Nu är allt utrett. Elektrikern får inte sin verksamhet att gå ihop utan dessa priser. Att jag får betala min egen sladd beror på hans ordersystem som beställer material tillskuret hos grossisten.

Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men det enklaste nu är att betala o gå vidare.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Tog han med sig din sladd till grossisten och fick den tillskuren?

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Aldrig i livet att jag hade betalt för min egen sladd för att han inte får ihop sin ekonomi annars eller för att hans ordersystem är undermåligt. Det är snudd på en polisanmälan för bedrägeri.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Men hur hamnade din sladd i grossistens system så att han kunde köpa den där? Tillskuren och allt? Nä, den skulle inte varit med från början. Jag hade aldrig heller betalt för min egen sladd.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alltså jag håller med de flesta som skrivit här. Min fd bekant håller inte med om nåt i princip och vill inte ha med mig att göra. Tycker att jag beter mig olämligt. Situationen är olustig. Känner mig dum, lurad och besviken. Inte för pengarna eller att han var serviceminded och gjorde jobbet på kort varsel. Utan för att jag utmålas som den största idioten i detta eftersom jag inte accepterar fel i fakturor eller rätt saftiga priser.

Alla spännande diskussioner om att 2m kabel beställs automatiskt och att de inte får ekonomin att gå ihop är bara svårt att ta in.

Han läser här också, men tycker bara att vi är småpojkar som inte kan driva företag.

Så är det med den saken, men nu är det helg.

• Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Skysodan skrev:
Han läser här också, men tycker bara att vi är småpojkar som inte kan driva företag.
Det finns gott om personer i tråden som driver företag eller arbetar på framgångsrika företag utan att fakturera kunderna för deras egna material eller med fantasipriser. Jag tycker det är rätt tydligt vem det är som inte kan driva företag...

Jag hade betalt in en skälig slant och absolut inte betalat för min egen material. Sen bestridit alla övriga krav och bett honom ta det till tingsrätten, så han får förklara där varför han ska få betalt för saker han inte ens levererar.

S Skysodan skrev:
Så är det med den saken, men nu är det helg.
Gott så, Ham en fantastiskt trevlig helg.

• Gilla
  • Laddar…
S Skysodan skrev:
Elektrikern får inte sin verksamhet att gå ihop utan dessa priser.
Märkligt syn på kundvård!
Han får gå en grundkurs i ekonomi och lära sig räkna ut totalt täckningsbidrag. Efter det rensa bort onödiga utgifter och fastställa ett timpris som gör att det går runt. Då kan han sluta leka detaljhandel och istället få betalt för sitt arbete och inte material som säljs. Absolut inte sno kundens material och ta betalt för det!!!

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Det här med "servicebil". Jag ser det som en metod för firman att ta ut en bilkostnad. tidigare var det vanligare att bilkostnad togs ut som en pris per km. Nackdelen med den prismodellen, är att hantverkare behöver bilen för att köra till kunden, men iallafall när det är ett lite större jobb, så står bilen parkerad hos kunden, kanske en hel dag.

Bilar minskar i huvudsak i värde genom ålder, inte körda km. Det är alltså när bilen står parkerad hos kunden som den kostar pengar.

Därmed passar inte pris/km modellen så bra för hantverkare.

Jag tänker inte sjunka lika lågt som min elektriker.

Senaste info ( som jag fick i ett låång mail som intygade min inkompetens som hantverkare och elektriker på flera sätt. Tur jag inte jobbar som det då ;))

Han ska kreditera mig för kabeln. Kanske skulle erbjuda honom att marknadsföra sig här.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Bra att kabeln blir krediterad. Resten kan man, i detta läget, inte ha så mycket synpunkter på. Det är nog bara att ta det som läropengar.

Men jag kan inte låta bli att reflektera över bl a servicebilskostnaden. Om man jobbar 225 dagar om året (5 veckors semester) och tar ut en (1) servicebilsavgift om dagen och avskrivningstiden för bilen är 5 år... Det blir en rätt så schysst kärra man kan åka runt i.

• Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
-RB- -RB- skrev:
Bra att kabeln blir krediterad. Resten kan man, i detta läget, inte ha så mycket synpunkter på. Det är nog bara att ta det som läropengar.
Man kan givetvis ha en massa synpunkter på, annars är man ju både blind, döv och dum ... ;)

Och ärligt talat är det frågan om det inte i juridisk mening också är så klandervärt att man skulle kunna vinna en process.
Men det är nog tillräckligt långt ifrån säker vinst att man nog bör låta bli, i alla fall för dessa belopp det rör sig om här.

Vad jag menade är att ibland är det bättre att lägga sånt här åt sidan, betala, ta det som läropengar och sen berätta för vänner och bekanta att den elektrikern kommer jag aldrig någonsin anlita igen. Men visst är priserna för höga. Men det är en sak att ha rätt och en helt annan sak att få rätt.

• Gilla
  • Laddar…
Visst är det härligt när det är precis tvärtom och man nästan väntar på tillfällen att berätta för alla att att man är nöjd?

Det anmärkningsvärda är att det ganska sällan är summan på sista raden på fakturan som avgör om man är nöjd eller inte.
Skillnaden ligger i kommunikationen och ett arbetssätt inkl fakturering som gör att man inte känner sig lurad.

Har man byggt det förtroendet genom väl genomförda uppdrag t.ex. i bekantskapskretsen kollar man inte så noga på fakturorna sen. Man vet ju att man kan lita på att kabeln inte kostar 500kr/m bara för att man inte köpt just den förut och har ett tidigare pris. Måste vara rätt skönt för hantverkaren också? Att ta betalt för sitt kunnande och ha nöjda kunder istället för stt bråka om varannat jobb.

Får man det inte att gå runt utan ockerpriser på materialet kanske man ska titta på hur man räknat ut sin timkostnad? Vad tar konkurrenterna? Och hur många timmar debiterar man egentligen varje månad? Varför då? Glassar man bort 5h per vecka och administrerar bort 10h kanske man bör skaffa enklare hjälp t.ex. Eller får man inte tillräckligt många jobb? För att man inte får några referenser? Varför då? Hur ser det ut hos konkurrenten som det verkar gå så bra för? Vad skiljer denna? Det finns ingen naturlag som säger stt man ska kunna försörja sig inom ett visst yrke bara för att man själv vill det.

Det kommer alltid vara svårt med små fjuttuppdrag som att montera ett sketet uttag. Är man i det läget att man behöver jobb kanske man måste acceptera lägre marginal på en del jobb för att bygga sitt varumärke och öppna dörren för större affärer. Man kan också vara bra på att planera (och handla i förväg/ha litet lager med sig) och slå ihop flera små uppdrag i ett område.

Vi har en byggfirma/fåmansföretag i området där jag bor. Han försörjer sig på att folk känner sig nöjda och inte lurade. Jag har aldrig hört någon prata i termer att han är billigare än någon annan.Han gör säkert 80% av alla jobb i området och hör och häpna: Hans "servicebil" har sex cylindrar, men folk är nöjda ändå!! Antagligen står det inte "flercylinderstillägg" 50kr på hans fakturor...

Min poäng är att en del hantverkare inte förstått detta resonemang om hur man agerar för att kunden inte ska känna sig lurad, hur man skapar en bra relation och kanske även hur man ekonomiskt och adminstrativt bör lägga upp sin verksamhet. Detta handlar återigen inte om slutpriset. Man retar upp sina kunder i onödan trots att man nog är rätt duktig på själva hantverket egentligen. Det kan också vara så enkelt att man borde vara anställd i en större elfirma och arbeta som elektriker och inte driva eget.

• Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
S Skysodan skrev:
Tycker både tid material m.m är rejält saltade. Dessutom fick jag betala för H07 som han lossade från vår spis.

Ska man bestrida? El killen är bekant
Ocker.. hälsningar elektriker med egen firma...

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.