P
N Naiv entusiast skrev:
Mätningen var från besiktningen som skedde 2021 så den ska vara modern. Men nu har vi anlitat Anticimex för en mätning och för att få ett ordentligt mätintyg så vi har hängslen och livrem om vi någon gång säljer. Och mätningen visade 203+125 så vi kommer absolut inte bråka över de 5 kvm som det diffar. Däremot kan jag inte förstå hur övervåningen inte har någon biyta då det är mycket snedtak i de två rummen på sidorna men nu får jag sluta ifrågasätta. Säger mätintyget 203 så är det väl så!
En biyta är en det av huset som inte kan nås från bostadsdelen.
Så de delar med lägre takhöjd än 190cm på ovanvåningen är inte biyta, men de ingår i boytan, men inte boarean.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En biyta är en det av huset som inte kan nås från bostadsdelen.
Så de delar med lägre takhöjd än 190cm på ovanvåningen är inte biyta, men de ingår i boytan, men inte boarean.
Jo, man kan mycket väl nå en en biyta från bostadsdelen.
Illustration som visar olika våningsplan, använd för att definiera boarea och biarea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boupplysningen.se/salja/boarea-och-biarea#Total-_bo-_och_biarea

P
Visa bilaga 736770
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]
Mitt svar var naturligtvis främst till TS som i sitt första inlägg visade planlösningen på andra våningen,
utan tillgång till de ytor i form av kattvindar som enligt ritningen inte är nåbara.

Ritning av en lägenhets andra våningsplan, innehåller sovrum, bad, dressingroom, balkong, hall och pentry.
Skapa konto

Jag litar nog mer på Skatteverkets definition om vad som ska räknas som vilken yta i bostäder.
https://skatteverket.se/privat/fast...68f0c80002011.html#utrymmebegransadanvandning

Ritning på snedtak med markerade mätområden för takhöjd och golv. Minst 190 cm höjd upp till taket.
Skapa konto

Företaget du refererar till, "Boupplysningen" använder sig av vissa av Skatteverkets bilder för att visa ytorna, men av någon anledning hoppar man över bild 2 som visar hur ett våningsplan med snedtak mäts.
Den "kattvind" som syns till höger, ska enligt Skatteverket ej mätas och sådana finns tydligen i TS hus, men Boupplysningen tycker att dessa ytor ska kallas biarea.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Mitt svar var naturligtvis främst till TS som i sitt första inlägg visade planlösningen på andra våningen,
Vart hittar du några regler eller definitioner som säger att boyta och boarea är olika saker?

T TedM skrev:
Utan att vara expert, men i egenskap av någon som haft liknande problem, så är detta en avvikelse från en specifik utfästelse enligt jordabalken 4. kap §19. Här är ett väldigt snarlikt rättsfall, som du själv får avgöra om det är likt ditt nog: [länk]
Spoiler alert: Köparna fick rätt.
Efter den domen finns det med en uppmaning att mäta ytan om den är viktig för köparna i ”alla” annonser.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Efter den domen finns det med en uppmaning att mäta ytan om den är viktig för köparna i ”alla” annonser.
Har den klausulen prövats i domstol dock? Genuint nyfiken, har alltid tyckt att det varit en lustig formulering.

Annars kunde man ju friskriva sig från i princip allt med samma formuleringar.

Ja, du kan friskriva dig från i princip allt. Men det måste vara tämligen specifikt. Vaga generella friskrivningar fungerar inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
T TedM skrev:
Har den klausulen prövats i domstol dock? Genuint nyfiken, har alltid tyckt att det varit en lustig formulering.

Annars kunde man ju friskriva sig från i princip allt med samma formuleringar.
Det är svårt att tillämpa det på "friskriva sig från allt" eftersom det man gör är att man säger att en specifik sak, boytan, bör kontrolleras av köparen. Du kan absolut friskriva dig ifrån alla möjliga dolda fel genom att skriva ut dem i annonsen om du känner till dem. Men skriver du "det är problem med taket, det regnar in", "badrumsrenoveringen vi gjorde för två år sen är felaktig", "det finns ohyra i väggarna", "källaren är vattenskadad", "elen fungerar inte" osv så kommer du ju antagligen inte att få mycket till bud.

A adron skrev:
Det är svårt att tillämpa det på "friskriva sig från allt" eftersom det man gör är att man säger att en specifik sak, boytan, bör kontrolleras av köparen. Du kan absolut friskriva dig ifrån alla möjliga dolda fel genom att skriva ut dem i annonsen om du känner till dem. Men skriver du "det är problem med taket, det regnar in", "badrumsrenoveringen vi gjorde för två år sen är felaktig", "det finns ohyra i väggarna", "källaren är vattenskadad", "elen fungerar inte" osv så kommer du ju antagligen inte att få mycket till bud.
Det är därför man skriver nåt vagt med uppmaning om en mera ingående undersökning som inte är praktiskt möjlig att få till förrens budgivningen är över och den presumtiva köparen gissningsvis redan är känslomässigt investerad i objektet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N
Kan uppdatera och säga att huset visade sig vara 203 kvm (köpte som 208) så den lilla diffen är inget vi skulle bemöda oss att gå vidare med. Absolut inom felmarginalen tycker vi. Synd bara att inte få svart på vitt vad en juridisk process hade sagt om en differens på över 20 kvm i ett nytt mätintyg.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Kan uppdatera och säga att huset visade sig vara 203 kvm (köpte som 208) så den lilla diffen är inget vi skulle bemöda oss att gå vidare med. Absolut inom felmarginalen tycker vi. Syns bara att inte få svart på vitt vad en juridisk process hade sagt om en differens på över 20 kvm i ett nytt mätintyg.
Tack för uppdateringen!
Men hur menar du att du skulle gått vidare?
Huset var väl tillgängligt för dig att mäta innan köp?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack för uppdateringen!
Men hur menar du att du skulle gått vidare?
Huset var väl tillgängligt för dig att mäta innan köp?
Hej! Hela denna tråd handlar om just huruvida man ska kunna se ett mätintyg, beställt av säljaren, som en utfästelse. Något jag tycker man borde kunna.

• Gilla
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
N Naiv entusiast skrev:
Hej! Hela denna tråd handlar om just huruvida man ska kunna se ett mätintyg, beställt av säljaren, som en utfästelse. Något jag tycker man borde kunna.
Men det är ju säljaren som gjort den bedömningen. Det innebär inte att det är du som köpare som undersökt. Det ingår i din undersökningsplikt. Om säljaren säger att huset är rödmålat och färgen är blå så är det fortfarande du som köpare som ska notera det före köp. Säljaren kan ju vara färgblind.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N
Cheesen Cheesen skrev:
Men det är ju säljaren som gjort den bedömningen. Det innebär inte att det är du som köpare som undersökt. Det ingår i din undersökningsplikt. Om säljaren säger att huset är rödmålat och färgen är blå så är det fortfarande du som köpare som ska notera det före köp. Säljaren kan ju vara färgblind.
Jag jobbar själv som mäklare, dock enbart bostadsrätter så inte exakt samma juridik, och vill påstå att det inte är så enkelt. Det finns flera fall som bevisar motsatsen till vad du påstår. Läs längre upp i tråden. Sen säger jag inte heller att jag har rätt! Men det är absolut inte svartvitt i detta fall.

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.