52 728 läst · 176 svar
53k läst
176 svar
Är det såhär det kostar för elmaterial nuförtiden?
Förr i tiden så var debiteringen för 'servicebil' avsedd att täcka kostnaden för ett 'rullande lager' så att kunden skulle slippa tid och kostnad för att 'hämta material'.
Nu verkar alla hantverkare tro att de kan ta betalt för att de kör runt med sina egna verktyg.
De kommer ena dagen för att kolla vilket material som behövs och sedan handlar de och installerar en annan dag. Servicebil får man av någon anledning betala för ändå?
Restid till och från jobbet tycker de också är helt naturligt att debitera trots att ingen annan yrkeskategori kan ta betalt för att åka till jobbet.
-Rutten bransch helt enkelt!
Nu verkar alla hantverkare tro att de kan ta betalt för att de kör runt med sina egna verktyg.
De kommer ena dagen för att kolla vilket material som behövs och sedan handlar de och installerar en annan dag. Servicebil får man av någon anledning betala för ändå?
Restid till och från jobbet tycker de också är helt naturligt att debitera trots att ingen annan yrkeskategori kan ta betalt för att åka till jobbet.
Jag reagerade på själva fakturan. Om ni räknar priserna då summan stämmer inte med beloppet, mycket mindre. Om priserna är ex moms då måste skrivas i fakturan hur mycket moms är. Och plusas ihop.
Ni absolut kan bestrida fakturan. Man skriver :"Bestridas, kräver rättegång" och motivering. Utan dessa ord ni kan hamna i kronofogden. Men vid den formulering vid värsta fall han bli tvungen gå via tingsrätten.
Ni absolut kan bestrida fakturan. Man skriver :"Bestridas, kräver rättegång" och motivering. Utan dessa ord ni kan hamna i kronofogden. Men vid den formulering vid värsta fall han bli tvungen gå via tingsrätten.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
Tja... ännu en tråd som kan trilla iväg i all evinnerlighet utan att man kommer fram till mer än att elektriker är ett jävla pack som bara luras.
Det ända jag tänker reagera på är kabelpriset 143:-/m är inte bara lite dyrt.
Sen är det faktiskt så att det är inte alltid så billigt hos grossisten.
Det finns tillfällen då en produkt är mycket dyrare hos grossen en i butiken på nätet. Därför är det svårt att jämföra alltid. Sen tycker jag att rabatterna hos grossen kan vara riktigt roliga, en så liten kund som jag var hade 80% rabatt på en sak.... det säger rätt mycket
Det ända jag tänker reagera på är kabelpriset 143:-/m är inte bara lite dyrt.
Sen är det faktiskt så att det är inte alltid så billigt hos grossisten.
Det finns tillfällen då en produkt är mycket dyrare hos grossen en i butiken på nätet. Därför är det svårt att jämföra alltid. Sen tycker jag att rabatterna hos grossen kan vara riktigt roliga, en så liten kund som jag var hade 80% rabatt på en sak.... det säger rätt mycket
Hej, lider med dig med oserlösa fakturor.
Det verkar vara en trend att salt eller fakturera luft.
Har själv ett ärende.
Bad en elektriker att säkra upp inkommande för mig, 25A till 35A.
Kräver viss ombyggnation av skåp då propparna kräver större gänga/fattning.
Sände över bilder så elektriken viste vad det var för skåp, ändå ville han komma o titta för att vara säker. Det vill säga att han fick till två besök för ett enkelt uppdarag, i min enkla värld såg jag det som att han lägger det på en hemresa/tar det mellan två jobb eler dyl. Kolla fakturan helt otrolig. 7eller 9 timmar beroende på hur man ser posten servicebil. Samt att de har räknat fel med rot. Försöka blåsa staten är inge bra.
Min kalkyl, tajt men görbar.
0,5 h kolla jobb (besök 1) faktisk tid
0,5 h inhandling av delar
0,5 h anmälan elverket
2,5 h arbet ( besök2) faktisk tid
0,5h x2 för resor
Totalt 5h
Se bild o skratta åt pajas fakturan.
Jag betalade in material, 5h arbet minus rot, 2x servicebil. Men än vad jag igentligen ville för att inte lägga mig exakt eller under en tänkbar kalkyl.
Har bestridit så klart, nu skall de skicka mig till kronofogden.
Helt galet, man gör fel och straffar den andra parten
Kom med kommentarer eller ideer hur man tacklar detta.
Mvh
Det verkar vara en trend att salt eller fakturera luft.
Har själv ett ärende.
Bad en elektriker att säkra upp inkommande för mig, 25A till 35A.
Kräver viss ombyggnation av skåp då propparna kräver större gänga/fattning.
Sände över bilder så elektriken viste vad det var för skåp, ändå ville han komma o titta för att vara säker. Det vill säga att han fick till två besök för ett enkelt uppdarag, i min enkla värld såg jag det som att han lägger det på en hemresa/tar det mellan två jobb eler dyl. Kolla fakturan helt otrolig. 7eller 9 timmar beroende på hur man ser posten servicebil. Samt att de har räknat fel med rot. Försöka blåsa staten är inge bra.
Min kalkyl, tajt men görbar.
0,5 h kolla jobb (besök 1) faktisk tid
0,5 h inhandling av delar
0,5 h anmälan elverket
2,5 h arbet ( besök2) faktisk tid
0,5h x2 för resor
Totalt 5h
Se bild o skratta åt pajas fakturan.
Jag betalade in material, 5h arbet minus rot, 2x servicebil. Men än vad jag igentligen ville för att inte lägga mig exakt eller under en tänkbar kalkyl.
Har bestridit så klart, nu skall de skicka mig till kronofogden.
Helt galet, man gör fel och straffar den andra parten
Kom med kommentarer eller ideer hur man tacklar detta.
Mvh
Som tidigare har påpekat är enskilda material högt prissatta (ocker) sen kan man diskutera om arbetet tar 3 timmar. Tycker det låter i överkant. Sen tycker jag att timpriset 550 inkl moms är relativt lågt för ett servicejobb i stockholm idag, men det kanske förklarar att han har fakturerat 3 timmar.
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Liknande trådar finns här tyvärr i överflöde. Speciellt el och VVS verkar ha en förkärlek för påslag med flera hundra procent. Sedan är det väldigt talande att höra på alla konstiga ursäkter, i verkligheten och här i forum.
De kunde ju vara ärliga och säger: För varje uttag du köper genom mig så behöver du betala mig en drink i Thailand på min nästa långsemester.
De kunde ju vara ärliga och säger: För varje uttag du köper genom mig så behöver du betala mig en drink i Thailand på min nästa långsemester.
Vi lever i en marknadsekonomi som styrs av utbud och efterfrågan. Så länge folk är villiga att betala dessa hitta på priser så länge kommer detta att fortsätta. Konkurrensen i elbranschen är näst intill obefintlig, andra aktörer hålls borta avd diverse auktoriseringsregler. Plus att konsumenterna är vettskrämda att deras försäkringar inte skulle lösa ut om något skulle hända.
Alltså de där priserna är ju helt bananas.
Firman jag jobbar på hade fakturerat knappt 600:- för de där grejerna.
Så antingen har han världens sämsta rabattbrev eller så är han så oseriös så han kör med listpriser rakt av.
Firman jag jobbar på hade fakturerat knappt 600:- för de där grejerna.
Så antingen har han världens sämsta rabattbrev eller så är han så oseriös så han kör med listpriser rakt av.
Det finns ju inget annat att säga än att det är sinnessjukt. Hur många dagar måste en genomsnittslig svensk jobba för att få detta eluttag?
Elsäkerhet, javisst är det viktigt, men branschen i maskopi med staten och facket har totallurat oss alltför länge, undrar när folk skall vakna!
Elsäkerhet, javisst är det viktigt, men branschen i maskopi med staten och facket har totallurat oss alltför länge, undrar när folk skall vakna!
Så du menar på fullt allvar att hantverkaren ska ta sig hem till kunden med material och verktyg gratis och starta tidsdebiteringen när denna öppnar dörren?T tanker skrev:Förr i tiden så var debiteringen för 'servicebil' avsedd att täcka kostnaden för ett 'rullande lager' så att kunden skulle slippa tid och kostnad för att 'hämta material'.
Ungefär som att ringa taxi "hej jag bor 8 mil utanför stan och vill ha en bil men jag betalar först när jag satt mig i bilen här hemma".
Jag kan förstå ditt resonemang om du tar med dig ditt hus till din hantverkares företag så han kan arbeta med det. Du skriver att ingen annan yrkeskategori kan ta betalt för att åka till jobbet. Precis som en kontorsråtta har sitt arbetsställe så har en elektriker sitt företag som arbetsställe där han utgår ifrån. Jag har svårt att komma på någon yrkeskategori som utgår från sitt arbetsställe och åker till kund och inte får betalt för detta. Framkörningsavgift brukar man kalla det för.
Jag tycker 5000kr för ett eluttag låter absurt. Men samtidigt så faller det på sin egen orimlighet att inte få betalt för restid eller framkörning. Tänk om jag vill ha en kabel urkopplad ur skåpet, ett jobb som tar 3 minuter. Är det då rimligt att elektrikern skulle sitta i bilen 1 timme fram och tillbaka men enbart få betalt för 3 minuters arbete? Han hade nog inte överlevt 1 månad på det!
Nej, priserna enligt fakturan är utan moms. Räkna ihop summan av sakerna så ser du att det är utan moms. 3695x1.25 = slutsumman 4618 som står längst ner. Det menas att du fått betalat 520 plus moms för hans timarbete. Du har fått betalat 445 + moms för hans bilhelvete. 335 inklusive moms för ett jävla uttag, ett uttag som kostar runt 80-90 på valfri byggvaruhusS Skysodan skrev:
Snacka om att blivit totalt blåst.
Precis! Folk lämnar sina Volvobilar hos Bilia där teknikern ligger på 1800kr+moms för att dom är livrädda att garantin inte ska gälla om dom lämnar den på Mekonomen för service.stanlund2 skrev:Vi lever i en marknadsekonomi som styrs av utbud och efterfrågan. Så länge folk är villiga att betala dessa hitta på priser så länge kommer detta att fortsätta. Konkurrensen i elbranschen är näst intill obefintlig, andra aktörer hålls borta avd diverse auktoriseringsregler. Plus att konsumenterna är vettskrämda att deras försäkringar inte skulle lösa ut om något skulle hända.
Jag gick till en jurist en gång, 2100kr/tim. Efteråt fick jag veta att jag kunde ladda ned samma papper gratis från nätet och att man inte behövde en examen för att kalla sig jurist.