20 100 läst · 123 svar
20k läst
123 svar
Är det dyrare att öka värmen
Ja, men hur kommer du fram till det via termostaterna? Det är det jag inte begriper.
Skenbar verkningsgrad var ett nytt ord för mig. Men du skrev inte det. Det finns trotts allt en vedertagen benämning.
Du blandar nog ihop termostater med slottsvred eller handratt som inte har någon termostatfunktion.T topmount skrev:
Vilket för övrigt verkar vara rätt vanligt. Många tror att det blir varmare när man drar upp termostaten på max.
T topmount skrev:
Lite beroende på hur (termostat)ventilen är konstruerad så kan termostaten/handratten påverka samma ventilkägla som förinställningen påverkar.C cpalm skrev:
Men funktionen är densamma, alltså att öka tryckfallet & minska flödet.
Om det blir varmare eller inte när man ökar värdet på termostaten beror på om utgångsläget på termostaten stryper flödet eller inte.
Stryps flödet av termostatens inställning så kommer radiatorn och rummet att bli varmare när man ökar termostatens inställning.
Nej det gör jag inte, hur menar du att en termostat fungerar ifall den inte reglera/stryper flödetC cpalm skrev:
Den reglerar flödet aktivt beroende på omgivningstemperaturen. Du kan således inte översätta termostatens inställning till en inställning på instrypningen.
Jo, så klart. Men har noterat att många använder termostaten som om inställningen hade en direkt relation till flödet. Dvs. är det för kallt inne vrider de upp termostaten till max för att de vill att det skall bli varmare snabbt. Sen när vädret växlar och det helt plötsligt blir 24° inne så vrider de ner den till 1:an. Osv.Demmpa skrev:
Jag hade svarat att det är fantastiskt att hon vill bidra till att minska sitt klimatavtryck och att jag sponsrar saken med en halsduk. Önskar jag kunde vara lika modig! *Vrider upp temperaturen*
Så gör min fru och min dotter i bilen också. Det finns bara två lägen, 25 grader och 16 grader. Det spelar ingen roll hur mycket man förklarar att det går lika fort att värma/kyla bilen med en inställning på 20 grader, när jag kör den bil de har kört får jag alltid börja med att justera tempen...C cpalm skrev:Jo, så klart. Men har noterat att många använder termostaten som om inställningen hade en direkt relation till flödet. Dvs. är det för kallt inne vrider de upp termostaten till max för att de vill att det skall bli varmare snabbt. Sen när vädret växlar och det helt plötsligt blir 24° inne så vrider de ner den till 1:an. Osv.
Varför skall ni spara energi? Elen är ju inte speciellt dyr.rock_fc skrev:
Har ni bergvärme redan så sparar ni ju redan massor…
Ajdå, tänkte precis spekulera i om det är sifferskalan som gör att man upplever det som en volymkontroll och att det skulle vara bättre med en absolut temperaturskala? Men där föll den idén 😆pacman42 skrev: