52 732 läst · 176 svar
53k läst
176 svar
Är det såhär det kostar för elmaterial nuförtiden?
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Denna tråden visar igen polariseringen mellan de som känner sig lurade av fantastiska påslag med flera hundra procent, samt ibland komplett omotiverade bilavgifter, och dessa som försvara detta med hänvisning till alla dessa omkostnader man har.
Hur kan det då kommer sig att det finns faktiskt hantverkare som har rimliga påslag men klarar sig ändå?
Jag vill påstå att det finns rätt många firmor som är utomordentligt ineffektiva. Kommer frst till kund till ett förut definierat jobb men måste åka handla ändå. Upptäcker plötsligt hos kund att man behöver vara två för att släpa ett 80 kg tungt element uppför trappan och måste vänta på en kompis. Eller elektrikern som kom och for igen för att batteriet på mätinstrumentet var slut.
Och han som behöver 1.5 timmar för att skriva en faktura (0.5 tim arbete + 1.5 timme administrativa saker blev 2 debiterade timmar).
Varför kan inte fakturan kan se ut såhär (bara ett exempel):
Arbete 10 timmar
Material: inköpspris + 15%
Bilkostnad: 0 kr, åkte direkt hemifrån, var alltså ingen tjänsteresa
Administation (faktura + ROT-ansökan) 4 timmar
Firmabiltvätt 350 kr
Extra inköpsresa pga felköp 1200 kr
Avgift för kontorsbelysning på firman 80 kr.
Då är det i alla fall ärligt.
Hur kan det då kommer sig att det finns faktiskt hantverkare som har rimliga påslag men klarar sig ändå?
Jag vill påstå att det finns rätt många firmor som är utomordentligt ineffektiva. Kommer frst till kund till ett förut definierat jobb men måste åka handla ändå. Upptäcker plötsligt hos kund att man behöver vara två för att släpa ett 80 kg tungt element uppför trappan och måste vänta på en kompis. Eller elektrikern som kom och for igen för att batteriet på mätinstrumentet var slut.
Och han som behöver 1.5 timmar för att skriva en faktura (0.5 tim arbete + 1.5 timme administrativa saker blev 2 debiterade timmar).
Varför kan inte fakturan kan se ut såhär (bara ett exempel):
Arbete 10 timmar
Material: inköpspris + 15%
Bilkostnad: 0 kr, åkte direkt hemifrån, var alltså ingen tjänsteresa
Administation (faktura + ROT-ansökan) 4 timmar
Firmabiltvätt 350 kr
Extra inköpsresa pga felköp 1200 kr
Avgift för kontorsbelysning på firman 80 kr.
Då är det i alla fall ärligt.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Nja. Jag tror de flesta är beredda att betala ok, men inte att bli totalt lurade. Det är ju faktiskt elektriker som uttalat sig om att priserna på materialet är åt helvete.I ItWasntMe skrev:
Själv får man ju inte ens göra jobbet.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Nejdå jag tar skäligt betalt... men det är inte det trådens ursprung handlade om utan alla tillägg och groteska påslag som ofta förekommer när man tar arbeten på löpande kostnad.O Odjuret skrev:
De stackare som fortfarande tror att Fastpris är en minusaffär borde kanske lära lite av dessa stackare som blir så råblåsta att det är groteskt.
Du menar alltså att det är helt ok att salta fakturan hur mycket som helst om kunden inte frågat om pris innan?I Isa_ skrev:Vad kostar en öl/läsk på krogen? Hur mycket påslag har de där?
Sjukt att man får ett jobb utfört för att sen gnälla här, ja, jag kan också tycka att det är aningen dyrt. MEN LÖS DET INNNA NI PÅBÖRJAR JOBBET. En enkel fråga: vad kommer detta att landa på? Är man nöjd med priset, kör man på, annars tar man in nån annan.
Snark.......varför kan man inte inleda ett arbete med att prata med varandra. Så som vanligt folk gör. Lite kallprat, snacka lite skit för att sedan "get down to business".
Även om man kör på löpande så svarar den seriösa elektriken på frågor så som:
1 Timpris
2 Bilkostnad
3 Uppskattad tidsåtgång
4 "Egna" mtrl priser mot en lista som kunden får, dvs % påslag
Med svar på dessa enkla frågor INNAN jobbet påbörjas bör det anses som väldigt svårt att bli blåst.
Även om man kör på löpande så svarar den seriösa elektriken på frågor så som:
1 Timpris
2 Bilkostnad
3 Uppskattad tidsåtgång
4 "Egna" mtrl priser mot en lista som kunden får, dvs % påslag
Med svar på dessa enkla frågor INNAN jobbet påbörjas bör det anses som väldigt svårt att bli blåst.
Det som är lite konstigt är att det finns hantverkare som inte inser att det räcker med känslan av bli blåst, inte nödvändigt att det är juridiskt hållbart att det verkligen är en blåsning.
Nåja, jag fortsätter att berätta för så många som möjligt om rörmokaren som blåste mig. Hoppas att han får allt mindre uppdrag, och snart konkar.
Jag brukar också tipsa om de jag har haft bra erfarenheter av, så jag ger kritik/beröm efter vad de levererat.
Nåja, jag fortsätter att berätta för så många som möjligt om rörmokaren som blåste mig. Hoppas att han får allt mindre uppdrag, och snart konkar.
Jag brukar också tipsa om de jag har haft bra erfarenheter av, så jag ger kritik/beröm efter vad de levererat.
Bra sammanfattning. Då kvarstår bara frågan om vad servicebilen tillför. Transporterar den bara hantverkaren är den inte värd mycket, innehåller den ett lager av de vanligaste förbrukningsartiklarna kommer den att spara den del löjliga resor fram och tillbaka.N Nils82 skrev:Snark.......varför kan man inte inleda ett arbete med att prata med varandra. Så som vanligt folk gör. Lite kallprat, snacka lite skit för att sedan "get down to business".
Även om man kör på löpande så svarar den seriösa elektriken på frågor så som:
1 Timpris
2 Bilkostnad
3 Uppskattad tidsåtgång
4 "Egna" mtrl priser mot en lista som kunden får, dvs % påslag
Med svar på dessa enkla frågor INNAN jobbet påbörjas bör det anses som väldigt svårt att bli blåst.
En del verkar tro att det kostar en miljon att lägga upp ett förnödenhetslager till en elektriker i en servicebil. Det gör det inte. Allt grundmaterial är ju samma (lite olika kablar, klammer, kopplingsklämmor, utanpåliggande dosor, apparat- och kopplingsdosor mm), så man behöver eg. bara handla det man vet är specifikt för uppdraget (lysrörsarmatur, jordfelsbrytare, kapsling...). Det är ett gäng artiklar men inte alls omöjligt.
Kapitalkostnaden på det lagret är inte många kronor, men värdet av den besparande tiden kan vara en hel del. Jag kan även tycka att det är meningslöst att lägga dyrbar tid på att specificera och fakturera småsaker som "12st Wago 222 och 1 meter FK blå, 1 meter brun, 1 meter gulgrön, 4 st klammer 8-10mm" på en faktura. Nu är det iofs ibland så man använder detta arbetssätt för att bygga upp sitt lager eller saker man behöver till sig själv... 4 st klammer kostar på fakturan lika som inköpet av hela paketet... Det kan lika gärna stå "förbrukningsmaterial 3% på allt man plockar ur bilen.
Hantverkare skall vara ute och jobba. Tid för administration skall minimeras till gagn både för hantverkaren och kunden. Om man som kund vet vad timpriset är, transportpeng pga avstånd och att man vet att man inte blir blåst på materialet är det mycket enklare och inte så riskfyllt att påbörja jobb utan tiosidiga avtal och förhandlingar (spilld tid). Man ska såklart vara överens om en tidsuppfattning på en papperslapp men så mycket mer behövs egentligen inte då.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Med det priset på kabeln så anser nog jag att det var elektrikern som blåste kunden. 5000 för ett uttag verkar de flesta vara överens om att det är.galet dyrt, även elektriker i tråden. Att fakturera för material som kunden själv haft får nog räknas som en blåsning.N Nils82 skrev:
Jo, jag anser också att det är svinigt dyrt. Men hade kunden frågat, av ren självbevarelsedrift, och fått till svar att kabeln är svindyr så skulle väl kunden omöjligtvis blivit blåst.Fairlane skrev:
Det går liksom inte att komma ifrån, hur mycket man än avskyr hantverkare.
Vet man om priserna INNAN jobbet påbörjas kan jag inte i min vildaste fantasi fatta hur man känner sig lurad.
Dessutom borde det tillhöra allmänbildningen att frågar om priser då "alla" vet vilka j-vla klåpare hantverkarna är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Inom taxibranschen fanns det ett antal rötägg som fakturerade 5-30 ggr mer än normalt. Trots jämförelsepris blev många överraskade. Man införde därefter krav att om man hade ett jämförelsepris över 500 var man tvungen att skriftligt uppskatta kostnaden för resan innan den startade. Efter det har jag inte sett en enda bil med högre pris, innan såg jag det dagligen. Kanske måste man hitta något liknande system inom den här branschen, eftersom många tror att alla elektriker beter sig så här. Jag kanske har haft tur och träffat undantagen, men hantverkarna jag har haft att göra med har varit bra.
Risken är ju att folk tror att 5000 kronor för att montera ett eluttag är standard och så gör de själva,trots bristande kunskap.
Jag är inte för ett sådant förslag, men det är ett problem med vissa hantverkare och även med de som försvarar detta och låtsas som att de här priserna är rimliga för att grossister har så fantastisk service.
Risken är ju att folk tror att 5000 kronor för att montera ett eluttag är standard och så gör de själva,trots bristande kunskap.
Jag är inte för ett sådant förslag, men det är ett problem med vissa hantverkare och även med de som försvarar detta och låtsas som att de här priserna är rimliga för att grossister har så fantastisk service.
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg