D Daniel 109 skrev:
Vilken temperatur menar du att behövs för en god levnadsstandard? Man måste ju inte sitta naken och tycka att det är varmt och gott. Man kan ha kläder på sig.
22 - 24 grader är normal temperatur. Men ett spann på 20-26 är väl inom gränserna. Jag personligen är varmblodig och tycker 21 är rätt bra, men jag vet att många tycker det är lidande under 24.

Jag tycker att man ska försöka uppnå ett sånt spann och möjliggöra för enskilda att ställa ner sin temperatur eller upp så man kan ligga i detta spann. Själva idén om att man ska tvinga på folk en tröja om de trivs i t-shirt och shorts är rätt störd faktiskt. Jag kan förstå det 1950, men vi lever på 2000-talet och har alla förutsättningar för att mycket och billig klimatsmart el, då ska vi självklart ta tillvara på den möjligheten.

• Wow
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var i huset finns lägenheten?
Markplan/mittenvåning/översta?
Gavel/mitt i?
Mitt i.

D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte varför kollektivet ska betala för att vissa tycker att t-shirt och shorts är normal klädsel på vintern.

Dina åsikter stämmer dåligt med normerna som finns.
[länk]
JAg tycker de stämmer utmärkt. I Tabell 3 skriver man "högsta lufttermperatur" 26 grader. Precis som jag skrev. Och de skriver "lägsta operativa temperatur, känslig grupp" är 20 grader.
Eftersom man överlag arbetar med handikappanpassning av bostäder så är det en självklar och inkluderande syn att även känsliga individer ska kunna vistas i flerfamiljshus.

Det är faktiskt spot on vad jag skrev. Och sen tror jag de flesta är eniga om att "normal" då inte ligger på gränsvärden ned eller upp.

Nej du skrev 22-24. Normen säger 20-24 som normal temperatur och 18-26 som acceptabel. Så att lägga sig på 20grader vintertid är fullt rimligt. Då pratar vi om temperatur för en känslig grupp. För friska individer anses 18grader vara helt okej.

Så att bostäder inte värms till mer än 20grader anses inte vara låg komfort av folkhälsomyndigheten.

D Daniel 109 skrev:
Nej du skrev 22-24. Normen säger 20-24 som normal temperatur och 18-26 som acceptabel. Så att lägga sig på 20grader vintertid är fullt rimligt. Då pratar vi om temperatur för en känslig grupp. För friska individer anses 18grader vara helt okej.

Så att bostäder inte värms till mer än 20grader anses inte vara låg komfort av folkhälsomyndigheten.
Eftersom du är intresserad av att märka ord så kan vi leka den leken. Jag skrev "Normal" och inte "normen". Och det står inte "Normen säger 20-24" grader i dokumentet. Det står ett antal olika lägsta och högsta temperaturer. 18 som du hänvisar till är "lägsta operativa temperatur" exkluderat känslig grupp. Jag tycker att det är ett otäckt synsätt på människor att människor med särskilda behov inte ska kunna fungera i vanliga miljöer.

Ja, då är det rimligt att man ligger i den nederdelen av föreskriven operativ temperatur på vintern. Jag förstår inte varför det ska anses vara normalt med 24grader. Det är gränsen uppåt.

D Daniel 109 skrev:
Ja, då är det rimligt att man ligger i den nederdelen av föreskriven operativ temperatur på vintern. Jag förstår inte varför det ska anses vara normalt med 24grader. Det är gränsen uppåt.
Rimligt är att kunna erbjuda någonstans i mitten och att låta människor få välja lite temperatur inne genom att skruva på radiatorerna så att man kan få hög livskvalitet. Sovjetidealen kan vi lämna bakom oss... vi ska komma ihåg att Sverige är ett land där vi med enkelhet skulle kunna ha 20 kärnkraftsreaktorer med egen nuklear bränsleproduktion. Masochism och självplågning är en ideologisk diskurs som kanske passar sovjet, men nu är det 2024, nu får vi släppa sargen...

Jag håller inte med om att 20grader är självplågeri. Jag ser inte varför andra ska betala för att du vill gå med bara ben och armar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte med om att 20grader är självplågeri. Jag ser inte varför andra ska betala för att du vill gå med bara ben och armar.
Jag håller med, i sak borde man ta bort skattefinansierad kollektivtrafik, allmänt finansierad vård och mycket annat till förmån för att fler betalar själv för hur de lever sina liv, men just BRF är ju en kollektiv sammanslutning och då får man helt enkelt försöka hitta normalläge. Det är synnerligen få som går i shorts hemma vid 20 grader... då är vi nog närmare de 26 graderna...

Det var inte vad jag skrev. Jag tycker att dessa saker är bra. Men det finns ingen anledning att lägga sig på en onödigt hög nivå. I en bostadsrätts förening råder ju demokrati. Så om man är överens om att ha möjlighet till en hög temperatur så visst. Men jag ser det absolut inte som en självklarhet. Jag har inte i närheten av 24grader.

D DonClemente skrev:
Jag håller med, i sak borde man ta bort skattefinansierad kollektivtrafik, allmänt finansierad vård och mycket annat till förmån för att fler betalar själv för hur de lever sina liv, men just BRF är ju en kollektiv sammanslutning och då får man helt enkelt försöka hitta normalläge. Det är synnerligen få som går i shorts hemma vid 20 grader... då är vi nog närmare de 26 graderna...
I mitt hushåll (villa) så går jag och sonen i shorts om vi kommer över 20 grader, medan frun och dottern har fleece eller ylle på sig om det är under 22. Kompromissen är 21 grader, ingen är nöjd där. Jag har försökt argumentera för att då kan vi lika gärna ha 20 i alla fall, men då hävdar kvinnorna att de fryser om fötterna också...

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var inte vad jag skrev. Jag tycker att dessa saker är bra. Men det finns ingen anledning att lägga sig på en onödigt hög nivå. I en bostadsrätts förening råder ju demokrati. Så om man är överens om att ha möjlighet till en hög temperatur så visst. Men jag ser det absolut inte som en självklarhet. Jag har inte i närheten av 24grader.
Jag säger ju uttryckligen att du ska kunna anpassa till dina 20 så får någon annan ha 24 om de vill. Det är ju fantastiskt bra att kompromissa. Precis som för någon annan är det viktigt att städa trapphuset varje vecka men någon annan varannan och så blir det intressekonflikt.

Att kunna ha anständig temperatur i sitt eget hem utifrån sina egna premisser får anses vara någon form av anständighetsminimum, men att exmempelvis betala för andras kollektivtrafik känns närmast perverst i jämförelse. Skärpning!

pacman42 pacman42 skrev:
I mitt hushåll (villa) så går jag och sonen i shorts om vi kommer över 20 grader, medan frun och dottern har fleece eller ylle på sig om det är under 22. Kompromissen är 21 grader, ingen är nöjd där. Jag har försökt argumentera för att då kan vi lika gärna ha 20 i alla fall, men då hävdar kvinnorna att de fryser om fötterna också...
Precis så är det... och det är ju helt barrockt att någon ransoneringsextremism ska tvinga dom att gå med skor inomhus 2024.... Vad är nästa steg? Äta högst 1 gång per dag?

• Wow
lat
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man inte värmepump så vinner man inget på att hålla nere framledningstemperaturen.
Ekonomiskt är vinsten inte astronomisk, om man nu inte har oisolerade ledningar i ej uppvärmda utrymmen, men rent reglertekniskt så blir det bättre eftersom det är lättare att korrigera små skillnader med större utslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.