Alfredo Alfredo skrev:
Med den logiken kan vi lägga ner forumet för det finns ingen anledning att kunna eller göra något själv för man kan alltid istället anlita någon som löser ens problem. 😉
Jo men jag själv blir inte klok på bankens agerande, alla storbanker vet ju hur Tambur fungerar.
Men "någon" måste ju upprätta ett korrekt köpeavtal som inblandade banker kan granska för att det ska kunna bli en affär. Konstigt ärende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Det lutar nog åt att det får bli ett skrivuppdrag, och jag föreslår nog att vi delar på kostnaden beroende på hur mycket det blir. Nån som vet vad ett så begränsat uppdrag kan kosta?
Skrivuppdrag senast jag kollade med Länsfast kostade 7000kr, men kan säkert variera från ort till ort och mellan mäklare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Huvudproblemet här är väl ändå att köparens bank vill ha lagfarten innen de betalar ut pengarna. Det förstår jag inte hur det skulle gå till, lm lär inte ge ut lagfarten innan köpebrev + någon månad eller två.
Alfredo Alfredo skrev:
Detta måste vara någon form av missförstånd. Inte ens Ebberöds Bank skulle väl komma med såna tokigheter.
Det är som jag tror ett sätt för banktjänstemannen att komma förbi ett internt krav på att inte medverka i privata affärer utan mäklare inblandad.

Köpare och säljare skriver på sitt köpebrev och köparen söker lagfart på egen hand utan bankens inblandning. När lagfarten är beviljad har banken inga problem att belåna objektet som köparen redan äger. Köparen får in pengar på sitt konto och betalar säljaren. Lagfart vid nyköp brukar oftast inte ta mer än ett par veckor att få på plats.

Okonventionellt, men effektivt om man till vilket pris som helst vill göra upp affären privat även om banken inte vill vara med på det. Jag hade kunnat gå med på upplägget om det är någon jag litar på till 100% men absolut inte annars.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sin skrev:
Det är som jag tror ett sätt för banktjänstemannen att komma förbi ett internt krav på att inte medverka i privata affärer utan mäklare inblandad.

Köpare och säljare skriver på sitt köpebrev och köparen söker lagfart på egen hand utan bankens inblandning. När lagfarten är beviljad har banken inga problem att belåna objektet som köparen redan äger. Köparen får in pengar på sitt konto och betalar säljaren. Lagfart vid nyköp brukar oftast inte ta mer än ett par veckor att få på plats.

Okonventionellt, men effektivt om man till vilket pris som helst vill göra upp affären privat även om banken inte vill vara med på det. Jag hade kunnat gå med på upplägget om det är någon jag litar på till 100% men absolut inte annars.
Jag har gjort ett par markaffärer via fastighetsreglering. Under tiden regleringen pågått (12-18 månader) har säljaren inte fått någon ersättning och innehar fortfarande lagfart på fastigheten. När regleringen vunnit laga kraft brukar det meddelas från lantmäteriet att likvid enligt avtal ska erläggas inom någon månad. När full likvid erlagts, skickar säljaren in likvidavräkningen till lantmäteriet som då har tagit bort en anteckning på köparens fastighet om att det finns en skuld till säljaren. Möjligen skulle ett liknande förfarande kunna användas här om LM beviljar lagfart trots att slutlikvid inte erlagts.
 
krillek krillek skrev:
Jag har gjort ett par markaffärer via fastighetsreglering. Under tiden regleringen pågått (12-18 månader) har säljaren inte fått någon ersättning och innehar fortfarande lagfart på fastigheten. När regleringen vunnit laga kraft brukar det meddelas från lantmäteriet att likvid enligt avtal ska erläggas inom någon månad. När full likvid erlagts, skickar säljaren in likvidavräkningen till lantmäteriet som då har tagit bort en anteckning på köparens fastighet om att det finns en skuld till säljaren. Möjligen skulle ett liknande förfarande kunna användas här om LM beviljar lagfart trots att slutlikvid inte erlagts.
Man ska även kunna specificera avbetalning av köpeskillingen på köpebrevet.
 
S sin skrev:
ett sätt för banktjänstemannen att komma förbi ett internt krav
Märklig bank om de vill medverka till att ett falskt köpebrev upprättas.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Märklig bank om de vill medverka till att ett falskt köpebrev upprättas.
Banken medverkar ju inte i köpet i det här fallet. Det blir en grej mellan köpare och säljare tills lagfart är beviljad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Antar att upplägget inte hade fungerat om fastigheten vore belånad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Antar att upplägget inte hade fungerat om fastigheten vore belånad.
Nej, det hade inte funkat.
 
S sin skrev:
Banken medverkar ju inte i köpet i det här fallet. Det blir en grej mellan köpare och säljare tills lagfart är beviljad.
För all del. De kanske inte formellt medverkar men att ens antyda att upprättande av falska handlingar är en lämplig väg tycker jag är märkligt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Banken medverkar ju inte i köpet i det här fallet. Det blir en grej mellan köpare och säljare tills lagfart är beviljad.
Jo men så fort lån kommer ifråga så granskas köpeavtal som måste vara korrekt upprättat.
Senast förra året vet jag en granne där säljaren upprättat ett mycket slarvig köpeavtal som direkt hennes bank underkände på en handfull punkter för att kunna ge lån. Skriv om-gör rätt och man fick anlita en riktig mäklare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
För all del. De kanske inte formellt medverkar men att ens antyda att upprättande av falska handlingar är en lämplig väg tycker jag är märkligt.
Men de behöver väl inte alls vara falska, betalningen bör kunna skjutas upp enligt avtal och det bör fortfarande vara en giltig överlåtelsehandling att söka lagfart med? Som jag tolkar det så är inte betalning ett krav för giltigt köpebrev utan det är köpeskillingen som ska framgå på ett tydligt och sanningsenligt sätt oavsett den är 0kr eller 1 miljard. Hur betalningen ser ut är upp till parterna att avtala om och komma överens om.

https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handbok-fastighetsinskrivning.pdf
 
  • Gilla
Falken5
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men så fort lån kommer ifråga så granskas köpeavtal som måste vara korrekt upprättat.
Senast förra året vet jag en granne där säljaren upprättat ett mycket slarvig köpeavtal som direkt hennes bank underkände på en handfull punkter för att kunna ge lån. Skriv om-gör rätt och man fick anlita en riktig mäklare.
Har man lagfarten på fastigheten kommer inte banken att kolla på köpebrevet längre när man söker om lån. Då är det egentligen bara säkerheten och återbetalningsförmågan som är intressant.

Men ska banken söka lagfart åt en så vill de så klart att handlingarna ska vara korrekta, och kommer också att granska dem, vilket också är orsaken till varför fler och fler banker insisterar på att man ska ha en sakkunnig som upprättar köpehandlingar om de ska medverka i affären.
 
S sin skrev:
Har man lagfarten på fastigheten kommer inte banken att kolla på köpebrevet längre när man söker om lån. Då är det egentligen bara säkerheten och återbetalningsförmågan som är intressant.

Men ska banken söka lagfart åt en så vill de så klart att handlingarna ska vara korrekta, och kommer också att granska dem, vilket också är orsaken till varför fler och fler banker insisterar på att man ska ha en sakkunnig som upprättar köpehandlingar om de ska medverka i affären.
Jo och frågan bli ju mer akut om inte köparen kan få lån pga underkänt köpeavtal. I fallet jag känner till så var det då en kraftig brist i medgivanden från samtliga delägare att sälja en sommarstugetomt som även skulle ha gjort att inte LMV skulle ha godkänt en lagfart, sen var det då flera mindre fel som måste korrigeras för att banken skulle pröva ett lån. Säljaren fick då anlita en mäklare.
 
S sin skrev:
Som jag tolkar det så är inte betalning ett krav för giltigt köpebrev
Det är möjligt. Kan detta för dåligt. Lagen.nu skriver dock ”Dess huvudsakliga funktion är att utgöra ett kvitto på fullgjord betalning.” och det är för mig vad ett köpebrev är.

https://lagen.nu/begrepp/Köpebrev
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.