Finns något utfästelse från säljarna ang ytan? Det är uppförsbacke som du kanske redan insett. Kanske läge att googla efter domar från tingsrätten ang liknande ärenden, du lär inte vara den första som råkar ut för detta.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns något utfästelse från säljarna ang utan? Det är uppförsbacke som du kanske redan insett. Kanske läge att googla efter domar från tingsrätten ang liknande ärenden, du lär inte vara den första som råkar ut för detta.
Vad jag hittar är att en uppmätning ska räknas som en utfästelse från säljarna samt flera resultat som jag tycker talar för vår fördel då det verkar vara en väldigt stor skillnad i kvm. Men det är svårt att hålla sig partisk även när man googlar. Min bästa träff är dock från Konsumentkollen där Mäklarsamfundets jurist pratar till vår fördel. ( https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fel-boyta-lagenhet-hus )

N Naiv entusiast skrev:
Vad jag hittar är att en uppmätning ska räknas som en utfästelse från säljarna samt flera resultat som jag tycker talar för vår fördel då det verkar vara en väldigt stor skillnad i kvm. Men det är svårt att hålla sig partisk även när man googlar. Min bästa träff är dock från Konsumentkollen där Mäklarsamfundets jurist pratar till vår fördel. ( [länk] )
Det är ju ingen areauppmätning i sig utan info i ett bes.protokoll eftersom protokollet inte finns.

Du som köpare kan inte heller ställa krav mot säljarnas besiktningsman då ni inte har ett avtal.

Frågan var om det framgår samma uppgifter i avtalet mellan er som köpare och säljare som framgick i bes.protokollet?

N
Det är ju ingen areauppmätning i sig utan info i ett bes.protokoll eftersom protokollet inte finns.

Du som köpare kan inte heller ställa krav mot säljarnas besiktningsman då ni inte har ett avtal.

Frågan var om det framgår samma uppgifter i avtalet mellan er som köpare och säljare som framgick i bes.protokollet?
Ja de annonserade ut huset som 208+100 så de har gått på besiktningens uppgifter.

N Naiv entusiast skrev:
Är en differens på mer än 20 kvm att vänta sig? Är inte en uppmätning gjord av en yrkesman, anställd av säljaren, något man ska kunna gå efter? Jag som lekman, med snedtak, bärande innerväggar mm har inte så lätt att mäta själv. Eller jag kanske är helt ute och cyklar. Jag försöker mest bolla här men jag hör ju tydligt vad du tycker om mitt resonemang.
Nej, det är inte en differens man kan förvänta sig, men båda siffrorna är lätt tillgängliga och därmed (tror jag) att din undersökningsplikt ökar.
Hade du tillgång till planritningarna? Jag har nu räknat även på övervåningens yttermått och får då fram ca 83 kvadratmeter vilket ger 208 sammanlagt. Det verkar således som att besiktningsmannen uppgett bruttototalarea (BTA). Detta hade du lätt kunnat kontrollera genom en snabb överslagsräknig om du hade tillgång till planritningarna du lagt in här.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
N
Dheri Dheri skrev:
Nej, det är inte en differens man kan förvänta sig, men båda siffrorna är lätt tillgängliga och därmed (tror jag) att din undersökningsplikt ökar.
Hade du tillgång till planritningarna? Jag har nu räknat även på övervåningens yttermått och får då fram ca 83 kvadratmeter vilket ger 208 sammanlagt. Det verkar således som att besiktningsmannen uppgett bruttototalarea (BTA). Detta hade du lätt kunnat kontrollera genom en snabb överslagsräknig om du hade tillgång till planritningarna du lagt in här.
Det har du ju såklart rätt i och nu i efterhand känner man ju sig som en mindre idiot. Men flera sökresultat jag hittar hävdar att om ett objekt säljs med ”enligt mätning” så minskar undersökningsplikten. Man ska kunna gå på den informationen (enligt de resultat jag hittar). I detta forum vågar man ju knappt fråga med rädsla för att bli än mer idiotförklarad-men man får väl inte annonsera med BTA? Är inte det i så fall ett annat fel i sig?

S
Jag tycker att föregående kommentarer inte stämmer med min uppfattning: att man inte ska behöva utreda sådant som man har fått en specifik utfästelse om.

N
S stugfar skrev:
Jag tycker att föregående kommentarer inte stämmer med min uppfattning: att man inte ska behöva utreda sådant som man har fått en specifik utfästelse om.
Det är den uppfattningen jag också fått av de sökresultat jag hittar.

N Naiv entusiast skrev:
Det är den uppfattningen jag också fått av de sökresultat jag hittar.
Det är bara en del av det hela, säg att du får rätt att ytan är mindre. Då ska du få rätt till ersättning, hur ska du bevisa att fastigheten är värd mindre pga något mindre boyta på papper?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
Det är bara en del av det hela, säg att du får rätt att ytan är mindre. Då ska du få rätt till ersättning, hur ska du bevisa att fastigheten är värd mindre pga något mindre boyta på papper?
Ja om man inte kan gå på kvm-pris och bara ”dra av” det så kommer det ju bli vårt ord mot säljarens där vi kommer hävda att det påverkat priset och säljarna kommer väl såklart hävda det motsatta. Det blir ju till att langa upp en väldans massa statistik. Förlorar vi 20-25 kvm så skulle huset bli väldigt dyrt per kvm.

N Naiv entusiast skrev:
Ja om man inte kan gå på kvm-pris och bara ”dra av” det så kommer det ju bli vårt ord mot säljarens där vi kommer hävda att det påverkat priset och säljarna kommer väl såklart hävda det motsatta. Det blir ju till att langa upp en väldans massa statistik. Förlorar vi 20-25 kvm så skulle huset bli väldigt dyrt per kvm.
Vaska fram en värdering och se. Ni har ju inte förlorat något då ni inte sålt med förlust samt sett precis vad ni köpt. Frågan är enbart vad lagen säger och hur domstolen normalt dömer.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kvm-priset beror ju också på vad det är för yta.
Nyrenoverat vardagsrum med marmorgolv och Morristapeter eller 30 år gammalt badrum.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Kvm-priset beror ju också på vad det är för yta.
Nyrenoverat vardagsrum med marmorgolv och Morristapeter eller 30 år gammalt badrum.
Vi köpte det med ett kvm-pris som säger ”oj, mycket fint men mycket renovering”. Det kvm-pris det blir om vi förlorar 20-25 kvm säger ”åh, guld i väggarna!”.

N Naiv entusiast skrev:
Hej!

För snart två år sedan tillträde jag och min man vårt hus. Vi har sedan dess haft det uthyrt då vi inte bor på orten (ännu) men ska flytta dit så småningom. Vi köpte huset som ”208 boyta + 90 biyta enligt mätning. (163 kvm + 100 enligt taxeringen.)” Eftersom villan hade mätts upp inför försäljningen av besiktningsmannen så tog vi för givet att storleken och mätningen var korrekt.

Nu skulle jag precis in på skatteverket och uppdatera taxeringen och blev då lite nyfiken på hur det kan diffa så mycket så jag börjar lägga ihop rum för rum (det fanns mått på planskissen) men det är snedtak här och var så blir inte så klok på detta. Oavsett så kommer jag upp till ca 198 kvm om jag tar all golvyta men skulle jag försöka mäta som enligt reglerna (190 i höjd och 60 cm ut) så blir det inte mer än 185 kvm ungefär. Och då ser jag lite genom fingrarna.

Precis som många andra är jag av uppfattningen att man suckar högt när man hör ordet ”dolt fel!” men nu är jag den som är den. Vid en utfästelse på storlek som är baserad på en mätning ska jag som köpare (enligt de Google-resultat jag hittar) kunna lita på utfästelsen.

Vi har nu beställt en mätning av ett annat bolag som ska utföras nästa vecka. Om det visar sig vara kring 185 kvm så är det en differens på 20-25 kvm vilket jag tycker är ganska betydande skillnad. Vi köpte huset för ett kvadratmeterpris på 44.700kr vilket på 20 kvm hade varit en prisskillnad på ca 890.000kr. Det är ju dock inte särskilt rättvist att tänka så rakt av utan jag kollade då taxeringen tomt/byggnad där byggnad utgör ca 60% av taxeringsvärdet. 60% av 890.000kr är 536.000 kr. Det är fortfarande en väldigt betydande summa.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar eller kan detta vara något vi bör gå vidare med?
Det finns liknande fall på lägenheter där detta har gått igenom. Kämpa👊

Fairlane
Kvadratmeterpriset kan variera rätt rejält från hus till hus tycker jag. Läget väger ju enormt tungt så om jag och grannen har likadana hus, men jag har utsikt mot en parkering och han mot vattnet så lär hans hus säljas för mycket mer. För mig säger kvadratmeterpriset inte mycket alls när det kommer till villor.

Det gör det som sagt svårt att avgöra en eventuell förlust storlek. Är det troligt att huset sålts över 500000 billigare om det stått 20 kvm mindre i prospektet?

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.