen. Oärligt/omoraliskt agerande och man undrar alltid om de tjänster man betalar är korrekt samt om de utför jobbet korrekt. Om kunden nu inte var medvetna att offerten var saltad dvs, då är de ju lugnt. Antar att så dock inte var fallet eftersom du skriver att företaget gjorde en liknande sak som i mitt fall.
En fråga, varför får ni inte tacka nej till jobb? Vem säger att ni inte får göra det?

Till Marre666
Precis så ska ett företag agera, heder åt er. Sätt kunden i fokus, visa ärlighet, utför jobbet korrekt, var serviceinriktad/trevlig och ta rimligt betalt, inte så svårt faktiskt. Ett väl utfört jobb är extremt bra PR för firman, likaså ett ärligt agerande från firman. Säg att nån av mina vänner här i Skåne skulle fråga om jag har tips på nån VVS firma. Skulle svara, nej, men jag vet verkligen en firman jag skulle undvika, bla bla bla.. det är det jag tar med mig från mötet med firman i min nuvarande situation.

Till Polos
Skulle aldrig pruta på deras offert, ska aldrig bruka mig av företaget då de synnerligen är oseriösa.

Till Dr.L
Efter min första lägenhetsrenovering tar jag alltid in offerter på småjobb. I den lägenheten vill jag få diskmaskinen installerad. Ringde till ett av de större VVS firmorna i Karlstad, dom åtog sig jobbet. Några dagar senare kom det 3 snubbar som skulle installera maskinen, 1 lärling (tror jag), en stod och tittade på, samt en som skötte installationen. Efter lite bök så visade sig att dom hade inte med sig nåt t-rör som skulle på kallvattnet. Varpå dom fick åka och hämta ett på firman, komma tillbaka och slutförde installationen. Pris för diskmaskinsinstallationen blev runt 3800:-, det dom gjorde var alltså enbart att koppla in kallvattnet och montera på diskmaskinsslangen till pipen. De fakturerade körningen från firman till mig 2 gånger pga materialhämtning (t-röret), timpris på detta x 2 (2 snubbar, 3:e var nog lärling annars hade det väl blivit x 3). När jag fick räkningen så ringde jag upp firman och berättade att detta inte var ok, varpå jag bemöttes med argsinta ord och tjafs, orkade inte med dom och betalade istället. Efter denna incident vill jag veta vad jag får för mina pengar innan jag godkänner jobbet. Det känns lite som att folk i hantverkarbranschen inte kan lämna några garantier när de utför ett jobb, hur svårt kan det vara att bestämma ett fast pris för en tjänst? Sätta vissa krav på vad som menas med normala omständigheter för tjänsten, om det skulle uppstå problem utöver det normala omständigheterna så kostar det extra, i likhet med de tjänster som finns på bauhaus, byggmax etc.

Till Nils82
Om förtroendet inte finns så ja, har ingen tillit för hantverkare tyvärr, tilliten fortsätter också att minska ju mer man har med dem att göra, som i detta fall med min offert.. Oärlighet kan inte bemötas med tillit..

Uppdatering om rördragning.
Blev en crasch course i rörkoppling i helgen. Kopplat in kranen i köket, diskmaskinen samt fixat till rören under diskbänken. Tidsåtgång för en VVS nybörjare: 1,5-2 timmar. Kostnad ca 300:-
Hittade bra info/guider på :
http://gelia.se/Tips--Guider/Gelias...ilmavsnitt/2-Rorskola/2-1-Ror-och-kopplingar/
Samt lite youtube och google.

Har dock en fråga. Sedan när jag ska dra rör inne i WCen, rören kommer där att passera 2 hörn. Kan jag/är det fackmannamässigt ok att vinkelkoppla rören i hörn istället för att bocka dem?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Till Polos
Skulle aldrig pruta på deras offert, ska aldrig bruka mig av företaget då de synnerligen är oseriösa

Varför är dom oseriösa, är det bara på grund av priset ?
 
Polos skrev:
Till Polos
Skulle aldrig pruta på deras offert, ska aldrig bruka mig av företaget då de synnerligen är oseriösa

Varför är dom oseriösa, är det bara på grund av priset ?
För mig ses dom som oseriösa för att jag inte förstår hur man berättigar det priset dom begär. Alltså att man provar bedra kunden, om inte varför denna summa? Om dom nu inte vill ha jobbet (vilket dom verkar vela, annars förstår jag inte varför dom spenderade så mycket energi på mig) och saltar offerten så kan du läsa mitt svar i det senaste inlägg.
Hur tolkar du deras agerande? Från perspektivet att du är kunden.
 
Är ok att sätta vinkelkoppling, men syns detta så är bockning av rören att föredra, väldigt enkelt, köp ett verktyg på Biltema eller Hornbach för 200:- och gör två bockar 👍🏻 jag har använt ett skruvstäd för att bocka ett rör en gång, så man kan klara sig undan verktyget om det bara skall bockas 2 ggr totalt 😀
 
Marre666 skrev:
Är ok att sätta vinkelkoppling, men syns detta så är bockning av rören att föredra, väldigt enkelt, köp ett verktyg på Biltema eller Hornbach för 200:- och gör två bockar ���� jag har använt ett skruvstäd för att bocka ett rör en gång, så man kan klara sig undan verktyget om det bara skall bockas 2 ggr totalt ��
Tack för svar. Rören är utanpåliggande men kommer vara bakom ett badkar (lejontassbad med viss insyn), iaf de rören som är i hörnen. Är det bara rent estetiskt du menar med att "föredra" eller är det fackmannamässigt att "föredra"? Saken är den att det hade varit perfekt med vinkelkoppling då de rören jag kollat på har perfekt mått mot hörnet 12x2000mm. Dimensionerna där jag kommer dra rören är 2meter - hörn - 1.65m - hörn - 0,3-0,4m vinkel upp till blandaren.
 
Appeplan skrev:
För mig ses dom som oseriösa för att jag inte förstår hur man berättigar det priset dom begär. Alltså att man provar bedra kunden, om inte varför denna summa? Om dom nu inte vill ha jobbet (vilket dom verkar vela, annars förstår jag inte varför dom spenderade så mycket energi på mig) och saltar offerten så kan du läsa mitt svar i det senaste inlägg.
Hur tolkar du deras agerande? Från perspektivet att du är kunden.
Jag förstår faktisk inte varför dom måste vara oseriösa bara för dom är dyra . Har du frågat om offerten kan faktiskt ha skrivit fel
 
Appeplan skrev:
För mig ses dom som oseriösa för att jag inte förstår hur man berättigar det priset dom begär. Alltså att man provar bedra kunden, om inte varför denna summa? Om dom nu inte vill ha jobbet (vilket dom verkar vela, annars förstår jag inte varför dom spenderade så mycket energi på mig) och saltar offerten så kan du läsa mitt svar i det senaste inlägg.
Hur tolkar du deras agerande? Från perspektivet att du är kunden.
Oseriösa för att de är dyra i offerten???? Att de BEDRAR dig fast de visar upp summorna i offerten?
Du verkar vilja äga hela världen, du!
 
Polos skrev:
Jag förstår faktisk inte varför dom måste vara oseriösa bara för dom är dyra . Har du frågat om offerten kan faktiskt ha skrivit fel
Ok, i min värld så när jag betalar för något så betalar jag en tjänst som jag låter någon annan utföra. Du ser det inte som att man provar utnyttja kunden att man vill har +30k för ett arbetet som är superbasic, och har en tidsåtgång på ca10-15 timmar. Hur reagerar dom som kund i fallet? Hur skulle du tolka företaget? Har mailat om felskrivning, dock inte fått svar.

Kollar man på lite material (bauhauspriser nu) för wc installationen.
rör - 8 m - 118 *4
t-rör - 5 st - 41,95 *4
vinkel - 6 st - 39,95 *6
kulventil - 2 st - 84,95 *2
stödhylsa- 15st - 18,95 *3 (5-pack)
Blandhållare - 499
totalt ca 1250kr vi tar detta x 3 (-blandhållaren, pris på 799:- från VVSföretaget) då det är företagspriser = 2553
Kök - blev min materialkostnad ca 300:-, vi tar de x 3 också= 900
totalt 3453:- för material
Samt max tidsförbrukning => 15h x 500:- = 10953:-

Totalt för min tjänst är 10953:- uträknat, men vi plussar på 5k för oförutsedda saker, så 15 000:-
Alltså är det seriöst agerande från ett företag att begära 15 000:- extra?

Har själv get ut offerter då jag har jobbat med att behandla golv uppe i fjällmiljöer, som anti-halk, polish, polering, grovskurning mm. Inte svårt fixa ihop en ok offert om man är seriös.
 
Redigerat:
Nils82 skrev:
Oseriösa för att de är dyra i offerten???? Att de BEDRAR dig fast de visar upp summorna i offerten?
Du verkar vilja äga hela världen, du!
Förstår inte riktigt vad du menar.

Nej, de PROVAR att bedra mig, och säkert flera kunder, genom att ge oseriösa priser och hoppas på napp. Alltså man provar utnyttja folk som kanske inte har koll på branschen eller inte är så insatt. Priset är inte berättigat för tjänsten och material.
Som företag kan man agera utifrån moral också, inte bara plånboken..

Och nej jag vill verkligen inte äga hela världen, vill bara veta vad jag betalar för, och på köpet undvika lycksökare och bluffmakare.
 
Då kan det helt enkelt vara fel i offerten du har inte fått svar så du vet ej om så är fallet . Vi har arbetat med super seriösa underleverantörer på byggen och tyvärr måste vi ibland byta på grund av att dom ibland blir för dyra , gör det att dom företagen är mindre seriösa nej dom har gått ryckte och mycket mycket jobb så då kan dom ta mycket betalt .
Sen finns det också företag som försöker av olika anledningar ta ut alldeles för mycket betalt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.