krilleman_215 skrev:
Om det är inkorrekt så länka gärna till något mera korrekt på en gång!

Men lönen beror till stor del på var i Sverige det gäller!

Edit:
Jag tog bara översta länken på google, en bit ner listar stadsskuld det såhär (180:-/h):

[bild]

Och efter lite flera sökningar listar VVS-forum tidlönen 178:-

Mäta på service går alldeles kalasbra. Men det är för många som gillar att dra fötterna efter sig och tycka "att jag tjänar tillräckligt endå"
Så då gick lönen upp från 155 till 178 på ett par minuter 😀
 
Krilleman
Polos skrev:
Så då gick lönen upp från 155 till 178 på ett par minuter 😀
Jo, men om du såg att jag länkade fel så är det ju lättare för dig att hävda korrektheten i en ny länk!
 
krilleman_215 skrev:
Jo, men om du såg att jag länkade fel så är det ju lättare för dig att hävda korrektheten i en ny länk!
tänkte inte på din länk men visste att lönen inte var så låg som 155kr i tim
 
Mikael_L
Polos skrev:
Så då gick lönen upp från 155 till 178 på ett par minuter 😀
Ja typiskt hantverkare, att ha en så våldsam löneutveckling att det hissnar för oss andra .. :x


:p
 
Krilleman
Polos skrev:
tänkte inte på din länk men visste att lönen inte var så låg som 155kr i tim
Jag visserligen kanske var för snabb att ta första bästa länk på Google.

Men 155:- på service är nog lite i underkant men inte omöjligt på sina håll i detta avlånga land.
 
Då är det dags att byta jobb. En femtilapp till iallafall :)
 
krilleman_215 skrev:
Och efter lite flera sökningar listar VVS-forum tidlönen 178:-
Och då är frågan vad du menar med det? Är det firmans kostnad, eller rimligen, bruttolönen? För i det senare fallet får firman sedan tillägg för arbetsgivaravgift, pensionsavgift, ev försäkring, och sedan kostnad slitage bilar, verktyg och arbetsplats. Sist men inte minst påslag för vinst.

TS du specade kostnad till 30', varav ca 10' rot. Betyder ju rimligen att materialet skall kosta 10'. Det låter dyrt för vad du önskar ... :)
 
Redigerat:
Krilleman
Det var en påbyggnad av Nils82 i inlägg #66 där det påstods att normalt sett är 215-240:-/h en standard på lön för rörisar.

Det finns dom som tjänar mer, men majoriteten som kör service har inte 37,000-41,000:- i månadslön.

Ett konstaterande bara.
 
Kan inte hålla mig...

Som företagare i branschen kan jag INTE tycka det är ok - vare sig moraliskt, i goodwillhänseende eller juridiskt - att prisa ut sig mot konsument. Mot annan näringsidkare eller offentlig kund är det en annan femma (eller, för VVS-butiken, tia, minst...).

Varför? Branschen är redan en djungel för konsumenten. Utöver fackkunskapen, som hantverkaren i konkurrens med andra har rätt att ta betalt för, är det väldigt svårt att förstå och på ett meningsfullt sätt ifrågasätta prismodeller, materialpåslag, tidsåtgång, garantivärde osv osv. Genom att "prisa ut sig" försöker hantverkare utnyttja konsumentens totala informationsunderläge för att tjäna pengar.

Detta är orsaken till att hantverkare generellt har välförtjänt dåligt rykte, vilket tyvärr också drabbar dem som har yrkesheder. Entreprenörskap betyder inte att kortsiktigt tjäna pengar på oärligt sätt. Jag tror man i längden tjänar mer pengar (och själv mår bättre) om man kan se kunden i ögonen efter jobbet utan att behöva vara sociopat.

Men det kanske är omodernt... ;)
 
  • Gilla
mr_bygg och 8 till
  • Laddar…
AndreasFr skrev:
Kan inte hålla mig...

Som företagare i branschen kan jag INTE tycka det är ok - vare sig moraliskt, i goodwillhänseende eller juridiskt - att prisa ut sig mot konsument. Mot annan näringsidkare eller offentlig kund är det en annan femma (eller, för VVS-butiken, tia, minst...).

Varför? Branschen är redan en djungel för konsumenten. Utöver fackkunskapen, som hantverkaren i konkurrens med andra har rätt att ta betalt för, är det väldigt svårt att förstå och på ett meningsfullt sätt ifrågasätta prismodeller, materialpåslag, tidsåtgång, garantivärde osv osv. Genom att "prisa ut sig" försöker hantverkare utnyttja konsumentens totala informationsunderläge för att tjäna pengar.

Detta är orsaken till att hantverkare generellt har välförtjänt dåligt rykte, vilket tyvärr också drabbar dem som har yrkesheder. Entreprenörskap betyder inte att kortsiktigt tjäna pengar på oärligt sätt. Jag tror man i längden tjänar mer pengar (och själv mår bättre) om man kan se kunden i ögonen efter jobbet utan att behöva vara sociopat.

Men det kanske är omodernt... ;)
Respekt!
 
Man kan ta precis så mycket betalt som kunderna är villiga att betala, så fungerar en marknadsekonomi.

Sen undrar jag om några av er räknar på vad en anställd kostar företaget och andra på vad den anställde får i lön före skatt per timme. Det är INTE samma sak. Minst arbetsgivaravgift skiljer, men i regel även annat som pensionsavsättningar. 178 * 1,3142 = 234
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan tycka att det är OK att ge en offert med ett fantasipris för sin tjänst om man samtidigt är öppen med detta, t.ex:
"Nu är det så att vi egentligen har orderboken så gott som full så jag kan inte ge dig en vettig vanlig offert för tillfället. Men om jag sätter lite gubbar på övertid och tar in lite extra arbetskraft från en annan bra firma så har jag en möjlighet att utföra arbetet, men till ett betydligt högre pris. Och offerten enligt dessa villkor lyder ..."


Något i den stilen ger både hantverkaren heder och kunden en möjlighet att få arbetet utfört om denne är villig att betala mer för att få det gjort inom sin tänkta tidshorisont. Kundens val helt enkelt, men ärligt på det vis att man är medveten om att det är till ett betydligt högre pris.
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
Utan att ha läst alla svar, bara de första 4-5st, så låter det som du kommer bli totalblåst. Ta in fler firmor o få offerter, kontakta sen firma 1 o visa på skillnaderna o berätta att du skall anmäla dem för bedrägeriförsök och hänvisa till ocker i anmälan. Konsumentverkat kan nog hjälpa dig.
 
Dracula skrev:
Utan att ha läst alla svar, bara de första 4-5st, så låter det som du kommer bli totalblåst. Ta in fler firmor o få offerter, kontakta sen firma 1 o visa på skillnaderna o berätta att du skall anmäla dem för bedrägeriförsök och hänvisa till ocker i anmälan. Konsumentverkat kan nog hjälpa dig.
De har "bara" lämnat offert på vad de vill ha betalt för att utföra ett jobb, senast jag kollade i lagboken var det inget brott?
En offert är en dyr "försäkring ", företag som har mycket att göra(mycket jobb =ofta välomtyckta,gör bra jobb etc) riskerar inte att gå minus. Speciellt inte på ett litet jobb till en ny kund.

Ta en diskussion med firman om du inte är nöjd och är du fortfarande inte nöjd, ta en annan firma. Havet är fullt med fler fiskar.

Vad gäller lönen så känner jag en som inte ens har jobbat i 2år(gesällprov får man göra efter 2år) han hade ca 30' i månaden (utan ackord) i sydöstra Skåne.
Enligt honom var det enligt avtal...
 
Dracula skrev:
Utan att ha läst alla svar, bara de första 4-5st, så låter det som du kommer bli totalblåst. Ta in fler firmor o få offerter, kontakta sen firma 1 o visa på skillnaderna o berätta att du skall anmäla dem för bedrägeriförsök och hänvisa till ocker i anmälan. Konsumentverkat kan nog hjälpa dig.
Haha :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.