21 876 läst · 118 svar
22k läst
118 svar
Ännu en tråd om sk dolda fel från en ”novis villaköpare”!
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Det blir fel mått om du adderar ihop rum för rum. Innerväggar och de flesta "interna ytor" skall räknas med, men inte väggtjockleken på ytterväggar.
När det gäller att värdera en sådan här "skada", om det nu är ett fel. Så kan man normalt inte räkna med bara ett kvadratmeterpris. En villa som är 120 kvm är inte 20% dyrare än en villa på 100 kvm, om allt annat är lika. Inte ens om man räknar bort markvärdet.
Skattemyndigheten använder komplicerade och förvånansvärt träffsäkra formler för att räkna fram taxeringsvärdena (de ger grovt felaktiga värden, men de stämmer rätt bra för relativa värden mellan olika fastigheter).
När det gäller att värdera en sådan här "skada", om det nu är ett fel. Så kan man normalt inte räkna med bara ett kvadratmeterpris. En villa som är 120 kvm är inte 20% dyrare än en villa på 100 kvm, om allt annat är lika. Inte ens om man räknar bort markvärdet.
Skattemyndigheten använder komplicerade och förvånansvärt träffsäkra formler för att räkna fram taxeringsvärdena (de ger grovt felaktiga värden, men de stämmer rätt bra för relativa värden mellan olika fastigheter).
De friskriver sig ju att mått och skala kan avvika, ifall det är av vikt är det upp till köparen att kontrollera. I ett objekt som är totalrenoveringsobjekt med utan en köpesbesiktning så kan det väl kanske anses som om det inte var viktigt för köpet.
Sen skillnaden taxeringen mot faktiskta värdet en annan sak.
I en brf så är det annan sak då det är andel av föreningen som utgörs av boytan men då är ytan väl satt av brf?
Sen skillnaden taxeringen mot faktiskta värdet en annan sak.
I en brf så är det annan sak då det är andel av föreningen som utgörs av boytan men då är ytan väl satt av brf?
Visste inte ens att man räknade kvadratmeterpris på en kåk. Har aldrig ens tänkt tanken.
Jag lägger det bud som jag tycker kåken är värd.
Har ju sett den och vet vad jag får. 🤷♂️. Vad det sen står för siffror på pappret är av mindre betydelse.
Men den viktiga frågan är ju, hur mycket mindre är kåken värd bara för en uppgift säger att kåken är lite större än vad ni trodde. Antar att ni varit på visning osv.
Jag lägger det bud som jag tycker kåken är värd.
Har ju sett den och vet vad jag får. 🤷♂️. Vad det sen står för siffror på pappret är av mindre betydelse.
Men den viktiga frågan är ju, hur mycket mindre är kåken värd bara för en uppgift säger att kåken är lite större än vad ni trodde. Antar att ni varit på visning osv.
Frågan är om det är ett dolt fel ?N Naiv entusiast skrev:Det har du ju såklart rätt i och nu i efterhand känner man ju sig som en mindre idiot. Men flera sökresultat jag hittar hävdar att om ett objekt säljs med ”enligt mätning” så minskar undersökningsplikten. Man ska kunna gå på den informationen (enligt de resultat jag hittar). I detta forum vågar man ju knappt fråga med rädsla för att bli än mer idiotförklarad-men man får väl inte annonsera med BTA? Är inte det i så fall ett annat fel i sig?
Troligen inte eftersom det är relativt lätt att kontrollera (beställ en egen mätning, och tom ett överslag på stroleken på huset/rummen bör ge ngn rimlighet i det)
Däremot om dom har utfäst en viss storlek som inte stämmer, och den utfästelsen är specifik, kanske man har ng att hämta där ?
Dvs inte dolt fel, men felaktig utfästelse ?
där sa du något! Det ska jag undersöka.klaskarlsson skrev:Frågan är om det är ett dolt fel ?
Troligen inte eftersom det är relativt lätt att kontrollera (beställ en egen mätning, och tom ett överslag på stroleken på huset/rummen bör ge ngn rimlighet i det)
Däremot om dom har utfäst en viss storlek som inte stämmer, och den utfästelsen är specifik, kanske man har ng att hämta där ?
Är du säker på det? Det är ju knappast ett dolt fel men jag tänker som TS att om det faktiskt står "enligt mätning" bör man kunna lita på den uppgiften utan att själv mäta?john68 skrev:
Grunden är ändå att säljaren ansvarar för att de uppgifter som anges är korrekta. Anger säljaren "enligt mätning" kan man som köpare förvänta sig att ytan är just "enligt mätning" och inte bara någon form av uppskattning.
Så jag gissar men tänker mig att TS ändå kan ha rätt till någon form av ersättning och en snabb googling verkar också tyda på det t ex https://lawline.se/answers/felaktig-area-vid-fastighetskop-kuk
/Krille
Ja,klaskarlsson skrev:Frågan är om det är ett dolt fel ?
Det finns två vägar att som köpare hävda 'fel' gentemot säljaren av en fastighet.
Den ena är jordabalkens regler om 'dolt fel' men det är inte dolt så låter osannolikt.
Den andra är fel i köprättslig mening enligt köplagen.
Då TS har avtalat om en viss storlek skulle det kunna vara ett sådant fel även om det gått att undersöka, men då är det sannolikt inte jordabalkens regler utan köplagens regler som får användas.
Då blir frågan om felet är så stort att det kan handla om ett prisavdrag.
Vanligtvis inte för enbostadshus. De köps inte så mycket på antalet kvadratmeter utan köparen är där och tittar och ser om det är stort nog.
För lägenheter i dyra områden däremot, där de säljs väldigt mycket på kvadratmeterpris, så kan det bli prisavdrag vid felaktig uppgift.
Det finns väl en aspekt till i det här, Huset köptes för två år sedan, och man har inte påtalat felet förrän nu, trots att man har haft tillgång till huset i två år. Dolt fel har man ju tio år på sig, men nu var det ju troligtvis inte "dolt" fel
Vi har haft huset uthyrt sedan vi fick det då vi bor i en annan stad, 60 mil bort. Det kom på tal nu när jag fick meddelande från Skatteverket att jag skulle godkänna nya taxeringen.P Plutus skrev:
Men frågan huruvida det är dolt fel eller sålt med felaktig information är aktuell.
När jag slår på ditt hus lite snabbt från ritningen så kommer jag på runt 209 kvadrat. Men det är ju inte ovanligt att man mäter på ett sätt och redovisar på ett annat. Du har väl vart på en visning och gjort din egen undersökning?N Naiv entusiast skrev:
Det kan möjligen klassas som ett fel, men knappast ett dolt då huset funnits på plats för att påses och mötas för vem som helst.
Om du har ett köpavtal som specificerar en yta kan du ha ett case men jag är rätt säker på att det kommer att vara en ganska stor uppförsbacke. Vad som står i annonsen har ingen större betydelse, däremot så har ditt köpekontrakt en betydelse.
Kvadratmeterpriset på en villa kan ju variera enormt beroende på hur fastigheten ser ut i övrigt och läget. Det är nog inget du kan stirra dig blind på.
Du har I allmänhet två år på dig för att påtala fel enligt köplagen (och tio år för dolda fel enligt jordabalken).N Naiv entusiast skrev:
Har det gått mer eller mindre än exakt två år?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Fast vad ni väljer att göra med huset är ointressant, ni har fortfarande ägt och haft tillgång till huset i två år.N Naiv entusiast skrev:
Har varit med om exakt samma men det skilde totalt 10kvm. Det räknas absolut inte som dolt fel eftersom man själv som köpare kan mäta. Du kan heller inte räkna kvm pris för en villa, det gör man för lägenheter. I mitt fall hade jag en mycket förstående säljare som kompenserade en symbolisk summa efter några dialoger tillsammans.
Att det hade påverkat slutpriset i ditt fall tror jag är tveksamt. Mitt råd är att kontakta besiktningsmannen som mötte och fråga hur han mätt, då kan du mäta på samma sätt för att se om ni kommer fram till samma siffra.
Att det hade påverkat slutpriset i ditt fall tror jag är tveksamt. Mitt råd är att kontakta besiktningsmannen som mötte och fråga hur han mätt, då kan du mäta på samma sätt för att se om ni kommer fram till samma siffra.
Eftersom det är fullt möjligt att mäta innan köp utan några större insatser så kan det knappast vara dolt. Det hade jag lämnat den tanken.
Däremot om ni får felaktiga uppgifter så kan ju det vara fel och i vissa fall säker är berättiga ersättning.
Däremot om ni får felaktiga uppgifter så kan ju det vara fel och i vissa fall säker är berättiga ersättning.