Oh my......när värsta sortens ISIS- anhängare går säkrare än en elektriker med servicebil så har det nog allt gått lite över styr.

Med det sagt tycker även jag att prisnivån är lite väl magstark denna gång.

• Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju inte så det fungerar.
Elektrikern tar sin vanliga privata bil till jobbet, och får vare sig lön eller fritt bränsle för denna resa.
Väl framme på jobbet sätter han sig i arbetsbilen och kör ut till kunden, ungefär som busschauförren eller taxichauffören tar firmans fordon bort till kunden.

Det är detta fordon och fordonskostnad som avses med "servicebil" på fakturan.
Det är inte privatresan som elektrikern har för att ta sig till jobbet. **

Sen kan jag ändå tycka att "servicebil" är lite underligt att fakturera separat.
Den är ju defacto med på precis varenda uppdrag, då vore det kanske lika bra att baka in det i timpenningen, det är ju inte liksom att man säger, "Äh, det där jobbet ligger så nära så jag promenerar istället!" eller "För den sortens jobb kör vi inte bil!"

Om det är två saker som följer med elektrikern precis vid varenda uppdrag så är det ju bilen och skruvdragaren. Så har man servicebilsavgift så är det precis lika vettigt att ha en "skruvdragaravgift".

Vid fakturering kan man tjorva med att separatfakturera hur små poster som helst, man kan lägga på administrationsavgift, bokföringsavgift, div verktygsavgifter, lokalhyreavgift, telefonräkningsavgift osv osv.
Men man får ju inte glömma att ange alla dessa avgifter till kunden när man tar ett uppdrag, annars torskar man ju i rätten om det går dit.

Den kloke företagaren bakar in alla omkostnader som är relativt likvärdigt spritt på alla kunder och ger relativt lika påslag på varje arbetad timme till en generell timpenning.
Sen tar man ut sådant som skiljer mycket mellan olika kunder som separata fakturaposter. T.ex att hyra dyra maskiner, eller långa ressträckor eller dyr parkering vid kunden osv.
Det blir både rättvist och lättförståeligt.

**
Nu är det ju så att många elektriker och andra hantverkare kör med firmans bil gratis hem (men inte på arbetstid), helt emot lagar och skatteverkets regler.
Men det är lite typ en annan diskussion.
Jag vet inte om jag ska instämma här. Egentligen inte. Om jag som kund hade en extranytta av servicebilen (allt materiel och verktyg på plats utan extra inköpsresor) kunde jag köpa det. Men om elektrikern kommer för att ansluta befintligt materiel, eller behöver åka handla i alla fall, då är det för mig inget annat än att åka till jobbet med egen bil.
Varför är det så svårt att erkänna bara strävan efter maximal vinst? Exxon, Nestlé, ABB, Volvo gör ju samma sak.

• Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
S
C C_krusty skrev:
Som köpare så ser jag inte att jag ska betala för hantverkarens verktyg, ej heller hans bil........
Hahahaha :) ibland kommer det inlägg som är betydligt roligare än alla andra, här har vi ett av dom.

SJÄLVKLART ska du som kund betala för hantverkarens kläder, bil, verktyg, semester, sjukfrånvaro, du betalar även för eventuella garantireparationer, bensin, utbildningar och så vidare.

Varför skulle någon över huvud taget bli hantverkare om det var som du skulle vilja, att hantverkaren får stå för skyddskläder, utbildningar, bil, verktyg, bensin osv. Ur egen ficka?

Jag håller med om att den härrökningen är rejält saltad, men ditt inlägg är så absurdt att det krävde ett svar.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vad kostar en öl/läsk på krogen? Hur mycket påslag har de där?

Sjukt att man får ett jobb utfört för att sen gnälla här, ja, jag kan också tycka att det är aningen dyrt. MEN LÖS DET INNNA NI PÅBÖRJAR JOBBET. En enkel fråga: vad kommer detta att landa på? Är man nöjd med priset, kör man på, annars tar man in nån annan.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte om jag ska instämma här. Egentligen inte. Om jag som kund hade en extranytta av servicebilen (allt materiel och verktyg på plats utan extra inköpsresor) kunde jag köpa det. Men om elektrikern kommer för att ansluta befintligt materiel, eller behöver åka handla i alla fall, då är det för mig inget annat än att åka till jobbet med egen bil.
Varför är det så svårt att erkänna bara strävan efter maximal vinst? Exxon, Nestlé, ABB, Volvo gör ju samma sak.
Jag förstår inte ditt resonemang. Elektrikern kom ju fram till dig, redan där har du ju dragit nytta av arbetsbilen.

Sen är det självklart så att vissa kunder drar betydligt mycket mindre nytta av firmabilen än andra, och att ha en standardiserad avgift på t.ex 200kr blir aldrig rättvist, men det är ju fullständigt omöjligt att börja räkna på hur många procent av "full nytta" av arbetsbilen varje kund har haft.

450 är åt helvete för hög servicebilavgift det håller jag dock med om.

Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Men firman köper ju trots allt in en bil till varenda elektriker, som sen tankar den på firmans kort. Och till det har du skatt, försäkring, underhåll, reparationer, värdeminskning, leasingrån osv osv.
Denna kostnad kommer ju obönhörligen hamna på kunderna, hur vi än vrider och vänder oss.
Den enda frågan är hur kostnaden ska tas ut, inbakad i timpriset eller som ett separat tillägg på fakturan.

Sen kan man givetvis diskutera hela prisnivån för hantverkare generellt, och om inte firmorna egentligen tar ut bilkostnaden dubbelt (både i timpenningen och som extra påslag) vad bilkostnaden borde vara och hur den ska räknas ut osv osv.

Men hantverkarna kör trots allt omkring i bilar, och denna kostnad måste täckas, annars är företaget snart i konkurs, det borde du kunna hålla med om.

• Gilla
scim
  • Laddar…
I Isa_ skrev:

Sjukt att man får ett jobb utfört för att sen gnälla här, ja, jag kan också tycka att det är aningen dyrt. MEN LÖS DET INNNA NI PÅBÖRJAR JOBBET. En enkel fråga: vad kommer detta att landa på? Är man nöjd med priset, kör man på, annars tar man in nån annan.
På krogen lägger de ju inte på 520 + moms i timmen på din nota för tiden det tog att tillaga, öppna, hälla upp och servera ölen. + Servicebil 495 för leveransen av ölen till krogen. Och kvittoavgift på 30 kr. Det ingår liksom i priset du får betala för ölen, annars skulle du nog klaga på valfritt forum.

Men jag håller med om att ALLTID få en komplett offert. Både på arbete och material. Det har jag också lärt mig den hårda vägen, dvs bara fått ett ok timpris och sen åkt dit på världens dyraste sladd och servicebil. Elfirman ligger exakt 100 meter (max en minut) bort så det kan knappast vara körandet av bilen jag betalade för. Märkligt att den där servicebilen kostar lika mycket att serviceköra runt i oavsett hur långt från firman man bor...

• Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
I Isa_ skrev:

Som redan visats så är det lite tveksamt att jämföra med en öl på krogen, men om vi ändå gör det så är då frågan om man alltid frågar om priset innan man beställer?!

Det har hänt mer än en gång att jag bara beställer en öl eller två och sen ser priset när notan kommer. Man har ett hum om vad priset är. Om man då får en nota där en stor stark kostar 300 kr så nog klagar man? Inte skulle jag bara betala snällt och tänkt hur dum jag var som inte frågade.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
E ezed skrev:
Hej, lider med dig med oserlösa fakturor.
Det verkar vara en trend att salt eller fakturera luft.

Har själv ett ärende.
Bad en elektriker att säkra upp inkommande för mig, 25A till 35A.
Kräver viss ombyggnation av skåp då propparna kräver större gänga/fattning.
Sände över bilder så elektriken viste vad det var för skåp, ändå ville han komma o titta för att vara säker. Det vill säga att han fick till två besök för ett enkelt uppdarag, i min enkla värld såg jag det som att han lägger det på en hemresa/tar det mellan två jobb eler dyl. Kolla fakturan helt otrolig. 7eller 9 timmar beroende på hur man ser posten servicebil. Samt att de har räknat fel med rot. Försöka blåsa staten är inge bra.

Min kalkyl, tajt men görbar.

0,5 h kolla jobb (besök 1) faktisk tid
0,5 h inhandling av delar
0,5 h anmälan elverket
2,5 h arbet ( besök2) faktisk tid
0,5h x2 för resor

Totalt 5h

Se bild o skratta åt pajas fakturan.
Jag betalade in material, 5h arbet minus rot, 2x servicebil. Men än vad jag igentligen ville för att inte lägga mig exakt eller under en tänkbar kalkyl.
Har bestridit så klart, nu skall de skicka mig till kronofogden.
Helt galet, man gör fel och straffar den andra parten

Kom med kommentarer eller ideer hur man tacklar detta.
Mvh
Fy fan vad vad personer som du ställer till det för oss övriga privatkunder som vill ha småjobb utförda!

Du bråkar om en tusenlapp utifrån något som du själv säger är en tajt kalkyl. Du kommer tack och lov förlora, men hantverkaren förlorar förstås mer då hans arbetstid går åt medan du säkerligen har obstruerande som ett fritidsintresse.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Som många varit inne på: Varför tar inte hantverkare ut vad de behöver på timpriset istället för materialet? Om det så skulle sluta på 3000kr/timme, fine! Men då blir det iaf ärligt och enkelt att jämföra mellan olika firmor. Vore så enkelt.
Det som folk uppenbarligen stör sig på är att man sätter ett orimligt lågt timpris och lägger på skyhöga marginaler på materialet istället. Och för de som då säger att ingen skulle anlita en hantverkare med högre timpris, så tror jag faktiskt inte folk är så naiva att man bara kollar på det. Skulle hellre betala en tusenlapp i timmen för en elektriker som istället har ärliga och rimliga materialpriser.

• Gilla
jnse och 6 till
  • Laddar…
Som jämförelse kan jag berätta att timpriset för systemutvecklare många gånger är pressat till samma nivåer som hantverkare.
Och då finns inget materialpåslag att få, men en hel del fasta kostnader i form av lokal, datorer, licenser mm. Och de flesta har lång högskoleutbildning.
Har därför lite svårt att tycka att nämnda prisnivåer för ett eluttag är rimliga.

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
I Isa_ skrev:

De tar dock inte betalt för att hälla upp den, det är liksom inkluderat. men här betalar du 2 gånger för servicen.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Som jämförelse kan jag berätta att timpriset för systemutvecklare många gånger är pressat till samma nivåer som hantverkare.
Och då finns inget materialpåslag att få, men en hel del fasta kostnader i form av lokal, datorer, licenser mm. Och de flesta har lång högskoleutbildning.
Har därför lite svårt att tycka att nämnda prisnivåer för ett eluttag är rimliga.
Det finns säkerligen anställda på elfirman med eller utan hög utbildning som också avlönas av elektrikerns arbetsinsats :)

Inte ett dugg förvånad.
Jag fick en prisuppgift på installation av hidealite led i fönstersmygarna vid en nyproduktion.
Kabel dragen ( svagspänning) hål upptagna.
Elektrikern skulle koppla ihop + och - samt trycka up leden i hålet, samt tillhandahålla material.
Prisdröm = 1000.- st + moms dvs 1250.- inkl moms, det gällde 70 st i detta fall.
Så det skulle kosta 87500 varav mycket högt räknat hälften är materialkostnad.
Skapligt betalt för max en dags arbete men det kostar ju på med servicebil.

Det blev en annan elektriker som fick jobbet.

Är ruskigt förvånad att det byggs nytt över huvud taget med dessa fantasier.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Å åk-lagarn skrev:
Det finns säkerligen anställda på elfirman med eller utan hög utbildning som också avlönas av elektrikerns arbetsinsats :)
Det gör det på IT firmor också. Försäljning, avtal, dokumentation, redovisning mm sköter sig inte själv där heller om du trodde det.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.