Pagno skrev:
Kanske dags för en till input!
För några inlägg sedan så skrev jag att jag inte gillar att hantverkare blir smutskastade, men nu verkar det som om vissa gått emot ts helt och hållet, han ställde en fråga och förväntade sig ett svar, svaret han fått är att på de premisser som han skrivit i tråden så är det ett överpris, av vilket skäl, jo, troligtvis för att entreprenören inte vill åta sig arbetet!
Kan ni/vi hantverkare skriva med en snällare ton tack!
Sedan är detta ett typexempel på hur en tråd kan fortsätta i evighet.

"glad dalmas"
"kund just nu"
Tack för input.

Från trådens början var det enkelt.
Arbetsbeskrivning infogades, priset för arbetet kom med (och efterhand vad som ingick) och frågeställningen om det är så dyrt, samt vad kan man förvänta sig för pris. Ville ha hjälp som ovetande i branschen.
Men är ju lite småkul, eller ja om man är känslig, lite märkligt, när man blir smutskastad personligen av hantverkare i tråden, att man köper skitgrejer, att jag är en gnällröv mm? Begrundat resonemang? :)

Evighet är rätt ord, tror jag lägger ned tråden innan hot om misshandel kommer :)

/småtrött dalmas
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
systemfel skrev:
:) men om du vet vad du behöver vad ska du då med en rörläggare till.. Jag förstår att du tycker det var ett hutlöst pris tycker jag med men företaget i fråga kanske inte ville ha jobbet! Då brukar man göra så ingen praxis i branschen men tar dom jobbet ja fine då gick det med vinst.. läser man konsument reglerna så ansvar hantverkaren för materialet i 10 år och vad jag förstår så kan man gå till tinget på detta sen att produkten kanske är av undermålig kvalité då får man hänvisa till det eller till användande fel osv.. Jag har inte dragit in dig personligen i detta men du var ju väldigt personlig i din beskrivning tyckte jag... Du skrev ju att det skulle kosta 10 tusen kronor ju hur kan du kommit fram till det ? rörläggare köper inte sina produkter på biltema jula osv utan vi har grossister vi vänder oss mot där av kan vi inte få lika bra priser som på tex internet butiker.. Vi som hantverkare lämnar en två års garanti men den gäller egentligen under 10 år.... ska säkert vatten följas osv.. ja listan kan göras lång... Vad tror du 5 -6 meter rör kostar ?? du kanske inte tänkt på att du både ska ha kallt och varmt vatten också en fördel vid dusch där ska kanske in avstängningar till varje förbrukare osv ... du kanske har en stam som rören kommer ur där kanske man måste bygga om osv allt kostar tyvärr.. men ditt jobb borde ju hamna på 15 tusen :) med matrial och arbete e väll rimligt.. beroende på vad som ska levereras ... ha nu en underbar kväll..
Sen Fixar tjänster från dom olika varuhusen ja du får vad du betalar för vissa e säkert jätte duktiga men många är här för snabba pengar sen e det upp till vad och en vad som e snyggt och vad som e ordentligt fast satt :) ps glömde det en vvs skruv kostar 3,50 sen kostar pluggen 7 kr om du väljer en bra plugg så kan du själv räkna ut resten
Oj missade ditt svar i röran av de andra :) Om du hade läst tråden från början hade du hängt med i mitt resonemang, även alla de frågor du ställer i detta svar framgår i tråden, du kan där se en kopia av originalofferten, hur jag har räknat med material, att jag är medveten om att man inte köper prylar på biltema som vvsare mm mm. Allt framgår i tråden.
Det framgår i ditt svar att du syftar på mig personligen, därav tog jag det personligen.
".. då kommer du ringa och gnälla röven av dig och säga men men men fixa hallå du har ju varit här.."
"Men en sak har du glömt bort så fort någon hantverkare börjat installera dina grejer som du har köpt tar han/hon över garantin."
När man använder "du" och "dig" när man skriver till någon så syftar man på personen man skriver till, därav personligt.

Fick också fram ett ca pris på 15k när jag räknade, detta kan du också se tidigare i tråden. Detta efter att jag satt mig in i branschen :)
 
Visst har du gjort det där lilla jobbet själv nu?
 
UffeH skrev:
Visst har du gjort det där lilla jobbet själv nu?
Tror det blir att göra det mesta själv. Tror dock att en VVSare får installera diskmaskinen, min koppling fungerar bra, men som sagt skönt att frånskriva sig ansvaret vid eventuell läcka i framtiden. Lätt värt 1000:-. I ett våtrum kan man koppla själv, ser inga problem med det. Läcker det så är det som sagt i ett våtrum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Manganbangan skrev:
Om bygget ska följa branchreglerna så måste de dra om vattnet så att det inte längre går upp genom golvet. De får alltså inre bryta tätskiktet i golvet. Detta är ett rätt omfattande ingrepp som kostar på.
Inget som ska göras i mitt badrum, så inga problem för mig.
 
Bara att konstatera att ROT avdragen och mängden av jobb (som beror på ROT) har trissat upp priserna å det grövsta... Hantverkare lämnar löjeväckande offerter till kunderna och tillslut så nappar någon. Förr kallade man hästhandlare - sedemera bilhandlare för oärliga men jag undrar vilken kategori som börjar överta den platsen...
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Friskt vågat.... men det låter som de inte vill ha jobbet.
Jag tycker det låter väldigt dyrt.
Du nämner att det är en lägenhet. Din BRF har förmodligen kontrakt med en fastighetsskötarfirma. Kolla om de är intresserade av ett extrajobb, eller kan rekommendera någon.
Det brukar bli betydligt rimligare pengar.


Appeplan skrev:
Fick precis en skrattchock när jag fick en offert från en rörmokarfirma i Lund angående ett arbete i min lägenhet i Lund, skulle verkligen behöva lite input om detta stämmer, eller vad man kan räkna med för pris.

Arbetet som skall göras är detta.
KÖK:
Inkoppling av diskmaskin, står ca 20 cm från kökrören.
Inkoppling av köksblandare, koppla på blandaren i rören.

WC:
Montera bort äldre rör och plombera igen dessa tillfälligt (för renovering av badrum)
Montera bort radiator och plombera tillfälligt.
Efter WC renovering:
Dra nya rör, utsidan av väggen. Rördragningen har 3st 90 graders vinklar, längd ca: 2m+1,6m+0,3m.
Från dessa rör skall wc, wc-kran, samt dusch kopplas in.
Sedan skall en handdukstork installeras från utanpåliggande vattenrör. Rördragning ca 30cm.
Jag slänger allt gammalt och restmaterial själv.

Pris för detta 30 100kr.

Det jag hade räknat med var ca 7000-10 000kr.. Hur berättigar man 30 000kr?

I tidigare lägenheter har jag betalat (utfört av VVS firmor)
1500kr - diskmaskinsinkoppling
700kr - inkoppling av köksblandare

Så wc jobbet kommer kosta 27 900:-? Hur är det möjligt?
Kollar man lite på Bauhaus tjänster i wc:
Inkoppling av wc-stol - 798kr
wckran - 698kr
duschblandare - 448kr
Handdukstork - 898kr
Dragning av vattenrör - 198kr/lm = 198*4=792kr
Total - 3634kr
På detta pris ingår inte material, så:
27 900kr - 3634kr = 24 266kr för materialkostnader om man skulle välja vvs-företaget som jag fick offert ifrån?

Detta kan väl inte vara rimligt? Har inte stor erfarenhet inom vvs-branschen, men detta känns sjukt dyrt. Vad är ett rimligt pris för jobbet?
 
OlssonX skrev:
Friskt vågat.... men det låter som de inte vill ha jobbet.
Jag tycker det låter väldigt dyrt.
Du nämner att det är en lägenhet. Din BRF har förmodligen kontrakt med en fastighetsskötarfirma. Kolla om de är intresserade av ett extrajobb, eller kan rekommendera någon.
Det brukar bli betydligt rimligare pengar.
Tack för tips, redan kollat på den fronten. Vaktmästarna är fastanställda av BRFen. Det dom har tillåtelse att göra inom vvs och el är typ, fixa mindre läckor, stopp i wc, byta huvudsäkring, annars hade det varit guld.

edit,kanske heter fastighetsskötare numera istället för vaktmästare :)
 
Krilleman
Appeplan skrev:
edit,kanske heter fastighetsskötare numera istället för vaktmästare :)
Nej dom titulerar sig fastighetstekniker numera!

Och hade du bott granne med mig så kunde jag ha hjälpt dig med rören. Ett par öl och något starkt till och det hade varit klart! (y)
 
Appeplan skrev:
Enkelt svar, JA, men jättestora bokstäver, jag har en moralisk gräns för vad mitt arbete är värt. Om du inte kan förstå hur man kan sätta ett ekonomiskt värde på en tjänst utifrån moral så kan man ju som hantverkare bestämma att enbart arbeta mot de äldre, eller ja dom som inte kan nåt om branschen. Dom kan man ju lura på det mesta! Men det spelar ju ingen roll så länge jag får in 2000kr i timmen för jobbet, jag tjänar ju på det, beställaren är skitsamma. Eller hur tänker du? Din diskussion låter inte så mycket bättre själv...
Intressant svar med tanke på att jag vände mig till användaren "systemfel", vilket torde vara ganska klart. Jag trodde det var du som försökte köpa en tjänst, inte sälja den. Men du kanske skäller på alla träd nu?
 
elpaco skrev:
Intressant svar med tanke på att jag vände mig till användaren "systemfel", vilket torde vara ganska klart. Jag trodde det var du som försökte köpa en tjänst, inte sälja den. Men du kanske skäller på alla träd nu?
Sorry, läste dem istället för du. Om man citerar vem man tilltalar så blir det enklare, speciellt med många inlägg och flera användare som kommenterar. Utan citat så trodde jag du riktade dig till ts. Haha nä jag har skällt klart :)
 
krilleman_215 skrev:
Nej dom titulerar sig fastighetstekniker numera!

Och hade du bott granne med mig så kunde jag ha hjälpt dig med rören. Ett par öl och något starkt till och det hade varit klart! (y)
Hade varit fint med en sån granne som dig :)
 
kanonkula skrev:
De har "bara" lämnat offert på vad de vill ha betalt för att utföra ett jobb, senast jag kollade i lagboken var det inget brott?
osiris skrev:
Man kan ta precis så mycket betalt som kunderna är villiga att betala, så fungerar en marknadsekonomi.
Ni har helt rätt att det är svårt att få en offert till att handla om ocker och en företagare kan naturligtvis försöka ta det pris som man vill. Men det är samtidigt inte olagligt för kunder att bli upprörda, varna för ett företag och sprida information om att man ska undvika vissa företag som försöker ta oskäligt betalt. Så oavsett vad lagen säger så måste man förtjäna sitt rykte och jag tycker Andreas inlägg nedan är klockrent.

AndreasFr skrev:
Kan inte hålla mig...
Som företagare i branschen kan jag INTE tycka det är ok - vare sig moraliskt, i goodwillhänseende eller juridiskt - att prisa ut sig mot konsument. Mot annan näringsidkare eller offentlig kund är det en annan femma (eller, för VVS-butiken, tia, minst...).
Varför? Branschen är redan en djungel för konsumenten. Utöver fackkunskapen, som hantverkaren i konkurrens med andra har rätt att ta betalt för, är det väldigt svårt att förstå och på ett meningsfullt sätt ifrågasätta prismodeller, materialpåslag, tidsåtgång, garantivärde osv osv. Genom att "prisa ut sig" försöker hantverkare utnyttja konsumentens totala informationsunderläge för att tjäna pengar.
Detta är orsaken till att hantverkare generellt har välförtjänt dåligt rykte, vilket tyvärr också drabbar dem som har yrkesheder. Entreprenörskap betyder inte att kortsiktigt tjäna pengar på oärligt sätt. Jag tror man i längden tjänar mer pengar (och själv mår bättre) om man kan se kunden i ögonen efter jobbet utan att behöva vara sociopat.
Men det kanske är omodernt... ;)
 
mr_bygg skrev:
Ni har helt rätt att det är svårt att få en offert till att handla om ocker och en företagare kan naturligtvis försöka ta det pris som man vill. Men det är samtidigt inte olagligt för kunder att bli upprörda, varna för ett företag och sprida information om att man ska undvika vissa företag som försöker ta oskäligt betalt. Så oavsett vad lagen säger så måste man förtjäna sitt rykte och jag tycker Andreas inlägg nedan är klockrent.
Jag håller med om alltihop!
 
  • Gilla
mr_bygg
  • Laddar…
TS, ringde du aldrig till firman som du sa att du skulle? Hade varit intressant att höra vad de hade att säga om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.