I Isa_ skrev:
Vad kostar en öl/läsk på krogen? Hur mycket påslag har de där?

Sjukt att man får ett jobb utfört för att sen gnälla här, ja, jag kan också tycka att det är aningen dyrt. MEN LÖS DET INNNA NI PÅBÖRJAR JOBBET. En enkel fråga: vad kommer detta att landa på? Är man nöjd med priset, kör man på, annars tar man in nån annan.
Men här har de åkt till krogen och köpt en läsk för 29 kr, istället för en för tio kr på Ica, och levererat i TS hem.

Naturligtvis är det bäst att ta reda på vad det kostar i förväg, men går det? Om elektrikern först måste komma hem och titta innan han åker till grossisten, har han prislistan tillgänglig i kundens hem och kan han snabbt göra en offert? Om det blir ett hembesök för att titta, och sedan hem och räkna och göra offert, och sen få avslag på en massa offerter för att det är för dyrt, eller att kunden har frågat flera och tackar nej till alla utom en, blir det ju en stor kostnad för dessa småjobb.

Fairlane
Vad gäller reseersättning generellt så är det ett vanligt missförstånd att säga att ingen annan får betalt för att ta sig till jobbet.
Det är skillnad på att ta sig till jobbet och ta sig till kund.

Jag jobbar som konsult i IT-branchen och om kunden betalar restid eller inte beror på avtal. Sitter kunden i Stockholm, där vårt kontor ligger, fakturerar vi normalt inte restiden, men det beror på hur länge jag är hos kunden. Heldag så fakturerar vi inte. Ett möte på en timme måste vi dock även fakturera tiden det tar att ta sig dit och därifrån.

Jag har haft möten på en timme eller kortare i Linköping. Självklart fakturerar man restiden då.

Det mest extrema var en kund i Jordanien som ville att jag skulle vara med på ett möte som beräknades ta 2 timmar. Jag sa att jag kan komma, men det innebär att jag måste resa på förmiddagen dagen innan och resa hem på förmiddagen dagen efter. Dvs 3 fulla dagar skulle vi fakturera, plus flyg och 2 hotellnätter. Jag kunde dock göra mer nytta under dagen jag faktiskt var på plats om så önskades. När de hörde vad vi skulle fakturera för det korta mötet så hittade vi en annan lösning istället, där de körde mötet och tog anteckningar som de sen skulle skicka till mig för kontroll.

Med andra ord så tar man ersättning för restid även i andra branscher, men jag försöker vara tydlig med kunden och inte heller välja att fakturera 5000 kr för en hotellnatt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S
B Byggamedlego skrev:
Inte ett dugg förvånad.
Jag fick en prisuppgift på installation av hidealite led i fönstersmygarna vid en nyproduktion.
Kabel dragen ( svagspänning) hål upptagna.
Elektrikern skulle koppla ihop + och - samt trycka up leden i hålet, samt tillhandahålla material.
Prisdröm = 1000.- st + moms dvs 1250.- inkl moms, det gällde 70 st i detta fall.
Så det skulle kosta 87500 varav mycket högt räknat hälften är materialkostnad.
Skapligt betalt för max en dags arbete men det kostar ju på med servicebil.

Det blev en annan elektriker som fick jobbet.

Är ruskigt förvånad att det byggs nytt över huvud taget med dessa fantasier.

Argumentera sakligt är du snäll. Jag kan LOVA dig att servicebilen i din påhittade offert inte ens var 5% av offerten så det är knappast den som är problemet.

Ska man verkligen behöva ta in fastprisofferter på småsaker som installation av ett enda vägguttag?

Jag lät som sagt en elektriker göra exakt samma arbete som TS i vår förra lägenhet för drygt 5 år sedan, dvs dela upp ett trefasuttag för häll och ugn. Jag letade fram fakturan innan jag åkte på jobbet, jag betalade 1100:- inkl allt.

• Gilla
CHolden och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fy fan vad vad personer som du ställer till det för oss övriga privatkunder som vill ha småjobb utförda!

Du bråkar om en tusenlapp utifrån något som du själv säger är en tajt kalkyl. Du kommer tack och lov förlora, men hantverkaren förlorar förstås mer då hans arbetstid går åt medan du säkerligen har obstruerande som ett fritidsintresse.
Hej på dig,

Jag har inga problem att betala. Men varför skall jag betala 2-4 arbetstimmar för kafferast eller liknande. Hur skulle det se ut om du köpte tjänster från tex frisör: klippning 0,5h + 1,5h inhandling av material, glömde saxen påvägen till jobbet, 2xfika. Osv

Jag betalar resa, arbete på plats och den administration om krävs.

Tiderna är självfallet inte tagna ur luften. Var hemma vid båda tillfällen. Så arbete på plats stämmer och är korrekt.
Har tidigare köpt in denna tjänst fast den gången krävden mindre arbete på plats så jag har koll på vad admin kostnaden är.

Tex anmälan till elverket tar inte 1,5h. Behöver man öva på det så skall man inte debitera kunden detta, det är läropengar, osv. Har man svårt med administration så skall inte hålla på med det utan be admi personalen göra detta, dvs att det inte är elektrikertid 'a xxx kr / h.

Förstår att privatpersoner förstör, lika så hantverkarna. Det blir en ond spiral. Men det måste bli uppstyrt, sen rot kom in i bilden så blev även många seriösa hantverkare oseriösa, förstårligt då branschen skulle bli mer städad, fast det blev tvärtom.

Balans o sans, så blir det säkert bra. Summeringen är att de skapar arbetstillfällen för inkasso, advokater, kronofogden, m.m.

/Ezed

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Av denna väldigt enkla anledning så släpper undertecknad aldrig in en hantverkare innanför dörrarna utan att ha avtalat om priset innan...

Nu är man hantverkare själv men ngn slags moralisk kompass har man ju begåvats med.

Lider verkligen med dig.

Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Mycket HELT ONÖDIGT gnabb i tråden... Där elektriker och andra hantverkare blir stötta.

Problemet är som skrivits flera gånger INTE att elektrikern tar betalt för servicebil... inköpsrundor till grossister... materialkostnader osv.

Problemet är att många (inte alla) elektriker och övriga hantverkare gärna framhåller vad de tar i timmen som säljargument och sedan saltar fakturan med dessa helt påhittade materialpriser och påslag för servicebil som ändå alltid är med.

Det ÄRLIGA hade varit att faktiska inköpspriser redovisas i fakturan och överförs till kunden UTAN NÅGOT SOM HELST PÅSLAG. Sedan debiterar hantverkaren istället en högre timpenning som denne naturligtvis väljer helt själv efter sina kalkyler/marknadsläge/kundunderlag osv, och som redovisas i offerten såklart.

Detta kräver såklart lagstiftning eftersom de ärliga hantverkarna som då offererar 1 200 kr/h förlorar jobbet till de som säger 500 kr/h och luras med materialkostnader.

Som något off topic kan man dra parallellen till elektronikkedjornas löjliga "ordinarie pris" där en TV som kostar ca 5 000 kr i ALLA butiker kan marknadsföras som "5 000 kr! Ordinarie pris 8 000 kr! Du får 3 000 kr rabatt!! KÖP NU!". Detta går ju bara pensionärer på då alla andra kan använda Prisjakt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Detta går ju bara pensionärer på då alla andra kan använda Prisjakt.
Nu var du nog allt lite fördomsfull ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Argumentera sakligt är du snäll. Jag kan LOVA dig att servicebilen i din påhittade offert inte ens var 5% av offerten så det är knappast den som är problemet.
Tyvärr är det inte påhittat, vad får dig att tro det?
De aktuella hide a lite ledarmaturerna kostar 400.- st för vem som helst att köpa in, att montera en (1) st kostar således 600.- i befintliga hål med fördragen kabel.
Kan det bli mer tydligt?

Samma företag offererar tre (3) veckors arbete för den övriga installationen i ett 100 m2 nyproducerat hus utan någon teknik utöver helt normalt antal uttag, brytare och lamputtag.

Det är väldigt bra att ta in offert från ett antal aktörer utan tvekan.

S
B Byggamedlego skrev:
Tyvärr är det inte påhittat, vad får dig att tro det?
De aktuella hide a lite ledarmaturerna kostar 400.- st för vem som helst att köpa in, att montera en (1) st kostar således 600.- i befintliga hål med fördragen kabel.
Kan det bli mer tydligt?

Samma företag offererar tre (3) veckors arbete för den övriga installationen i ett 100 m2 nyproducerat hus utan någon teknik utöver helt normalt antal uttag, brytare och lamputtag.

Det är väldigt bra att ta in offert från ett antal aktörer utan tvekan.
Jag ifrågasätter inte att priset är åt helvete, jag ifrågasätter att det skulle vara servicebilen som gjorde priset så högt.

B
har inte läst hela tråden, men jag är i elkraftbranschen (på köpsidan) och vi hade ca 70-80% rabatt på grossistens prislista. Helt absurt. Visst vi köper extrema mängder kabel men ändå.

Listpriserna är skapade för att hantverkare ska kunna debitera sina kunder höga kostnader, eftersom det alltid tycks vara så att hantverkaren debiterar listpris och stoppar rabatten i egen ficka. Helt enkelt ett sätt att trycka upp timlönen utan att kunden lika lätt kan ifrågasätta rimligheten.

Jag brukar kräva att hantverkare sätter upp material som jag köpt in, då är det många hantverkare som inte är intresserade längre... konstigt, med tanke på att materialet jag köper in är samma som de skulle ha valt.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag ifrågasätter inte att priset är åt helvete, jag ifrågasätter att det skulle vara servicebilen som gjorde priset så högt.
Ok, undrar varför du skrev att det var en påhittad offert isf..
Servicebilen är väl en del av offerten men knappast avgörande, dock blir det ju en betydande del om man drar ut på jobbet i veckor, dvs, många dagar att debitera just servicebil.

Det där med att lägga till för servicebil, är enbart ett sätt att dölja sin riktiga timkostnad!
På skoj kollade jag vad följebil med förare tar, för att köra tillsammans med bred last fordon. 625Kr/tim med moms och då rullar bilen nästan hela tiden de utför uppdraget.
En parkerad servicebil tar TS elmontör 445Kr och då innehåller den inte ens det som behövs för att utföra arbetet!

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S scim skrev:
Jag lät som sagt en elektriker göra exakt samma arbete som TS i vår förra lägenhet för drygt 5 år sedan, dvs dela upp ett trefasuttag för häll och ugn. Jag letade fram fakturan innan jag åkte på jobbet, jag betalade 1100:- inkl allt.
Det var ett ganska OK pris.
Inget att diskutera, men speciellt mycket mer ska det inte kosta så länge inget direkt strulat.

Om jag måste hugga till en ungefärlig prisuppgift för installation av ett extra nytt vägguttag, om jag redan är på plats, så brukar jag hugga i med 1000:-, för då blev det oftast något billigare sen när det blev klart och man slipper få en missnöjd kund.

Ska jag åka en separat tur för endast ett extra uttag får det lov att vara ett relativt enkelt jobb för att det ska landa på under en lusentapp . Det går ju lite tid på resa, lasta in/ur skriva fakt.underlag.

• Gilla
316097 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ett ganska OK pris.
Ja, jag var nöjd med både arbete och kostnad. Tror elektrikern hade 5 km enkel resa från arbetsplatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.