59 371 läst · 286 svar
59k läst
286 svar
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Lämna aldrig ut lagfart utan att fått pengar före. Bekant förlorade en fastighet på det viset, Banken var inblandad och lämnade ut lagfarten, då min bekant jobbade utomlands vid tillfället. Prova om du kan kopiera lagfarten och skriva kopia på densamma, samt original lämnas över vid fullgjort köp eller tillträde.Claes Sörmland skrev:Låter som en ovanlig lösning. De varianter som jag har varit med om är tillträde på bank som du beskriver och betalning av köparen i förskott.
Köpebrevet är ju dessutom köparens kvitto på att fastigheten är betald enligt köpeavtalet så det skulle jag inte utfärda förrän du har fått pengarna.
Lagfart tar veckor (ibland månader) att få. Det sker långt efter köpet och långt efter tillträdet.
Micke Gästrikland.
Den egna lagfarten är ett elektroniskt dokument hos Lantmäteriet utan värde för någon annan än den lagfarne ägaren.Mike xxx skrev:Lämna aldrig ut lagfart utan att fått pengar före. Bekant förlorade en fastighet på det viset, Banken var inblandad och lämnade ut lagfarten, då min bekant jobbade utomlands vid tillfället. Prova om du kan kopiera lagfarten och skriva kopia på densamma, samt original lämnas över vid fullgjort köp eller tillträde.
Micke Gästrikland.
Lantmäteriet ger inte ut någon ny lagfart utan att korrekta köpehandlingar inkommit till myndigheten, därför är det så viktigt att inte skriva under köpebrevet som är kvittot på att köparen betalat hela köpesumman.
Jo mycket märkligt och Tambur har ju ett standardgenomförande för varje affär.D Dilato skrev:Den egna lagfarten är ett elektroniskt dokument hos Lantmäteriet utan värde för någon annan än den lagfarne ägaren.
Lantmäteriet ger inte ut någon ny lagfart utan att korrekta köpehandlingar inkommit till myndigheten, därför är det så viktigt att inte skriva under köpebrevet som är kvittot på att köparen betalat hela köpesumman.
Tambur skapades ju sedan för att det var för många "orena" affärer.
https://www.tambur.se/utbildning/
Nej, nej, pengar först, kvitto och papper efter det. Inget innan du får betaltM Matador01 skrev:Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Om du anlitar en mäklare så som de bett om så skall du se att det löser sig. Om du nu verkligen vill sälja.M Matador01 skrev:
Jag skulle bli väldigt misstänksam om bankpersonen inte går att få tag på. Även om det inte är du som är kund i banken borde det väl ligga i deras intresse att affären blir av. Har personen semester borde det framgå när du ringer och mejlar.M Matador01 skrev:
Låter som en bluffbank. Eller en verklig bank som har bytt verksamhetsområde och blivit bluffbank.M Matador01 skrev:
Har du inte läst tråden? Mäklaren ville ha oseriöst mycket betalt för att i princip göra ingenting, helt i onödan. Finns ingen anledning att göda mäklarskrået bara för någon okunnig banktjänsteman som obstruerar.Nissens skrev:
Nej, det är normalt att mäklare skall ha betalt för sin del av jobbet. I onödan är det ju inte eftersom banken begär det.krillek skrev:
Är man inte nöjd med priset för en mäklare så får man förhandla eller höra med en annan mäklare, precis som man gör med andra tjänster man köper.
Det är bara fånigt att bråka om sånt om man verkligen vill slutföra affären.
Du har någon fantasibild av att bankmannen är ”okunnig” att mäklaren gör ”i stort sett ingenting” och skall ”ha oseriöst mycket betalt”. De påståendena är rent trams från dig.
Redigerat:
Mäklaren I fråga hade antingen missförstått uppdraget eller var ny/oerfaren. När det händer så har man två val, antingen be mäklaren läsa på/stämma av med Mäklarsamfundet för prissättning och praxis vid den typ av uppdrag som beskrivs i tråden. Eller så vänder man sig till en annan mäklare.krillek skrev:
För att citera tidigare inlägg i tråden: ”I Sverige är det väldigt enkelt att göra upp en fastighetsaffär och det finns till och med exempel på Lantmäteriets hemsida på hur ett köpebrev ska se ut och vilka formella krav som ska vara uppfyllda för att vara giltigt.”Nissens skrev:
Precis så är det. Att betala en mäklare 5, 10 eller 100 000 för att ta fram korrekta fångsthandlingar som max tar en timme är totalt onödigt. Om en okunnig bankman inte litar på att det blir korrekt kan vederbörande stämma av med sin jurist som alla seriösa banker har. Mallar för detta finns som sagt på LM alternativt kan du kopiera handlingar från egna fastighetsaffärer - ingen raketvetenskap med andra ord.
Att du avfärdar mina synpunkter som trams säger nog mer om dig än om mig.
Javisst kan du anlita bankens jurist för ca. 2000kr/timme om de har den tjänsten, ta den som är billigast, mäkklarn eller bankjuristen.krillek skrev:För att citera tidigare inlägg i tråden: ”I Sverige är det väldigt enkelt att göra upp en fastighetsaffär och det finns till och med exempel på Lantmäteriets hemsida på hur ett köpebrev ska se ut och vilka formella krav som ska vara uppfyllda för att vara giltigt.”
Precis så är det. Att betala en mäklare 5, 10 eller 100 000 för att ta fram korrekta fångsthandlingar som max tar en timme är totalt onödigt. Om en okunnig bankman inte litar på att det blir korrekt kan vederbörande stämma av med sin jurist som alla seriösa banker har. Mallar för detta finns som sagt på LM alternativt kan du kopiera handlingar från egna fastighetsaffärer - ingen raketvetenskap med andra ord.
Att du avfärdar mina synpunkter som trams säger nog mer om dig än om mig.