21 579 läst · 118 svar
22k läst
118 svar
Ännu en tråd om sk dolda fel från en ”novis villaköpare”!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Jag håller med om att om man har 200-300 mätningar som grund och 99% stämmer så har man faktiskt en hyfsad grund att påstå att mätningar ofta överensstämmer. Har man erfarenhet från 4 mätningar är osäkerheten större.K Kling 1 skrev:
Eller menar du att man måste ha en majoritet av Sveriges mätningar för att kunna säga så?
Man behöver väl åtminstone veta hur många mätningar som görs och hur vet vi hur många av dessa som är rätt.
Det är väldigt lätt att påstå en sanning men jag är nyfiken på vad denna sanning grundas på.
Jag förstår att det svaret är svårt att få fram och det var därför mitt första inlägg i denna tråd skrevs.
Det är väldigt lätt att påstå en sanning men jag är nyfiken på vad denna sanning grundas på.
Jag förstår att det svaret är svårt att få fram och det var därför mitt första inlägg i denna tråd skrevs.
Det var enligt ts hälften av dessa som mättes igen, sjunker då en hyfsad grund att påstå att de flesta stämmer till nästan hyfsad eller?Fairlane skrev:
Varför jag inte varit med om den andra halvan är för att de antingen inte sålts om igen eller för att de sålt med andra mäklare. Men hade de inte stämt så hade jag säkerligen fått notis om det ändå. Och det är ytterst sällan jag får höra om kunder vars mätintyg inte stämmer.K Kling 1 skrev:
Säljaren har kanske angett ytan från äldre dokument?N Naiv entusiast skrev:
Reglerna om hur byggnadsytor mäts har ändrats, inte många vet om detta.
Att mäta är inte direkt komplicerat om man kan reglerna - så vi kan nog anta att en firma som är certifierad på just mätning klarar av den enkla uppgiften.K Kling 1 skrev:Man behöver väl åtminstone veta hur många mätningar som görs och hur vet vi hur många av dessa som är rätt.
/Krille
Men när du köper en bostadsrätt så köper du ju ingen fastighet. Du köper ju en del i ett företag, som ger dig rätt att bo i en del av företagets fastigheter. Yta har ytterst lite att göra med det. Det är ju föreningen som ansvarar för den biten, att andelen är korrekt räknad.N Naiv entusiast skrev:Då jag bara förmedlar bostadsrätter (som oftast är mycket enklare att mäta upp) så är det såklart inte hela sanningen men jag har nog varit med om 200-300 mätintyg varav kanske hälften mätts om vid nästa försäljning (för att den säljaren också ska ha ryggen fri) och jag skulle vilja påstå att 99% av dem har samma storlek som föregående mätning visat. Sen är det såklart beroende på mätnorm men sen -99 när klädkammare, innerväggar mm började vara en del av boarean så är det mer eller mindre samma resultat varje mätning.
Nej, jag vet att det inte är en fastighet. Förstår inte kopplingen du gör här? Men däremot vill jag påstå att ytan i en bostadsrätt är av yttersta vikt. I alla fall på den marknad jag agerar på där varje kvadratmeter kostar ca 100.000kr. De flesta försäljningar här är dessutom överlåtelser och inte upplåtelser så det sker mellan privatpersoner. Föreningen har därför inget ansvar över ytan vid förmedlingen mer än att uppge vad den ekonomiska planen anger för yta och andelstal bland annat. Däremot stämmer sällan ytan på ekonomiska planen och verkligheten av flera anledningar; 1. Ytan mättes upp med gamla mätregler 2. Föreningen är så gammal så ytan kan ha ”höftats” fram vid ombildningen från hyresrätt och 3. Fastigheter från 1925 eller äldre har en byggteknik som gör att bostäder högre upp i huset har tunnare ytterväggar så lägenheter med samma planlösningar har ändå olika areor.Cheesen skrev:
Därför mäter många säljare upp sina bostäder med mätfirmor för att 1. Få en säker uppgift och 2. Förhoppningsvis vinna en kvadrat eller två
Nä - ytan har naturligtvis en väldigt stor betydelse vi köp av en bostadsrätt.Cheesen skrev:
/Krille
Hehe. Det här är som om nån skulle ställa frågor om sjukdomar på flashback och när denne får mothugg klämmer framP Pappa1986 skrev:Först börjar tråden som en klassiker. " är det ett dolt fel pga?? Osv osv"
Idag skriver TS att "gubbkärringen" ( alltså TS, för övrigt vägrar jag använda hen och då låter gubbkärring bättre) är mäklare och då dör man ju nästan av skratt. Denna tråden borde gå vidare till tråden om parodier om dolda fel. Sjukt kul 🤣🤣
MEN JAG ÄR LÄKARE.
I smell bullshit Rabbit said.
Mmm, Not att all like Hunney, said Pooh
Nu är ju TS mäkare så käfta inte emotCheesen skrev:
Denne vet minsann allt om de här sakerna genom sin "utbildning"
En bostad på 190 kvm jämfört med en "exakt" likadan på 210 kvm. Vardagsrum på 30 i stället för 36 kvm, stora sovrummet 16 i stället för 21 etc., skulle det verkligen påverka priset mkt?N Naiv entusiast skrev:
De sista 20 kvadratmetrarna har knappast samma pris/kvm som de första 190 i exemplet ovan.N Naiv entusiast skrev:
Produkter som diskuteras i tråden