M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Det här låter som bedrägeri, så går det inte till. Lämna inte något ifrån dig förrän du fått pengarna. Kontakta din bank dom hjälper dig mot en liten kostnad.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att prata om "hemmasnickrat köpekontrakt" kan uppfattas förminskande, ja. Vad jag kan se har inte TS närmare specificerat om det ens finns ett köpekontrakt, och i så fall hur det är utformat. Det enda vi vet är att det inte är någon mäklare inblandad för att utforma kontraktet, eftersom TS anser sig ha tillräckligt goda kunskaper själv.
Likaväl som du kan hempula ett badrum, kan du hempula ett köpekontrakt.
Se svar till Dowser 4711. Utöver ett tydligt kontrakt har jag presenterat ett dokument benämnt "frågelista" där jag som vid mäklaraffärer har angivit allt som köparen kan tänkas behöva veta, som ålder på gjorda renoveringar, inköp, kända fel osv. Därtill har jag upplyst om köparens undersökningsplikt. M a o jag har gjort allt som en mäklare skulle gjort utom att upprättat ett formellt prospekt med bilder.
 
  • Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Det är inte riktigt jämförbart, men banken ifrågasätter ju inte värderingen utan bara säkerheten. Beträffande din fråga så är svaret både Ja och Nej. Det här kunde nästan vara värt en egen tråd, men köparen dök upp först och visade sitt intresse. (Djungeltelegrafen när jag berättade för folk att jag tänkte sälja.) Då bjöd jag hem en mäklare för att lägga ut det på marknaden och få en värdering. Mäklarens förslag var i linje eller i underkant med vad jag förväntade mig. Dock skulle arvodet bli extremt, runt tio procent av priset! Fast arvode, plus Hemnet (tar alla nu) plus extra för prospekt och bilder (har ni varit med om det?) Just det sista: att mäklarens arvode inte täcker ens ett prospekt gjorde mig sur. Men muntlig värdering finns plus Booli-värdering som jag skickade till köparen. Där ligger fastigheten i det undre spannet, vilket banken lätt kan konstatera om de orkar logga in på datorn.
Jag förstår men det är också viktigt för banken att veta vad huset är värt, dvs kan översättas med det som huset kan belånas för och kan utgöra säkerhet för banken. Bank lånar ju inte ut pengar hur som helst. Min tanke🤗
 
S sin skrev:
Absolut inte någon raketvetenskap, men de flesta banker har aktivt valt att inte ta på sig den rollen.

Tidigare kunde man exempelvis få banken att bevittna olika handlingar, men idag så har många banker förbud för anställda att bevittna handlingar.
Aldrig varit med om. Vilken bank tänker du på? SHB som hag använder har både jurister och ställer upp och bevittnar.
 
j.f.s
M Matador01 skrev:
Se svar till Dowser 4711. Utöver ett tydligt kontrakt har jag presenterat ett dokument benämnt "frågelista" där jag som vid mäklaraffärer har angivit allt som köparen kan tänkas behöva veta, som ålder på gjorda renoveringar, inköp, kända fel osv. Därtill har jag upplyst om köparens undersökningsplikt. M a o jag har gjort allt som en mäklare skulle gjort utom att upprättat ett formellt prospekt med bilder.
Jag har sålt ett hus utan inblandning av mäklare för några år sedan. Använde mig av kontrakt från Lexly och skickade det till köparen och köparens bank. Banken (SEB) godkände kontraktet och sedan slutförde vi affären på köparens bank på sedvanligt vis. Dvs SHB betalade in slantar till min dåvarande bank för att lösa lånen och överskottet till mitt privatkonto.

I mitt tycke har du gjort det man ska. Resten får köparen lösa.
Släpp inte ifrån dig något underskrivet köpekontrakt eller lagfart innan erhållen betalning.
 
  • Gilla
Namnethär och 6 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Aldrig varit med om. Vilken bank tänker du på? SHB som hag använder har både jurister och ställer upp och bevittnar.

Gäller nog de flesta banker, men beror på handläggare, kontorschef och kontor hur det fungerar i praktiken. Handelsbanken har ju också stramat åt allt på senare år, lagt ner kontor osv. så den flexibilitet och kundvänlighet de hade för något år sen är tyvärr borta på många håll, men inte överallt.
 
S sin skrev:
Det verkar ju inte krävas skriftlig värdering i det här fallet. Banken har ofta möjlighet att ta in statistiska värderingar som kan räcka, och även i vissa fall ha personer internt med befogenhet att värdera fastigheter.

Det som banken dock verkar ha problem med är att det är en affär utan inblandad mäklare.

Har Matador01 ringt och pratat med köparens bankperson? Det här verkar ju vara på en mindre ort, så bör inte vara omöjligt att få tag i vederbörande och höra dennes resonemang. Kan med stor sannolikhet vara så att köparen missförstått vad banken kommunicerat till denne (bara och se i den här tråden hur svårt folk i gemen har för att förstå dessa saker).
Jag har ringt och sökt bankpersonen, som dock inte svarat. Har även mailat och bett om att få bli uppringd, än så länge utan resultat. Antingen är det semester eller ointresse att ha med mig att göra, och det är onekligen köparen som är kunden.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
lagfarten är det lantmäteriet som utfärdar på uppgifterna från bsnkrn
Lagfarten betalas normalt av köparen. Vi sålde ett hus och köparen betalade aldrig lagfarten. I lagfarten anges att köpare och säljare är solidariskt ansvariga för betalningen, så vi åkte på att betala lagfarten eftersom köparen inte gjorde det. Så ytterligare en punkt att tänka på.
 
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Sten O Sten O skrev:
Lagfarten betalas normalt av köparen. Vi sålde ett hus och köparen betalade aldrig lagfarten. I lagfarten anges att köpare och säljare är solidariskt ansvariga för betalningen, så vi åkte på att betala lagfarten eftersom köparen inte gjorde det. Så ytterligare en punkt att tänka på.
Men du ställde väl krav på köparen enligt köpeavtalet, det är ju solklart kontraktsbrott?

Standardformuleringen är typ:
Köparen skall betala alla lagfarts- och inteckningskostnader med anledning av köparens förvärv.

EDIT: sen har man också:

Skulle någon part inte fullgöra sin skyldighet enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning för sin skada.
Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Se svar till Dowser 4711. Utöver ett tydligt kontrakt har jag presenterat ett dokument benämnt "frågelista" där jag som vid mäklaraffärer har angivit allt som köparen kan tänkas behöva veta, som ålder på gjorda renoveringar, inköp, kända fel osv. Därtill har jag upplyst om köparens undersökningsplikt. M a o jag har gjort allt som en mäklare skulle gjort utom att upprättat ett formellt prospekt med bilder.
OK. Vad står i kontraktet om köparens lån, finns någon klausul med villkor om att köparen ska beviljas lån? Eller är det underförstått att köparen ska få lån, och det blir kontraktsbrott om så inte sker?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK. Vad står i kontraktet om köparens lån, finns någon klausul med villkor om att köparen ska beviljas lån? Eller är det underförstått att köparen ska få lån, och det blir kontraktsbrott om så inte sker?
Han specificerade att villaägarnas standardkontrakt användes, här är paragraf 7:
Paragraf 7 ur villaägarnas standardkontrakt som specificerar överlämnande av äganderätt mot köpeskilling och regler för skadestånd vid bristande betalning.

Nu vet vi inte vilket belopp de har fyllt i men det spelar ju mindre roll.
Dvs det är upp till köparen att uppfylla sitt åtagande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Ja, det är absolut en lösning, men det kostar ju ett antal tusenlappar. Vem ska betala det när det är köparens bank som strular? Alternativt kan ju köparen byta bank, eller ordna ett överbryggningslån, eller ... Det är ju som någon har skrivit inte jag som ska lösa köparens finansieringsproblem, men det blir onekligen intressant när det dyker upp ett så här pass ovanligt krav.
Säljaren anlitar mäklaren och betalar arvodet (avdragsgill utgift, max 3000-5000 kr vid den här typen av uppdrag). Mäklaren har tillgång till digitala verktyg så som Tambur där försäljningen registreras och är ett nödvändigt steg i bolåneprocessen hos de flesta banker idag. Mäklaren har också till uppgift att säkerställa att köpekontraktet är korrekt uppfört, att nödvändiga bilagor är uppförda, att berörda parter har nödvändig och relevant information mm.

Det är en trygghet för dig som säljare att anlita en mäklare och låta registrera försäljningen i Tambur, så snart försäljningen är registrerad ska köparens bank genomföra betalningen till ditt konto. Hela processen med kontraktskrivning, överföring mm tar 20-40 minuter.
För både köpare och säljare är det en trygghet att köpet är registrerat och köpekontraktet mfl handlingar är korrekt uppförda inför ansökan om lagfart då du som säljare troligen inte vill stå kvar på fastigheten (med betalningsansvar och andra skyldigheter) och köparen självklart vill få lagfart på fastigheten de betalat för och är belönade på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Han specificerade att villaägarnas standardkontrakt användes, här är paragraf 7:
[bild]

Nu vet vi inte vilket belopp de har fyllt i men det spelar ju mindre roll.
Dvs det är upp till köparen att uppfylla sitt åtagande.
Vad står de i §2?
 
D Dilato skrev:
Vad står de i §2?
Avtalssida som beskriver betalningsvillkor och säkerheter för ett fastighetsköp, inklusive handpenning, lån, pantbrev, räntesats och total köpesumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
[bild]
Ok, så inget om lagfart eller inteckningar.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.