21 875 läst · 118 svar
22k läst
118 svar
Ännu en tråd om sk dolda fel från en ”novis villaköpare”!
En biyta är en det av huset som inte kan nås från bostadsdelen.N Naiv entusiast skrev:Mätningen var från besiktningen som skedde 2021 så den ska vara modern. Men nu har vi anlitat Anticimex för en mätning och för att få ett ordentligt mätintyg så vi har hängslen och livrem om vi någon gång säljer. Och mätningen visade 203+125 så vi kommer absolut inte bråka över de 5 kvm som det diffar. Däremot kan jag inte förstå hur övervåningen inte har någon biyta då det är mycket snedtak i de två rummen på sidorna men nu får jag sluta ifrågasätta. Säger mätintyget 203 så är det väl så!
Så de delar med lägre takhöjd än 190cm på ovanvåningen är inte biyta, men de ingår i boytan, men inte boarean.
Jo, man kan mycket väl nå en en biyta från bostadsdelen.P Peter787 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boupplysningen.se/salja/boarea-och-biarea#Total-_bo-_och_biarea
Visa bilaga 736770
utan tillgång till de ytor i form av kattvindar som enligt ritningen inte är nåbara.
Jag litar nog mer på Skatteverkets definition om vad som ska räknas som vilken yta i bostäder.
https://skatteverket.se/privat/fast...68f0c80002011.html#utrymmebegransadanvandning
Företaget du refererar till, "Boupplysningen" använder sig av vissa av Skatteverkets bilder för att visa ytorna, men av någon anledning hoppar man över bild 2 som visar hur ett våningsplan med snedtak mäts.
Den "kattvind" som syns till höger, ska enligt Skatteverket ej mätas och sådana finns tydligen i TS hus, men Boupplysningen tycker att dessa ytor ska kallas biarea.
Mitt svar var naturligtvis främst till TS som i sitt första inlägg visade planlösningen på andra våningen,FredrikR skrev:
utan tillgång till de ytor i form av kattvindar som enligt ritningen inte är nåbara.
Logga in
Skapa konto
Jag litar nog mer på Skatteverkets definition om vad som ska räknas som vilken yta i bostäder.
https://skatteverket.se/privat/fast...68f0c80002011.html#utrymmebegransadanvandning
Logga in
Skapa konto
Företaget du refererar till, "Boupplysningen" använder sig av vissa av Skatteverkets bilder för att visa ytorna, men av någon anledning hoppar man över bild 2 som visar hur ett våningsplan med snedtak mäts.
Den "kattvind" som syns till höger, ska enligt Skatteverket ej mätas och sådana finns tydligen i TS hus, men Boupplysningen tycker att dessa ytor ska kallas biarea.
Redigerat:
Efter den domen finns det med en uppmaning att mäta ytan om den är viktig för köparna i ”alla” annonser.T TedM skrev:
Har den klausulen prövats i domstol dock? Genuint nyfiken, har alltid tyckt att det varit en lustig formulering.D Daniel 109 skrev:
Annars kunde man ju friskriva sig från i princip allt med samma formuleringar.
Ja, du kan friskriva dig från i princip allt. Men det måste vara tämligen specifikt. Vaga generella friskrivningar fungerar inte.
Antingen läser du den officiella standarden för det facila priset 1649:- plus Momsuseless skrev:
Kan beställas här : https://www.sis.se/en/produkter/construction-materials-and-building/buildings/general/ss210542009/
Eller så kan du kolla här med lite mindre tyngd än den officiella standarden : https://www.nordr.com/se/bostadspor...tiklar-och-inspiration/hur-stor-ar-din-bostad
Det är svårt att tillämpa det på "friskriva sig från allt" eftersom det man gör är att man säger att en specifik sak, boytan, bör kontrolleras av köparen. Du kan absolut friskriva dig ifrån alla möjliga dolda fel genom att skriva ut dem i annonsen om du känner till dem. Men skriver du "det är problem med taket, det regnar in", "badrumsrenoveringen vi gjorde för två år sen är felaktig", "det finns ohyra i väggarna", "källaren är vattenskadad", "elen fungerar inte" osv så kommer du ju antagligen inte att få mycket till bud.T TedM skrev:
Det är därför man skriver nåt vagt med uppmaning om en mera ingående undersökning som inte är praktiskt möjlig att få till förrens budgivningen är över och den presumtiva köparen gissningsvis redan är känslomässigt investerad i objektet.A adron skrev:Det är svårt att tillämpa det på "friskriva sig från allt" eftersom det man gör är att man säger att en specifik sak, boytan, bör kontrolleras av köparen. Du kan absolut friskriva dig ifrån alla möjliga dolda fel genom att skriva ut dem i annonsen om du känner till dem. Men skriver du "det är problem med taket, det regnar in", "badrumsrenoveringen vi gjorde för två år sen är felaktig", "det finns ohyra i väggarna", "källaren är vattenskadad", "elen fungerar inte" osv så kommer du ju antagligen inte att få mycket till bud.
Kan uppdatera och säga att huset visade sig vara 203 kvm (köpte som 208) så den lilla diffen är inget vi skulle bemöda oss att gå vidare med. Absolut inom felmarginalen tycker vi. Synd bara att inte få svart på vitt vad en juridisk process hade sagt om en differens på över 20 kvm i ett nytt mätintyg.
Redigerat:
Tack för uppdateringen!N Naiv entusiast skrev:Kan uppdatera och säga att huset visade sig vara 203 kvm (köpte som 208) så den lilla diffen är inget vi skulle bemöda oss att gå vidare med. Absolut inom felmarginalen tycker vi. Syns bara att inte få svart på vitt vad en juridisk process hade sagt om en differens på över 20 kvm i ett nytt mätintyg.
Men hur menar du att du skulle gått vidare?
Huset var väl tillgängligt för dig att mäta innan köp?
Men det är ju säljaren som gjort den bedömningen. Det innebär inte att det är du som köpare som undersökt. Det ingår i din undersökningsplikt. Om säljaren säger att huset är rödmålat och färgen är blå så är det fortfarande du som köpare som ska notera det före köp. Säljaren kan ju vara färgblind.N Naiv entusiast skrev:
Jag jobbar själv som mäklare, dock enbart bostadsrätter så inte exakt samma juridik, och vill påstå att det inte är så enkelt. Det finns flera fall som bevisar motsatsen till vad du påstår. Läs längre upp i tråden. Sen säger jag inte heller att jag har rätt! Men det är absolut inte svartvitt i detta fall.Cheesen skrev: