Krilleman
Ja lite uppföljning vore kul!
 
Uppföljning. Drog rören själv i badrum, allt gick bra, ingen läcka och blev snyggt priset blev några hundralappar. Kopplade inte i handdukstorken då föreningen bytte elementen för ca 1 år sen.
Diskmaskin kopplade jag in, funkat felfritt i snart 1,5 år, ingen läcka eller dylikt. Kopplat in övrig köks vvs utan problem.
Allt som allt gick väl kalaset på ~1000:- därmed sparade jag 29 100:-.

Nu är jag i färd med att renovera om hela badrummet. Väv på väggar och en mattläggare kommer och lägger våtrumsmatta. Rören kopplar jag bara ur och kopplar i igen, nu när jag vet hur man gör :), när allt e klart.

Följdfråga. vad är riktpris per m2 för läggning av våtrumsmatta? 8000:- har jag fått offert på (4 m2), då ingår byte av golvbrunn, samt så kan dom starta v.26. Hittat riktpriser runt 1000-1300 kr/m2, men kanske är värt 8000:- nästan inga firmor vill ta på sig ett sånt jobb heller.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Det är ju mycket åka och ställtider. Man får räkna med höga priser per yta när det är små ytor. Det är ju lika många moment, och väggytan minskar inte lika fort som golvytan. Jag gissar att det är både golv och vägg. Jag skulle nog räkna med det priset, och inte bli förvånad för lite mer.
 
Misstänker att du sparat enorma summor, Totalrenovera ett badrum kostar skjortan.
Men med risk för att jag bommat något i tråden: Hur tänker du kring att du saknar dokumentation som visar att våtrummet renoverats av person med rätt behörighet?
Det pappret behövs ju både vid försäljning (drar ner priset rätt mycket annars pga risken för dolda fel) och i händelse av vattenskada, om du vill lösa ut försäkringen.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Hur tänker du kring att du saknar dokumentation som visar att våtrummet renoverats av person med rätt behörighet?
Vad exakt är då "rätt behörighet"?
 
Dolda fel står säljaren för. Finns det inget som tyder på fel så kan man förutsätta att det är rätt. Det krävs ingen särskild behörighet för att göra badrum.
 
  • Gilla
Appeplan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dolda fel står säljaren för. Finns det inget som tyder på fel så kan man förutsätta att det är rätt. Det krävs ingen särskild behörighet för att göra badrum.
Nä, det krävs inte det. Men blir det en skada och det blir ett försäkringsärende så riskerar köparen att hamna i en riktigt dålig sits.

Försärkingsbolaget kan hävda att arbetet inte var fackmannamässigt utfört (oavsett om så är fallet eller inte), försöker köparen driva frågan om dolt fel så kan säljaren(eller i värsta fall försäkringsbolaget om säljaren har en dolda fel försäkring) hävda att så inte är fallet.
 
Nu skrev ts att momentet för våtrumsmattan lejs bort, golvbrunnen likaså.
Jag förutsätter att manschetter runt rör utförs korrekt, samtliga genomföringar, då finns det inget hinder som ts gör, lej bort det som man inte klarar själv, helt i sin ordning enligt dagens gällande regler, dokumentera allt bara så det inte uppstår problem med försäkringsbolaget vid en eventuell läcka.

Om man vill kan man faktiskt beställa en besiktning från sitt försäkringsbolag av våtrummet innan mattan läggs, det krävs inga speciella utbildningar att renovera ett våtrum, det som krävs är att man gör det rätt!
 
P Pagno skrev:
Nu skrev ts att momentet för våtrumsmattan lejs bort, golvbrunnen likaså.
Jag förutsätter att manschetter runt rör utförs korrekt, samtliga genomföringar, då finns det inget hinder som ts gör, lej bort det som man inte klarar själv, helt i sin ordning enligt dagens gällande regler, dokumentera allt bara så det inte uppstår problem med försäkringsbolaget vid en eventuell läcka.

Om man vill kan man faktiskt beställa en besiktning från sitt försäkringsbolag av våtrummet innan mattan läggs, det krävs inga speciella utbildningar att renovera ett våtrum, det som krävs är att man gör det rätt!
Klart det går och det var därför jag skrev "riskerar"
Jag har själv erfarenhet av att bråka med försäkringsbolag där både min och deras besiktingsman(plus en yrkenman) stödde vår linje men de valde ändå att bestrida våra krav. Så när det gäller försäkringsbolag gäller det att eliminera alla deras möjligheter att komma undan att betala :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hej och tack för input.
Även jag har erfarenhet att bråka med försäkringsbolag, olycksskada, dubbelförsäkrad i Norge, tog 6 år innan jag fick ersättning. Men avklarat nu. Så jag vet hur j*vliga dom kan vara :)

Det ytskiktet som var på innan var ett skämt, tapet från 70-talet där det hade släppt lite här och var, så allt jag gör är en förbättring :) Jag har valt beckers våtrumssystem och kommer fotodokumentera allt jag gör samt följa anvisningarna till perfektion, är ju inte raketforskning direkt. Bredspackla, grunda/limma, på med väv och sedan måla.
Gör detta för att jag inte vill eller har råd med att spendera x00 000:- för badrums renoveringen.

Min tanke var att jag ska max spendera 30 000:- på badrummet, då hamnar helrenovering av min 37m2 lgh på ~70-75 000:-, många blocket fynd, kampanjer och onlineauktioner senare :)

Min nuvarande budget för wc renovering på 4,5 m2
Spackel, färg, väv etc: ~5400:-
wc-fläkt ~1500:-, ej köpt, inväntar nåt kampanjpris.
Badkar med lejontassar köpte jag på online auktion för 500:-
Blandare/dush/kran: e-bay 1000:- (har kvar den gamla om det skulle gå åt skogen)
Kommod: Byrå på blocket med marmorskiva: 300:-, färg och lack ca 300:-
Handfat: E-bay auktion, cirkulär glasskål 40x40cm ~600:-
Wc väggskåp: blocketfynd, ikea som nytt 200:-
Wc: Bauhauskampanj ~2000:-
Rör: ~1000:-
Skåpbyrå: blocketfynd 200:- färg: ~200:-
Lampa: 3-spots ip-21, bauhaus ~600:-
Övriga tillbehör: krokar, strömbrytare, kontakt, kopplingsdosa, matta etc: ~1500:-
Golv:
Jag river ut golvet (plast anno 1971) resterande görs av fackman. spackling, matta + läggning samt byte av golvbrunn och bygge av en klack vid FV-rör (så man följer de nya reglerna): offert på 10 000:-

Totalpris för 4,55 m2: ~25 100:-
 
  • Enkel skiss av badrumsplanering med dimensioner och positionering av WC, dusch, handfat och golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.