Man blir ju sugen på att fixa till en tjänst där man recenserar alla lokala hantverkare.
Man ringer och ber om hjälp med ett enkelt jobb, typ ett nytt jordat uttag i garaget, frågar inte om pris.

Sen recenserar man enligt följande:
Bemötande vid beställning.
Bemötande från personen som utför jobbet
Utförandet av jobbet.
Pris för hela jobbet.
Timpris
Materialkostnad som man jämför med ett snittpris från ett antal olika butiker och grossister (givetvis efter alla rabatter och inklusive ev. frakt)
Ev. extra kostnader såsom bil, admin. avgift mm.
Förhållande mellan fakturerade timmar och timmar på plats.

Tyvärr innebär detta en hel del jobb, kollade snabbt på eniro och det verkar finnas runt 20 - 30 olika elfirmor i min närhet, skall man sen ta in rörfirmor målare och snickare med så blir det ett enormt jobb.
Sen måste man vara hemlig med, för om firmorna vet vem dom skall till så kommer dom ju självklart att göra ett bra jobb och skicka en rimlig faktura...

Men när man skall leta rätt på en hantverkare man vill ha hjälp av borde en sådan sida vara till bra hjälp.

Mikael_L
Finns det inte redan sådana sajter ..?
rejta.se, eniro reco osv ...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det inte redan sådana sajter ..?
rejta.se, eniro reco osv ...
Jooo, men för den som vill är det väl rätt enkelt att be alla sina vänner att gå in och ge positiva bedömningar, och kanske till och med skriva ner alla konkurrenter. man vet ju inte riktigt hur oberoende dessa saiter är. Eller?

BirgitS
Zixten Zixten skrev:
Jooo, men för den som vill är det väl rätt enkelt att be alla sina vänner att gå in och ge positiva bedömningar, och kanske till och med skriva ner alla konkurrenter. man vet ju inte riktigt hur oberoende dessa saiter är. Eller?
Tyvärr vet ju ingen hur rättvis du blir heller efter ett tag eftersom det nog sprider sig rätt bra vem som ligger bakom omdömena och då får du nog ett annan bemötande än andra. Sen gäller det ju att få ekonomi i det hela för dig, för att hålla på och betala 2000 kr för uppsättning av ett vägguttag i längden blir ju dyrt.

• Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
A acrophobic skrev:
Som många varit inne på: Varför tar inte hantverkare ut vad de behöver på timpriset istället för materialet? Om det så skulle sluta på 3000kr/timme, fine! Men då blir det iaf ärligt och enkelt att jämföra mellan olika firmor. Vore så enkelt.
Det som folk uppenbarligen stör sig på är att man sätter ett orimligt lågt timpris och lägger på skyhöga marginaler på materialet istället. Och för de som då säger att ingen skulle anlita en hantverkare med högre timpris, så tror jag faktiskt inte folk är så naiva att man bara kollar på det. Skulle hellre betala en tusenlapp i timmen för en elektriker som istället har ärliga och rimliga materialpriser.
Man kanske kan jämföra med en kapselbryggare. Du får bryggaren för 300, sen tvingas du köpa varje kapsel för tre spänn. Det är nog inte så många som jämför pris på kapslar, utan det är bryggaren som man jämför med andra. Eller en bläckstråleskrivare, den får man nästan gratis och sen är man fast med svindyra patroner där en ny uppsättning kostar med än skrivaren.

Vad gäller hantverkarnas priser så tror jag att timpriset är pressat och sen försöker de ta igen det på materialet. Tänk att 50% försvinner i skatt och att de kanske inte kan fakturera 8 timmar dag ut och dag in, eller vad de behöver för att få en dräglig lön+pension. Jag kan tycka att det är okej att de tjänar på materialet men jag skulle bli förbannad om jag fick betala mer för det än vad det kostar ut till kund på XL bygg, eller liknande byggvaruhus.

-RB- -RB- skrev:
Men jag kan inte låta bli att reflektera över bl a servicebilskostnaden. Om man jobbar 225 dagar om året (5 veckors semester) och tar ut en (1) servicebilsavgift om dagen och avskrivningstiden för bilen är 5 år... Det blir en rätt så schysst kärra man kan åka runt i.
Tjaa.. Sååå himla bra bilekonomi blir det nog inte. Om jag fattar den refererade fakturan rätt så täcker servicebilskostnaden även milkostnaden för bilen.

Så det skall täcka den totala kostnaden för värdeminskning, bensin, service, ev. vägtullar osv. Även kapitalkostnader för lagret och verktygen som påstås finnas i bilen. Den posten brukar ju elektriker/vvsare ta upp som enorm, den är inte enorm, men det är trots allt en kostnad.

Visst det är ändå en bra tilltagen ersättning, men troligen finns det dagar när det inte blir några service bils avgifter heller.

Jag tror det enda sätter att inte råka för såna handverkare är att begära offert. Offerten ska sammanfatta alla kostnader inkl moms som ett fastpris. Det får röra sig max 10% vilket ska man vara överrns om från början.
Inga rörliga timpriser som kan dra i väg. Något sort tidsplan ska man ocå vara överens om. (Inte som mitt badrum som började renoveras i Nov och blev färdigt i April nästa år ! ).
Beställaren/kunden måste oxå vara medveten om att önska sig ett pris är en sak och få fakturan i handen är helt annan sak, om man inte kommer överens om priset.
Min erfarenhet säger att nästan alla handverkare använder sig av en och samma metod. Det går ut på att lämna så många poster så möjligt öppna. Om man kommer överens om arbetskostnaden då vill de inte binda material kostnaden eller tvärtom. Detta för att lämna utrymme för att öka sina vinst marginaler.om se har lyckats med att ha alla poster öppna som arbetskostnad, timmar, material och transport då är det jackpott. Då kan ta iprincip vilken pris som helst.

Redigerat:
S surfarn skrev:
Jag kan tycka att det är okej att de tjänar på materialet men jag skulle bli förbannad om jag fick betala mer för det än vad det kostar ut till kund på XL bygg, eller liknande byggvaruhus.
Nog för att jag tycker fakturan i OP är väl hög, men tror du en liten firma med typ 5 elektriker på något vis kan konkurrera i inköpspriser med de stora handlarna? Vissa saker som finns på elbutik.se är billigare än vårat inköpspris hos grossister.

T
P pnilz1 skrev:
Vissa saker som finns på elbutik.se är billigare än vårat inköpspris hos grossister.
Varför handlar inte ni "basvarorna" på elbutik.se då?

• Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
T Thullen skrev:
Varför handlar inte ni "basvarorna" på elbutik.se då?
Kanske för att kräver framförhållning ;)

——————————————————

Om nu elbutik.se är billigare och det uppenbarligen går att sälja till ockerpriser, så varför inte passa på att maximera vinsten i företaget genom att handla på elbutik?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Svaret är inte alltid uppenbart. Varför köper ni inte in från elbutik.se om det är billigare än grossisten? Går även bra att storhandla där det är billigt och att konplettera där det är dyrt men man får det i näven snabbt (jämför att veckohandla mat och komplettera efter behov).
1000 m installationskabel och liknande är knappast en högriskare att köpa hem utan snarare en förbrukningsartikel.

Om man inte planerar/samordnar några inköp över huvudtaget utan bara handlar hos grossisten enstaka artiklar en eller ett par i taget, jobb för jobb, så vill grossisten givetvis ha betalt för t.ex. kassapersonal och ekonimiavd som skall lägga tid på att hantera en massa småtransaktoner. Om ni däremot dyker upp lagom sällan och handlar för 50000kr varje gång eller kanske rentav beställer med datorn så att personalen kan plocka ordrar när det passar (eller bättre, skicka från ett effektivt lager), kan grossisten sänka priset.

Dessutom måste ju jag, kunden, även betala för den extra arbetstid det tar att jobba på det sättet.

På jobbet när jag köper tjänster väljer jag "smarta" leverantörer så mycket jag kan. De är oftast bättre på både leveransprecison, pris och kvalitet helt enkelt därför att de "har koll" på sin verksamhet och maximerar tiden de lägger på att skapa värde (det fysiska elinstallationsarbetet) i detta fall. De ligger flera jobb framåt i planeringen.

Smarta företag finns i alla storlekar (kanske inte jättar?) men av lite olika skäl. Den springande punkten är att det behövs den här sortens kompetens för att lyfta. Fyra duktiga installatörer och en tekniskt kunnig säljare/administratör/arbetsledare kan nog lättare dra in mer pengar än fem elektriker som har en firma ihop där alla ska göra allt i en gröt och agerar som fem enskilda firmor.

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Storhandlar man från elbutik så får man dels ingen frukost och dels ingen färdig faktura man kan lämna till kunden.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Så länge det är ett aktivt val man gjort, fine. Men man får heller inga affärer (av mig iaf). Sitter man inte och fikar hos grossisten kan man annars beställa utkörning av frukost varje dag till firman för en gemensam frukost samtidigt som man bekräftar körschemat för dagen.

Gör man så för att man inte vet bättre och sedan undrar varför affärerna går dåligt och kunderna är missnöjda, då behöver man inse att man kan få/köpa hjälp att utveckla sig.

Man får ju välja lite. Prioriterar man fika hos grossisten får man acceptera lägre intäkter och lägre lön, alternativt mera bråk med kunder för att man tror att man ska ha samma lön fast man jobbar 25h aktivt. Prioriterar man hög inkomst får man helt enkelt rycka upp verksamheten och börja jobba.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Så länge det är ett aktivt val man gjort, fine. Men man får heller inga affärer (av mig iaf). Sitter man inte och fikar hos grossisten kan man annars beställa utkörning av frukost varje dag till firman för en gemensam frukost samtidigt som man bekräftar körschemat för dagen.

Gör man så för att man inte vet bättre och sedan undrar varför affärerna går dåligt och kunderna är missnöjda, då behöver man inse att man kan få/köpa hjälp att utveckla sig.

Man får ju välja lite. Prioriterar man fika hos grossisten får man acceptera lägre intäkter och lägre lön, alternativt mera bråk med kunder för att man tror att man ska ha samma lön fast man jobbar 25h aktivt. Prioriterar man hög inkomst får man helt enkelt rycka upp verksamheten och börja jobba.
Jag vet inte riktigt på vilken sida du står.
Jag var inte medveten om frukostvanor hos grossen. Är det verkligen så så är det ju ännu värre med hantverkarna. Om frukosten är gratis eller till mycket lågt pris kan det betraktas som muta och är straffbart både för grossen och för hantverkaren. Konsumenten är förloraren.
Kanske jag ska åka in till Ahlsells och kolla vilka som käka frukost där.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte riktigt på vilken sida du står.
Mitt i mellan hoppas jag! Det är inte så enkelt som att välja sida: "alla hantverkare är dumma i huvet" eller "konsumenterna är idioter", för då är vi som skriver här lika korkade. ;) Det finns flera nyanser och sidor.

Frukost,diverse luncher mm brukar det bjudas på även om det nog har minskat ganska rejält. Det var länge sedan jag själv åt frukost gratis (har även bytt jobb).

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.