K karlmb skrev:
Allt som krävs för nån som kallar sig bank är en dator, en gnutta kompetens och en skrivare.
Kompetens är bara en bonus, inget egentligt krav.🤓
 
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
I iakerb skrev:
Naturligtvis ingen lagfart utan betalning.
Ja, Lantmäteriet utfärdar inte en lagfart utan att sökanden kan uppvisa en giltig fångeshandling. Vanligen är det köpebrevet som ju är ett slags kvitto på erlagd betalning för fastighetsköpet.

@Matador01 Hur går det med affären?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, Lantmäteriet utfärdar inte en lagfart utan att sökanden kan uppvisa en giltig fångeshandling. Vanligen är det köpebrevet som ju är ett slags kvitto på erlagd betalning för fastighetsköpet.

@Matador01 Hur går det med affären?
Det är semestertider. Köparen har kontaktat banken men inte fått nån återkoppling. Jag har mailat en mäklare för att höra om pris för enkelt skrivuppdrag och inte fått svar. Lovar att återkomma här när nått av värde händer. Jag tänker som flera har skrivit att det är köparens problem så jag ligger lågt ett tag så jag tar semester jag med..😀
 
  • Gilla
sin och 8 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Det är semestertider. Köparen har kontaktat banken men inte fått nån återkoppling. Jag har mailat en mäklare för att höra om pris för enkelt skrivuppdrag och inte fått svar. Lovar att återkomma här när nått av värde händer. Jag tänker som flera har skrivit att det är köparens problem så jag ligger lågt ett tag så jag tar semester jag med..😀
Ja, du har ju ditt kontrakt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, du har ju ditt kontrakt.
Finns det alltså ett påskrivet kontrakt redan?
 
krillek krillek skrev:
Finns det alltså ett påskrivet kontrakt redan?
Annars är det ju inget att diskutera.
 
krillek krillek skrev:
Finns det alltså ett påskrivet kontrakt redan?
Yes, och en handpenning på mitt konto.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
Det är semestertider. Köparen har kontaktat banken men inte fått nån återkoppling. Jag har mailat en mäklare för att höra om pris för enkelt skrivuppdrag och inte fått svar. Lovar att återkomma här när nått av värde händer. Jag tänker som flera har skrivit att det är köparens problem så jag ligger lågt ett tag så jag tar semester jag med..😀
Ja, att prata med sin bank är ju köparens problem. Eftersom banken meddelat att de inte vill göra mäklarens jobb så är väl att anlita en mäklare mer ditt problem än köparens tänker jag.

Rinner tiden ut för tillträdesdagen på grund av att du inte anlitat mäklare så riskerar du att inte kunna göra anspråk på handpenningen.

Det verkar som att din ambition att spara några kronor genom att inte anlita mäklare havererade fullständigt...
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ja, att prata med sin bank är ju köparens problem. Eftersom banken meddelat att de inte vill göra mäklarens jobb så är väl att anlita en mäklare mer ditt problem än köparens tänker jag.

Rinner tiden ut för tillträdesdagen på grund av att du inte anlitat mäklare så riskerar du att inte kunna göra anspråk på handpenningen.

Det verkar som att din ambition att spara några kronor genom att inte anlita mäklare havererade fullständigt...
Eftersom det vad jag förstår redan finns ett bindande avtal så är det väl snarare köparen som sitter i skiten eftersom vederbörande inte ordnat finansiering före påskrift. Det enda är väl om det finns några formaliafel i kontraktet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, att prata med sin bank är ju köparens problem. Eftersom banken meddelat att de inte vill göra mäklarens jobb så är väl att anlita en mäklare mer ditt problem än köparens tänker jag.

Rinner tiden ut för tillträdesdagen på grund av att du inte anlitat mäklare så riskerar du att inte kunna göra anspråk på handpenningen.

Det verkar som att din ambition att spara några kronor genom att inte anlita mäklare havererade fullständigt...
Det är ju din tanke som haverar eftersom kontraktet troligtvis stimulerar att köparen ska betala köpesumman en viss dag senast, och inte nåt trams om mäklare.
Köparen har problem att få en bank att göra vad vilken bankrjänsteman som helst bör vara utbildad för.
Det kunde knappast säljaren ana och problemet ligger därför hos den som inte kan fullfölja sin del, köparen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Det är ju din tanke som haverar eftersom kontraktet troligtvis stimulerar att köparen ska betala köpesumman en viss dag senast, och inte nåt trams om mäklare.
Köparen har problem att få en bank att göra vad vilken bankrjänsteman som helst bör vara utbildad för.
Det kunde knappast säljaren ana och problemet ligger därför hos den som inte kan fullfölja sin del, köparen.
Du får ju tänka lite längre än vad näsan räcker.

Om säljaren inte fixar förutsättningarna för betalning så lär affären inte bli slutförd. Att säljaren lämpar över all administration som en mäklare normalt gör till säljarens bank utan att vara överens om det i förväg är ju bara dumt.

Men det drabbar ju inga andra än säljaren och köparen, så det är ju ingen större katastrof. 😊
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får ju tänka lite längre än vad näsan räcker.

Om säljaren inte fixar förutsättningarna för betalning så lär affären inte bli slutförd. Att säljaren lämpar över all administration som en mäklare normalt gör till säljarens bank utan att vara överens om det i förväg är ju bara dumt.

Men det drabbar ju inga andra än säljaren och köparen, så det är ju ingen större katastrof. 😊
Detsamma du!
Skulle du skriva på ett kontrakt med en säljare som inte anlitat mäklare utan ni har fått kontakt på annat vis, och när du gör det, på något vis utan att berätta det för säljaren, förutsätta att han ska anlita någon för att prestera ett påskrivet köpebrev som finns på nätet att ladda ner i princip?
Och detta ska han då göra innan han fått betalt mer än handpenning?
Du tänker inte att en sådan speciallösning behöver stå med i kontraktet?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Detsamma du!
Skulle du skriva på ett kontrakt med en säljare som inte anlitat mäklare utan ni har fått kontakt på annat vis, och när du gör det, på något vis utan att berätta det för säljaren, förutsätta att han ska anlita någon för att prestera ett påskrivet köpebrev som finns på nätet att ladda ner i princip?
Och detta ska han då göra innan han fått betalt mer än handpenning?
Du tänker inte att en sådan speciallösning behöver stå med i kontraktet?
Jo, ts speciallösning borde stå med i kontraktet, men nu har han tydligen inte med det. Han har inte ens kollat i förväg med banken att det är ok att lägga över administrationen på dom.
 
C
Nissens Nissens skrev:
ts speciallösning borde stå med i kontraktet
TS speciallösning? Hur menar du då? Det är väl köparens bank som föreslår en "speciallösning"?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
TS speciallösning? Hur menar du då? Det är väl köparens bank som föreslår en "speciallösning"?
Jag har gjort en del fastighetsaffärer, och har koll på många andras också. Kan säga att inte använda mäklare är en speciallösning. Det är vanligt att banker vill ha med mäklare.

Du får gärna tro något annat, men det förändrar knappast hur verkligheten ser ut.

Hade jag varit ts och verkligen vilja slutföra affären så hade jag haft en mäklare på plats för längesedan. Men det beror väl på hur lösningsorienterad man är kan jag tänka.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.