C
Nissens Nissens skrev:
Varför skall ni spara energi? Elen är ju inte speciellt dyr.
Allting är relativt... Uppvärmningskostnaden brukar vara den enskilt största kostnaden i en BRF:s och en grad hit eller dit har ju faktiskt en avsevärd påverkan på kostnaden.

• Gilla
Fredandel och 5 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Allting är relativt... Uppvärmningskostnaden brukar vara den enskilt största kostnaden i en BRF:s och en grad hit eller dit har ju faktiskt en avsevärd påverkan på kostnaden.
Om du slår ut den kostnaden per hushåll så blir det inte så mycket. Eftersom elpriserna inte är speciellt höga och ni har bergvärme så lär det inte göra så väldigt stor skillnad.

Sedan finns ju risken att de skaffar elvärmare om de tycker att det blir kyligt i lägenheterna. Då blir det ju dyrare ändå.

Det är ju medlemmarna ni skall hålla nere kostnaderna för i första hand tänker jag.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Om du slår ut den kostnaden per hushåll så blir det inte så mycket. Eftersom elpriserna inte är speciellt höga och ni har bergvärme så lär det inte göra så väldigt stor skillnad.

Sedan finns ju risken att de skaffar elvärmare om de tycker att det blir kyligt i lägenheterna. Då blir det ju dyrare ändå.

Det är ju medlemmarna ni skall hålla nere kostnaderna för i första hand tänker jag.
Nu är det väl rätt off topic och OP verkar vara nöjd och har lämnat tråden... men för att kommentera det du skriver så är det inte helt ovanligt att värmen och varmvattnet betalas av BRF:en (solidariskt av alla medlemmar) och varje lägenhet har egen mätare för hushållsel
Om då en enskild lägenhet värms extra av elelement så betalas det av lägenhetsinnehavaren och inte av kollektivet.

Jag bodde i en förening där ganska många hade inglasade balkonger och det var en hög andel av dessa som såg ut som tropiska växthus på vintrarna.
När föreningen införde separata elmätare i varje lägenhet upphörde det rätt fort...

• Gilla
  • Haha
Fredandel och 4 till
  • Laddar…
Nissens
T Testarn skrev:
Nu är det väl rätt off topic och OP verkar vara nöjd och har lämnat tråden... men för att kommentera det du skriver så är det inte helt ovanligt att värmen och varmvattnet betalas av BRF:en (solidariskt av alla medlemmar) och varje lägenhet har egen mätare för hushållsel
Om då en enskild lägenhet värms extra av elelement så betalas det av lägenhetsinnehavaren och inte av kollektivet.
Det är exakt det jag menar, om många tycker att det blir kyligt och sätter upp elvärme i lägenheterna så blir det dyrare för många. De betalar då för direktverkande eluppvärmning istället för uppvärmning med bergvärmepump. Tyckte det lät som att de tänkte gå under 20 grader i bostäderna. Då tror jag att rätt många kommer att tycka att det är kyligt.

Och som sagt, med de elpriser som är och man använder bergvärme så är det nog inte så många kronor att spara mer hushåll.
T Testarn skrev:
Jag bodde i en förening där ganska många hade inglasade balkonger och det var en hög andel av dessa som såg ut som tropiska växthus på vintrarna.
När föreningen införde separata elmätare i varje lägenhet upphörde det rätt fort...
Ingenting förvånar en längre. Separat elmätare är klokt. 😊

• Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Frsto skrev:
Som alla redan har påpekat så bör termostaterna vara på fullt flöde, och har man fest eller liknande med mycket folk brukar jag rekommendera att man då kan sänka lite tillfälligt på sitt element om man inte vill köra med öppna fönster och elda för kråkorna.

Sen sänker man värmen på vredet på pumpen. Ett supersmart sätt att spara pengar är att man köper ett par Aqara sensorer för några hundralappar och en eller två routrar. Vi är 20 lägenheter och har sex sådana sensorer utplacerade. Tack vare detta har vi kunnat sänka tempen till mellan 21 och 22 grader och herregud vad pengar vi sparade. Speciellt under krisåren. Jag tror vi sparade 60 000 kr bara där. Vi ställer sedan reglaget på pumpen manuellt efter den lägenhet som har sämst värme, och skulle i teorin också kunna justera in den slingan i framtiden. Men lägenheterna ligger så jämnt att en injustering kanske inte behövs innan vi gör någon stor värmebesparande åtgärd.
Ni sparade 60 000 på 20 lägenheter, det blir 3000 per lägenhet ”under krisåren”. Det var väl bara 2022 som var ett ”krisår” vad gällde elpriser. Så de 3000 kronorna lär motsvara betydligt mindre nu när vi som de senaste åren har låga elpriser.
F Frsto skrev:
Moderna pumpar har så klart egna sensorer men vår pump är gammal så då var detta ett sätt att ändå dra nytta av modern teknik. Man kan sedan enkelt förlänga nätverket med hjälp av Aqaras plug eller strömbrytare om man har sensorer som inte nås.
Som sagt, det finns nog inte många hundringar att spara per hushåll och år. Du får hoppas på högre elpriser. 😉

Nissens Nissens skrev:
Ni sparade 60 000 på 20 lägenheter, det blir 3000 per lägenhet ”under krisåren”. Det var väl bara 2022 som var ett ”krisår” vad gällde elpriser. Så de 3000 kronorna lär motsvara betydligt mindre nu när vi som de senaste åren har låga elpriser.

Som sagt, det finns nog inte många hundringar att spara per hushåll och år. Du får hoppas på högre elpriser. 😉
Men någon virrpanna som varken kan räkna eller läsa har bestämt sig, så nu ska det sparas seddu. Jag saknar inte Brf.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men någon virrpanna som varken kan räkna eller läsa har bestämt sig, så nu ska det sparas seddu. Jag saknar inte Brf.
Precis, den biten saknar man verkligen inte… flashback.

Över 30 år sedan jag lämnade Brf livet, jag kan inte påminna mig om att jag någonsin saknat det faktiskt. 😊

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Lämnar man termostaterna vidöppna och sänker framledningstempen så finns risken att varmvattnet inte fördelas jämt över byggnaden. Min uppfattning är att man behöver låta termostaterna välja hur mycket de "plockar ut" från kretsen och att det ska finnas varmvatten så det räcker, för att man ska få jämn värme.

När vi flyttade in i ett nybyggt kontor så hade hyresvärden begränsat termostaterna så att de bara kunde vridas till sjuan. Antar att detta är "rätt" sätt att göra det på, tillsammans med en sänkning av framledningstempen. Det tog mig dock tre minuter och en smal skruvmejsel innan jag listat ut hur man låste upp termostaterna så att våra frusna anställda slapp sitta med filt...
Så där gör amatörer som inte fattat att systemet måste justeras in så att varje rum får det flöde som behövs för en dräglig innetemp. Detsamma kan sägas om förslaget från TS. Det som kan spara mest är att alla hus och rummen i dem får rätt flöde med öppna termostater. Då kan framledningen sänkas utan att någon fryser. Sedan är ju frågan vilken nivå man ska lägga sig på men detta är väl en demokratisk förening..

useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan? Vad innebär "sätta sina vred till max 3 av 5" i praktiken?
Sänker ni temperaturen inne så minskar givetvis energiförbrukningen (och tvärtom).
Man styr inte detta genom radiatortermostaterna. Kan resultera i att värmepumpen jobbar mot stängda ventiler.

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Varför skall ni spara energi? Elen är ju inte speciellt dyr.

Har ni bergvärme redan så sparar ni ju redan massor…
Jag betalade 40000 förra året i elförbrukning. Till det kommer det jag betalade till nätägaren.
Året före 110000.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det?

När jag flyttade in i bostadsrättslägenheten jag hade så behövde jag inte ha någon värme på de första åren. När den gamla damen flyttade ut som bodde under min å en barnfamiljer flyttade in så behövde jag vrida på värmen på radiatorerna.
Jag har för en månad sedan flyttat in i en brf-lägenhet med uthyrningsdel och bor fn i uthyrningsdelen. Har ingen värme på och ändå är det så varmt inne så jag måste ha fönstret på glänt. Förstår inte var värmen kommer ifrån.

C Citrona skrev:
Jag har för en månad sedan flyttat in i en brf-lägenhet med uthyrningsdel och bor fn i uthyrningsdelen. Har ingen värme på och ändå är det så varmt inne så jag måste ha fönstret på glänt. Förstår inte var värmen kommer ifrån.
Var i huset finns lägenheten?
Markplan/mittenvåning/översta?
Gavel/mitt i?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, nedställning av enstaka radiatortermostat minskar ju förbrukningen motsvarande hur mycket mindre radiatorn kan stråla ut. Skulle samtliga eller många radiator termostater ställas ned så sparar ni troligen påtagligt med energi och huset blir i snitt kallare.

Sen kan man fråga sig om det är en lämplig teknisk lösning för att spara energi med en bergvärmepump. Den kommer då att cirkulera mer varmt vatten, d v s varmare vatten kommer tillbaka från radiatorkretsarna. Och värmepumpar mår bäst av att ta emot så kallt vatten som möjligt på returen, rent effektivitetsmässigt.
En petitess jag måste påpeka - värmepumpar mår bäst av att hålla så låg framledning som möjligt. Returen påverkar nästan inte alls i sammanhanget.

rock_fc rock_fc skrev:
I vår brf, som har bergvärme, diskuteras nu om alla bara ska sätta sina vred till max 3 av 5 för att spara energi. Påverkar detta ngt eller styr vi detta ändå centralt med inställningen i anläggningen?
Framförallt ska man ifrågasätta narrativet "sänkt levnadsstandard". Jag vet att det finns en populär idé om att vi måste göra allt sämre i Sverige för "klimatet" och att med ungefär den inställningen så stoppar man vägar, flyg, kärnkraft osv. Värmeuttag är inget större problem, bristen på kärnkraft är. Jag tycker du ska gå i strid mot din förening och säga att föreningen ska jobba för högre välstånd och inte lägre.

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
Vilken temperatur menar du att behövs för en god levnadsstandard? Man måste ju inte sitta naken och tycka att det är varmt och gott. Man kan ha kläder på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.