P pnilz1 skrev:
Nog för att jag tycker fakturan i OP är väl hög, men tror du en liten firma med typ 5 elektriker på något vis kan konkurrera i inköpspriser med de stora handlarna? Vissa saker som finns på elbutik.se är billigare än vårat inköpspris hos grossister.
Materialet i TS faktura kostade ca 1689kr + moms tror jag.
Jag kollade vad jag skulle få ge för detta på Ahlsell med mitt avtal. Jag handlar nästan aldrig där, är inte elektriker så jag borde inte ha så bra avtal då.
Jag Skulle få ge 543kr + moms
Så om en firma med 5 elektriker inte klarar av att få till samma avtal så är dom dåliga på att förhandla.
Och med ett inköpspris på 543kr skall det enligt min menig vara rätt enkelt att komma under 1000 kr inkl. moms ut till kund....

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju bara att konstatera att denna faktura är en scam.
Tidsåtgången känns lite väl tilltagen, men något kanske krånglade lite, så det behöver inte vara helt fel i så fall.
Men tiden borde annars ligga på max två timmar tycker jag. (själva jobbet 1 tim, och 1 tim för resten runt om, hämta material osv)
Men materialpriserna är ju satta åt helvete.

Måste kännas väldigt snopet och trist att det dessutom är en bekant som lurat en.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Nu blev jag nyfiken och gick in och kollade på Ahlsell. Kablarna är ej exakt artikelnummermatchning, men avser exakt längd (ej ring).
Obs vi är INTE ett elinstallationsföretag. Vi handlar "småkrafs" på Ahlsell för att byta ut lite grejer i våra maskiner mm.

• Skärmbild av en beställningslista med olika elprodukter och deras priser från Ahlsell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade även elbutik. Där kan man inte köpa bara fem meter exq så lägg på nån hundring eller köp 10m av liknande installationskabel.
Obs, det är inklusive moms. Så 275kr + moms och frakt + fem meter exq eller liknande.

• Skärmdump av en onlinevarukorg med elektriska komponenter som kopplingsdosor och installationskabel, totalt 502 kr inkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Åh tänk.
Chefen min blir sur om jag handlar på Ahlsells, för dom är så dyra, enligt han. :D

Skulle vara väldigt intressant att veta vad någon "storfräsare i elbranschen med Sveriges fetaste rabatt" betalar för dessa grejer, för att jämföra.

Ja precis som ni påpekar så är det en scam. Sagda hantverkare bor här på orten ca 500m bort. Var hemma o vabbade o skulle hjälpa till. Tog fel grejjer med sig o byggde upp det fel först. Så jag undrade hur det gick när han började skruva ner grejjerna.

Man ska få tjäna pengar men man behöver ju inte ockra. Bedömer att arbetat tid borde varit 2h men 3. Faktura-material (500)=4000. Ingen körning att tala om. In till firman 1300/h.

Det tycker inte jag att jag vill betala. Men så har jag nu gjort.

Redigerat:
S Skysodan skrev:
Det stora feltänket denna hantverkare nu gjort, är att han mist en kund och måste få tag på en annan. Denna mista kund är mycket missnöjd och för det vidare till släkt och vänner, så inte heller de kommer att låta hantverkaren utföra några jobb hos dem.
Så jag förstår att han har svårt att få det att gå ihop.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så du menar på fullt allvar att hantverkaren ska ta sig hem till kunden med material och verktyg gratis och starta tidsdebiteringen när denna öppnar dörren?
Ungefär som att ringa taxi "hej jag bor 8 mil utanför stan och vill ha en bil men jag betalar först när jag satt mig i bilen här hemma".
Jag kan förstå ditt resonemang om du tar med dig ditt hus till din hantverkares företag så han kan arbeta med det. Du skriver att ingen annan yrkeskategori kan ta betalt för att åka till jobbet. Precis som en kontorsråtta har sitt arbetsställe så har en elektriker sitt företag som arbetsställe där han utgår ifrån. Jag har svårt att komma på någon yrkeskategori som utgår från sitt arbetsställe och åker till kund och inte får betalt för detta. Framkörningsavgift brukar man kalla det för.

Jag tycker 5000kr för ett eluttag låter absurt. Men samtidigt så faller det på sin egen orimlighet att inte få betalt för restid eller framkörning. Tänk om jag vill ha en kabel urkopplad ur skåpet, ett jobb som tar 3 minuter. Är det då rimligt att elektrikern skulle sitta i bilen 1 timme fram och tillbaka men enbart få betalt för 3 minuters arbete? Han hade nog inte överlevt 1 månad på det!
Är väl inte så troligt att man ringer en elektriker i Uppsala när man skall byta ett eluttag i Stockholm och förväntar sig att det inte skall kostar extra så klart.
Det är däremot många branscher som inte debiterar restid eller 'servicebil'. Har själv köpt städning, byte av entremattor, golvslipning, låssmeder eller målning/tapetsering utan att betala en massa extra och det är ju sånt som kräver bil för att transporteras.
Elektriker och rörmokare är bortskämda helt enkelt.

• Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
S Skysodan skrev:
Ja precis som ni påpekar så är det en scam. Sagda hantverkare bor här på orten ca 500m bort. Var hemma o vabbade o skulle hjälpa till. Tog fel grejjer med sig o byggde upp det fel först. Så jag undrade hur det gick när han började skruva ner grejjerna.

Man ska få tjäna pengar men man behöver ju inte ockra. Bedömer att arbetat tid borde varit 2h men 3. Faktura-material (500)=4000. Ingen körning att tala om. In till firman 1300/h.

Eftersom elektrikern sagt att vi här i tråden inte vet hur det är att driva företag och han naser att detta är rimligt så betyder det antingen att övriga elektriker som skrivit i tråden inte har någon som helst koll, eller så betyder det att denna kille inte kan driva företag med rimliga omkostnader om fakturorna måste se ut så här. Tar han fel och bygger fel så borde han rimligen inte fakturera detta. Ok om det är väldigt komlicerat med felsökning etc, men dels bör man flagga för det innan, dels låter det inte riktigt som ett sådant uppdrag.

Jag tycker att det är helt ok att nämna företagets namn så att inte fler går på niten med det här företaget.

M matteburk skrev:
Det låter rimligt... 3 timmar låter det som ok med allt de materialet... priset på materialet är ju vad de kostar om du ska handla det på en grossist som har en helt annan service än ställen för privatpersoner där de kan va billigare ibland.

Ibland känns det dyrt o ibland billigt att anlita en hantverkare...
kolla själv vad det företag du jobbar på har för timpenning o avans så förstår du nog bättre...
/M
Tyvärr tillhör nog du samma dåliga skrå som tycker det är ok att luras Därför har extraknäckande hantverkare +70 högsäsong Gamla stammen hanverkare som har ett hedersbegrepp och yrkesstolthet Sveriges hanverkare behöver rycka upp sig och bli trovärdiga igen. Finns säkert en och annan ärlig men inte är det många.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Varför handlar inte ni "basvarorna" på elbutik.se då?
Jag sköter inte inköpen på firman.

MultiMan
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Dagens Plånboken ger företrädare för branschen tunghäfta (han spelar medvetet oförstående): [länk]
Haha, hörde också detta. Pinsam tystnad, sedan det vanlig "jag kan inte kommentera ett enskilt fall".

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Haha, han vågar varken säga "det är så vi gör" eller "så borde det inte gå till".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.