krillek krillek skrev:
För att citera tidigare inlägg i tråden: ”I Sverige är det väldigt enkelt att göra upp en fastighetsaffär och det finns till och med exempel på Lantmäteriets hemsida på hur ett köpebrev ska se ut och vilka formella krav som ska vara uppfyllda för att vara giltigt.”

Precis så är det. Att betala en mäklare 5, 10 eller 100 000 för att ta fram korrekta fångsthandlingar som max tar en timme är totalt onödigt. Om en okunnig bankman inte litar på att det blir korrekt kan vederbörande stämma av med sin jurist som alla seriösa banker har. Mallar för detta finns som sagt på LM alternativt kan du kopiera handlingar från egna fastighetsaffärer - ingen raketvetenskap med andra ord.

Att du avfärdar mina synpunkter som trams säger nog mer om dig än om mig.
Visst kan Banktjänstemannen var inkompetent, men det är inte det som sätter stop för privata affärer i de flesta fall, utan interna regler på bankerna där de inte vill göra affärer där ingen mäklare eller sakkunnig är inblandad. Sen kan banktjänstemannen så väl vara en Jur Kand. eller gammal fastighetsmäklare om det vill, det spelar liksom ingen roll.

Jurister för kunderna finns heller inte på alla banker. Så då står mäklaren som enda alternativ. Och visst är det orimligt att ta 5-10 000 för att upprätta ett standardkontrakt, det håller jag med om, men ibland är det bara att gilla läget, betala och se glad ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
men ibland är det bara att gilla läget, betala och se glad ut.
Jag kanske har missat något men varför är detta säljarens problem? Om köparens bank vill ha en mäklare inblandad är det väl köparens problem. Varför ska säljaren betala något för en mäklare?
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske har missat något men varför är detta säljarens problem? Om köparens bank vill ha en mäklare inblandad är det väl köparens problem. Varför ska säljaren betala något för en mäklare?
Det är säljaren som måste anlita mäklaren, däremot kan köparen betala om han vill...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
I det här fallet tycker jag att det faller på köparen att betala de kostnader som uppstår för att göra banken glad.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är säljaren som måste anlita mäklaren
Varför då? Det finns väl ett bindande köpekontrakt? Då är det väl bara att uppmana köparen att prestera enligt avtalet? Hur köparen löser det med en eventuell bank är väl inte säljarens problem?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Det finns väl ett bindande köpekontrakt? Då är det väl bara att uppmana köparen att prestera enligt avtalet? Hur köparen löser det med en eventuell bank är väl inte säljarens problem?
En mäklare lär inte ta uppdraget om köparen knackar på...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sin skrev:
Visst kan Banktjänstemannen var inkompetent, men det är inte det som sätter stop för privata affärer i de flesta fall, utan interna regler på bankerna där de inte vill göra affärer där ingen mäklare eller sakkunnig är inblandad. Sen kan banktjänstemannen så väl vara en Jur Kand. eller gammal fastighetsmäklare om det vill, det spelar liksom ingen roll.

Jurister för kunderna finns heller inte på alla banker. Så då står mäklaren som enda alternativ. Och visst är det orimligt att ta 5-10 000 för att upprätta ett standardkontrakt, det håller jag med om, men ibland är det bara att gilla läget, betala och se glad ut.
Varit inblandad i liknande säljaren ville inte betala mäklare. Köparen betalade mäklare som fann att objektet var belånat med mindre summa ,men dock med intekning. Säljaren äldre man med en hel del olika affärer fick fram intekningen och löste/ eller kvitta priset med beloppet minns inte. Att annlita mäklare kan vara en trygghet. I detta fall var det SVED bank fastighet mäklare( inte min favorit men gjorde bra jobb för köparen kostnad för köpare ca 8000 :- 2005. Det inteknade beloppet var ca 50000: - så en eloge för mäklaren.
Micke Gävleborg
 
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En mäklare lär inte ta uppdraget om köparen knackar på...
En mäklare som inte har förmedlat en bostad kan ändå hjälpa till med att ta fram köpehandlingar.
Det kallas för att mäklaren har ett skrivuppdrag.

Både köparen och säljaren kan anlita mäklaren för ett skrivuppdrag. En del av reglerna i fastighetsmäklarlagen är tillämpliga även för en mäklare som har ett skrivuppdrag.
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
Huvudproblemet här är väl ändå att köparens bank vill ha lagfarten innen de betalar ut pengarna. Det förstår jag inte hur det skulle gå till, lm lär inte ge ut lagfarten innan köpebrev + någon månad eller två.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Huvudproblemet här är väl ändå att köparens bank vill ha lagfarten innen de betalar ut pengarna.
Detta måste vara någon form av missförstånd. Inte ens Ebberöds Bank skulle väl komma med såna tokigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta måste vara någon form av missförstånd. Inte ens Ebberöds Bank skulle väl komma med såna tokigheter.
Man kan ju tycka så, men enligt TS så är det ju uttryckligen det de begär.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En mäklare som inte har förmedlat en bostad kan ändå hjälpa till med att ta fram köpehandlingar.
Det kallas för att mäklaren har ett skrivuppdrag.

Både köparen och säljaren kan anlita mäklaren för ett skrivuppdrag. En del av reglerna i fastighetsmäklarlagen är tillämpliga även för en mäklare som har ett skrivuppdrag.
[länk]
Det lutar nog åt att det får bli ett skrivuppdrag, och jag föreslår nog att vi delar på kostnaden beroende på hur mycket det blir. Nån som vet vad ett så begränsat uppdrag kan kosta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Sist vi anlitade mäklare för skrivuppdrag betalade vi per timme, enligt firmans ordinarie taxa (de pysslar med konsultverksamhet också).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Det lutar nog åt att det får bli ett skrivuppdrag, och jag föreslår nog att vi delar på kostnaden beroende på hur mycket det blir.
Låter som en pragmatisk och vettig lösning för att få affären i hamn! Rent principiellt har jag dock svårt att se varför du ska behöva betala för att hjälpa köparen att få fram köpeskillingen.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst kan du anlita bankens jurist för ca. 2000kr/timme om de har den tjänsten, ta den som är billigast, mäkklarn eller bankjuristen.
Märkligt resonemang att säljaren ska anlita och betala för en jurist i köparens bank. Poängen som tydligen gick dig förbi var att banktjänstemannen, om vederbörande är osäker på fångsthandlingarnas innehåll kan stämma av med deras egen jurist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.